|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in bilen på olje service och de hällde i Castrol TWS, det ska ju vara väldigt bra olja men det är två saker som jag tycker är konstigt efter olje bytet: 1- Ibland när bilen har stått ett par dagar så knackar den i ett par sekunder efter start, har aldrig hänt tidigare. 2-Sen tycker jag att motorn låter lite mer än tidigare, väldigt väldigt lite mer. Kan tillägga att jag är expert på att inbilla mig att det låter från allt möjligt. Vad det gäller fråga ett, kan det bro på oljan eller som jag börjar misstänka så är det kam kjedje sträckaren som börjar bli dåligt? Mvh Abbe Länk | |
|
Du använder förmodligen en tjockare olja än tidigare. Därför är det ganska naturligt att det tar lite längre tid för oljan att pumpas upp och således lite oljud första stunden. Oljan som du använder är framtagen för M5-E39 och Z8, din motor behöver normalt sett inte denna spec. För bättre kallstartsegenskaper kan du slå i en 0w40 eller 5w50. |
|
| DU ska absolut använda tjockare olja i S14 motorn..10-60 el 15-60 typ.. | |
|
Jag har ett litet "tep, tep, tep, tep" ,ventilljud antar jag i min M30 (skittråkigt, men man får väl ta det efter 27400 mil). Jag hade den inne på ventilljustering för en månad sedan, därför att jag hade kommit ett litet metalliskt tickljud, på tomgång. Detta övergick till nämnda "tep, tep tep" efter ljusteringen. Det var ju inget kul alls, borde dom ha spent dom hårdare eller? Vet någon varför? Fredrik |
|
|
abbe: om du använt en mer bruksbilsanpassad olja typ 0W-40 eller liknanade tidigare så är dej ju så att castrol TWS (som hette castrol RS 10W-60 förut) är lite tjockare när du startar... så oljepumpen får jobba lite hårdare antar ja å det tar längre tid för oljan å bli varm å börja smörja ordentligt... men som fördel har TWS att den inet blir FÖR tunn om du kör hårt på tex en bana... en olja som tex castrol SLX 0W-30 är inte lämplig i din bil för den blir för "blaskig" när den blir riktigt riktigt varm... jag använder alltid mobil 1 5W-50 den passar mina användningsområden bra å den skulle jag rekommendera dej oxå... men om du ska köra hårt.. riktigt hårt så fortsätt med TWSen... hoppas jag inte blir allt för tillrättvisad av olje gurun nu... en viss johan... /Jonas |
|
|
Jag har kört med tunnare olja tidigare men det var BMW verkstan som sa att de körde denna olja i alla M bilar. Det är lite oro veckande när han låter som gammal disel motor då och då, och som sagt mest då han har stått länge. Sen har jag glömt att nämna en detalj, då jag har lite lite olje läckage så hällde de i en flaska Omega 917 också, kan det vara det som ställer till det? Mvh Abbe Länk |
|
|
jag hälde på mobil 1 helsyntet visste int vad ja skulle ha för olja och inte han ja köpte bilen av heller men som tur väl fick ja tag på förr förra ägaren som sa att han kört på det.. men nu tror jag att kanalerna är igensatta för mina vevlager gick antagligen i lördags. nån som bytt vevlager själv på s14 som kan säga om det är lätt eller svårt kan man byta genom oljetråget eller måste man lyfta ur maskinen ? och vad kostar det ungefär?? ///M vh Andreas Länk |
|
Grusse |
"Abbe" jag tycker nästan det låter som att det är din spännare som börjar bli dålig, efter att jag bytte till M3 E36 3.2 spännare så har min varit tyst. Jag har även TWS olja hemma som jag tänker använda i min M3:a, så vi får se om den börjar låta efter det för nu låter den inte. "Boost" Vet inte om du menar vevlagren eller inkl. arbete? Men i material så är det ca: 1000kr för lager, vevstaksbultar 250kr, oljetrågspackningar 150kr för orginaldelar hos BMW. Om det är svårt att byta eller inte? Jag vet ju inte hur van du är att skruva med bilar, men jag tycker inte det är särskillt svårt varken om du kan byta med motorn kvar i bilen eller om den måste plockas ur. Jag plockade ur min motor på ca: 2timmar, och då kommer man åt lagren mycket lättare än om man skulle ha motorn sitta kvar och bara lyfta ner tråget. Min M3 E30: Länk |
|
tack för svaret ja plockar nog ur motorn isånnafall.. men OM ja nu skulle lämna in bilen på service vad hadde ja hamnat på i Pris då på ett ungefär ? för som det ser ut nu så har ja varken garage eller nån som kan hjälpa mig :( men men tack för svaret ///M vh Andreas Länk |
|
|
abbe: omegan e en riktigt bra produkt som fixat mindre olje läckage i två olika bilar åt mej (varav en min ex. M3a) den orsakar knappast dessa missljud. jag går på grusses linje, antagligen kamkedje spännaren som behöver bytas... /Jonas |
|
|
Grusse, har du numret på sträkaren från 3,2:an? Är det bara att skruva i den eller är det något jag ska tänka på? Mvh Abbe Länk |
|
Esa |
Kamkedjespännare från M3 3,2 E36 Art Nr 11 31 1 405 081 Har kört med den i ett år nu och helt klart en mycket bättre spännare. Det är ett spår i spännaren du måste kolla så du får rätt, ska vara vertikalt. Dra fast med 48-52Nm. |
|
Är det svårt att byta kamkedjespännare ska sätta dig en från E36an i stället hadde en som va och kollade på min bil i dag och han sa att det inte va vevlagerna som gått sönder utan att det va nog kamkedjespännaren och nån som vet vad en sådan kostar ? ///M vh Andreas Länk |
|
|
jag har hört från en duktig bmw mek att det inte är att rekomendera att ta spännaren från 3,2. rasslar det så är det ny kamkjedja och nya drev och ny spännare som gäller. 3,2 spännare var bara en nödlösnig att få tyst på den utslitna kjedjan. nya drev, ny kjedja och spännare kostar nog ca 5000kr. Länk |
|
|
3,2 spännaren kosta 719:- med club rabatten. Hur långt håller kjedjan? Den bör väl hålla längre än 7800 mil?! Mvh Abbe Länk |
|
Esa |
Jag har hört att ursprunget att ta spännaren från en 3,2:a kommer från någon på BMW i tyskland. Den får definitivt tyst på diselknacket när bilen stått än tid. Snacket om att byta kedja med tillbehör efter 100.000 miles är en dyr missuppfattning. Du byter när den börjar rassla inte förr inte senare. Blanda inte ihop det med det högljudda tickandet från spridarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.