|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite funderingar på att sätta sportfilter, 284 kam och ett extraktorrör på min 635:a. Nån som vet hur mycket effekt man får ut (ingen kat)? Hur stor skillnad blir det att montera t.ex ett Unichip så man kan optimera sprutet...är det värt pengarna eller blir inte skillnade så stor med omprogrammering? Andra tipps och idéer om vad man kan göra som inte kostar skjortan...? Mvh Daniel | |
|
Turbo ! från 1.000:- till 100.000:- beroende på nya eller beg greejer och om man kan själv eller lämnar bort , snik version elelr fin version , grejor som håller 1 dag och grejor som håller 10 år ! /Mvh Göran |
|
|
...det kommer aldrig monteras nån jävla stressfläkt under huven på min bil! ...dessutom tar det för lång tid innan det händer nått med en turbo...ska det va nått så blir det kompressor! |
|
| föresten...nån som har koll på vad det kostar att porta toppen på en 3,5:a? | |
ant |
Utan överladdning är det dyrt att nå höga effektvinster. Att välja kompressor före turbo kommer också att kosta en hel del mer än vad en turbokonvertering gör. Och precis som Wrath säger så beror priset väldigt mycket på hur mycket du klarar av att fixa själv. Om man väljer att konsultera andra för hjälp så drar priset iväg som ett skott direkt. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jag vet att kompressor är dyrare men det är också roligare för det är inte så många som gjort det förut. I vilket fall som hels så blir det inte än på ett tag...tänkte i första han få lite bättre flöde genom motorn...filter, portning, kam, extraktor. Nån som har koll på ungefär vad detta kostar och hur stor effektvins man får? |
|
|
Länk Denna killen verkar ha lyckats Tobbe |Oo=00=oO| |
|
| Jämför med en Alpina B10 motor, 254 hk med ung samma modifieringar som du nämner. Så stor skillnad blir det inte, men motorn får en annan karaktär. Iaf på min 535:a så börjar det ta emot efter 5,5' varv, en B10 motor drar däremot fint anda tills varvstoppet träder in. | |
|
En liten fundering bara. När man läser om trimning på bmw power så verkar det som om att man inte kan ta ut någon som helst efekt utan turbo. Jag har själv ingen erfarenhet av trimning men tycker att med ovanstående prylar och modiferingar (potning, kam, avgassystem etc etc) så borde det resultera i ca 250 hk på en m30b35 motor. 250hk - 204hk(orginal) = 46hk Eller är 46hk för mycket med dom relativt enkla trimm medlen. Ett uttalande som jag har hört är att ca 100hk per liter är vad som är någolunda gångbart på en sugmotor. Eller har jag helt fel. |
|
Hello Nasty! |
För att uppnå ca:250hk så är portning, 284gr Schrick kam, luftfilter och extraktor plus avgassystem ett bra alternativ. Det stämmer som du säger med 100hk/liter dock inte så enkelt men det är helt möjligt, jag själv bygger en 3.5l med målet på 100hk/l. Mvh/Henrik |
|
jag har en 635csi -83 i den är det en hartge trimmad motor...... vilket betyder extraktor från hartge, trimm kam, portad topp av hartge 1mm större ventiler....... den har 241 hk enligt regbeviset(går som f-n)..... det ger inte så mycket att att trimma och det är ganska dyrt..... men det är värt det, förstör inte bilen med en turbo, det blir troligt vis krongligt vid besiktning..... jag ska väll sätta i en vassare kam men vet ej vag jag har nu, filter och avgassystemet till fullflödes, eventuelt en mappning, hoppas på över 300hk, men det är inget säkert..............lycka till med trimningen.... //henrik |
|
|
Jag lägger hellre lite mer pengar på trim utan turbo än med...vore ju inte helt fel att till slut ha 100hk/l i en sugmotor...mums! Det jag är ute efter i första hand är att få ett "piggare temprament" på motorn och att den orkar varva ut ordentligt på 5:ans växel...den behöver inte göra 0-100 på 4sek...än... Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.