AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.517

Olika kulörer på svart

Vilka svarta färgar finns till en e36?
Diamantsvartmetallic
Cosmossvart (metallic?)
Maderisvartmetallic

Finns det fler??

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Madeirasvart är inte svart till färgen utan blå så den kan du räkna bort....Min bil är madeirasvart o om du kollar på den undar anv. info så ser du att den INTE är svart!!!!!
Ok. Snygg bil i alla fall!
Men det kan väl inte finnas bara 2st svarta färger. Eller?

Blanksvart, carbonsvart (heter inte den svarta färgen på M5 E39 så?). Sen så finns det ju många olika nyanser av tex diamantsvart.

/T.P.
Länk
Sorry, såg inte att det bara gällde E36.

/T.P.
Länk
Det är lugnt. Du vet inte vad som gäller på e36 eller var man kan hitta en lista på alla färger som finss till e36?

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
I vintras så köpte man på sig div styling saker, så skulle behöva veta vilken nyans jag har på min bil, hur får man reda på det?

I övrigt så är det en Cosmossvart lack på den.
Var hos en lackfirma och frågade om det bara fanns en nyans, men tydligen så fanns det 3st olika, så skulle gärna vilja veta vad för nyans man har på sin!...tips?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Schwarz (solid)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Hur vet du det? :S

Dom slog på färgkoden som jag har under huven (303/9) och fick fortfarande upp 3 olika nyanser.

en 'solid' en ljusare och en mörkare
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Mig veterligen:

· Schwarz II (solidsvart väldigt mörk)
· Diamantschwarz (metallic, ganska ljus verkar nästan mörkgrå. Fanns fram till -94.)
· Cosmosschwarz (metallic, väldigt mörk, fanns från -94 och framåt.)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Okay, enligt databasen på lackfirman så finns det 3st nyanser UNDER cosmos.

Sedan fanns det 2 på diamant och en på schwarz II...

Så med dom uppgifterna har jag tre nyanser att välja mellan, men problemet är förmodligen löst, jag lämnar in delarna och en 'orginaldel' så dom ser vilken nyans det är och kan prova sig fram....

Tack för hjälpen dock!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
finns 4 olika nyanser på diamantsvartmetallic... o som nämnts så e den inte jättesvart direkt.. skiftar i mörkgrå i solljus.. själv tycker jag att den e grymt snygg (för jag har ju den såklart ;) )...

så om du vill ha en jättesvart så e diam.svart inte bra.. då ska du ta carbonsvart som finns till e46 o e39... den e riiikkktiggt svart...

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Är inte de olika "nyanserna" olika tillverkare till färgen?
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
bmwlundqvist:
när jag skulle köpa färg till min bil ställde jag den frågan till bmw och där sa dem inget om att det skulle vara olika tillverkare..
iof verkade det inte som om de var särskilt insatta i det heller..

de hade bara en (1) nyans och den skulle passa....dessutom visste de ingenting om att det skulle finnas olika nyanser heller..

färgen skulle passa va!!!!!! YEAH RIGHT.. vart självklart mörkare...

så jag åkte till en färghandel o kolla med dem... o gisa vad..då dyker det helt plötsligt upp 3 nyanser till...

så om det är olika tillverkare eller inte är mycket möjligt.. men det är inget som de på bmw "vet" något om...

........ HAHA ;p .....
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hmmm om det står siffror efter färgkoden då. Vad betyder dessa? Jag har diamantsvart 181/19 och undrar vad /19 står för?
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
vet faktiskt inte.. ställde oxo den frågan till bmw, men de visste inte... jag har 181-7 så jag tänkte att det kanske skulle vara "nyans nr7" eller nåt, men sedan fick jag ju veta att det bara finns 4 nyanser hos färghandeln...

dessutom så har du ju 181-19... ett till bevis på att det inte är nyans nr.. 19 nyanser skulle inte vara särskilt ekonomiskt o smart ;)....

kan kolla med bmw när jag åker dit igen.. de kanske har "kommit" på de nu....

........ HAHA ;p .....
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Som bmwlundqvist antyder, så ger olika lacktillverkares färger olika nyanser, och BMW har inte bara en leverantör av färger. Det tror jag inte. De har ju inte bara en leverantör av däck heller.

Jag lät lackera om bl a höger bakskärm förra hösten. Har färgen 397 (Anthrazit metallic). Det betyder inte att de tar fram den färgen och häller den rakt upp och ner i sprutan. Eftersom bilen är några år måste färgen "blekas" lite, sedan provlackeras en plåtbit och då jämför man med bilens "färgnyans".

Lackeraren (bygdens mest välrenomerade) sade att om man vill få det "exakt" lika som originalet, så måste man lackera med samma tillverkares färg. Sedan skulle man behöva föra sprutan över ytan precis som lackroboten också...

2004 fanns bl a följande svarta färger/färgnyanser
668 Svart standard
475 Safirsvart metallic
416 Carbonsvart metallic (M3 åtminstone)
388 Svart (Sufflettfärg - M3)
-99/-00
668
303 Cosmossvart metallic
Början av nittiotalet (bl a)
??? Diamantsvart metallic (525i T -93 är det)

Leif L
wa
12
walle++
316i E36 sedan-95
Leif L???
Vad den Lackeran har lurat i dig vet inte jag men vadå blekas
och vadå samma tillverkare jag säger bara skit prat om man nu får säga så Här?
och vad färg koden 303/9 står för är tex 303 är färgkod 9 är att de är förmodligen en nyare nyans än tex 303/2 .
2 eller 9 är betäckningen på att färgen är ändrad en aning tex med mindre än ett gram av en färg som är i färgen tex vit eller så
om ni förstår vad jag menar
Och de har ingen betydelse om jag köper färgen i sikken eller dupont eller någon annan färg tillvärkare
jag har tex färgen bostongrön nogot nr +3 och i min kulör av den färgen fins de 9st olika färg nyanser kan vara lite mer blåt eller gult ja ni fattar vet vad

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
walle++:
ok det du säger hänger jag med på.. det var det jag trodde och frågade bmw...men fick inget direkt svar som sagt.. men hur som helst...

om man nu som jag har färgkod 181-9... hur får jag tag i den???
hos bmw finns ENDAST färgkod 181... och hos färghandeln finns 4 nyanser....

........ HAHA ;p .....
wa
12
walle++
316i E36 sedan-95
xelerator
de ska finnas hos din färghandel som säljer bilacker, och fins inte de som jag tycker värka lustigt isåfall så brukar dom ta den sista i den kulören.
har nämligen jobbat som billackerare i över 7år innan jag bytte jobb och vi kunde få fram färgkoden rätt o fick inte vi de fins de olika färg-kartor som är ett hål i mitten som man prövar sig fram till den kulören som de är på bilen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.