AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
431

Köptips på M3 3.2

djhenk
Jag har länge tänkt hoppa upp i den utsökta skara M3 ägare som finns i sverige.
Nu behöver jag lite tips på vad jag bör uppmärksamma när jag köper en M3.
Bilen jag söker är en M3 evolution. -97 eller -98.
Hur mycket ska man betala för en maskin som rullat knappt 10.000 mil?
Är alla utrustade på samma vis?
Hur stiger kostnaderna för service?

Just nu kör jag en 320 iC -93 och den är ju fin på alla sätt och vis, men en M3 hade nog gjort livet lite roligare just nu.

Så snälla Ni, hjälp mig få bort molnen på himlen så jag kan se igen!

Tack!

Segt kött kräver vassa tänder, seg trafik kräver en BMW.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Sök..sök...sök....
Detta har frågats & diskuterats i oändlighet.
Mvh
K
djhenk
Klart som korvspad att jag har sökt, men de svar som var aktuella för ett år sedan är inte av intresse för mig.
Jag vill veta vad bilen är värd i DAGENS läge.
Vilka fel uppstår efter ca 6 års användning.
Glöm all gammal statistik, den är ju helt oväsentlig.
Det är ju detsamma som att fråga en vän hur han mår och få till svar; "Samma som när du frågade sist för ett år sedan".
Saker förändras med tiden och därmed är vännens svar helt orimligt.
Eller? =)

/Henke
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Håller med om att det tjatas för mycket om sökfunktionen, har själv en -97 som gått 11500mil och under dom två åren som gått sen köpet så har det inte varit ett enda fel förutom slitdelar (bromsklossar,bakdäck mm) och service. Vad man ska ge för en 97-98 har jag ingen aning om men skicket måste väl avgöra. Utrustningen beror vad den som köpte den ny har kryssat i vid beställning. 321hk och sex växlar är standard.

---------BMW ///M3----------
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Försök komma över en bil med den nyare Vanosen (Sachs?)
då den äldre Rolls Roys inte fungerar i längden som den ska.
Var och kollade på 3 st nyligen som samtliga var oljekletiga runt vanos paketet. Detta är en konstuktionsmiss och felet kan uppstå på dom flesta ex även snällt körda lågmilare. Det går att fixa se bara till att ha lite kulor i reserv om du misstänker nåt strul. Annars är maskinen väldigt pålitlig och kraftfull. Koppling håller sällan god kondition efter att den varit med i 7-8000 mil.
Det är väl som i allmänhet, har bilen gått över 10t så kan det var dags för en omgång nya stötdämpare och fjädrar för att få tillbaka spänsten i bilen. Lite att värdera för sig själv om man väljer mellan dyr lågmilare eller mindre dyr långmilare.
ja detta var lite av mina tankar...... föresten prova en med SMG!
är rätt skoj! Alla trivs inte med det men, prova! ///John

Jag är också intresserad av att köpa en begagnad M3 3.2. Undrar vad en 97/98 ska kosta som gått runt 10 000 mil. Hur är det med SMG-lådan? Är den rolig eller något man tröttnar på efter några mil, och hur är det med hållbarheten på den och kostar den något extra som begagnat. Undra också om det ska göras någon stor service på bilen runt 10 000 mil.
sebbe
Hej,alla 3,2 spekulanter!!!!!!!

en 97-98 kostar mellan 180-235 beroende på skick,miltal o utr...

det e väl de 3 viktigaste o mest normala ting man går efter!!!!
har själv en 98:a som jag köpte förra sommaren.....Bilder o info finns på galleriet.....ett tips bara,,va osäker o tveksam till SMG i början.hade ju aldrig kört en sån innan....har provat vanliga MAN,men jag ångrar inte en sekund att ja valde en SMG
djhenk
Tack för alla kreativa svar!
Så ska det se ut!
=))
Vilket år kom Sachs med sin VANOS version?
Var det '98 eller tidigare?
Kom gärna med mer tips!

ps. John John, bor du också i Ängelholm? =)

/Henke
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Jo John John är en sann Engelholmare!
Jag vet inte, men de allvarligare vanos trubblen jag hört om har nog som du skriver drabbat bilar före 98 års modell. Det är ju lätt att se när man väl lyft på huven, På min som har RR så sitter det en plåt på vanosen som där står just Rolls Roys Gmbh. ///John

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.