AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
748

oljeförbrukning hög?

Hej..
Finns det nån här som vet hur mycket olja en 3.8 liters M5:a drar?
Jag behöver fylla på ca en liter på 100 mil...är det normalt eller är det dags att byta ventiltätningarna??
Min drar 0,6l-0,7l på 100mil. Men motorn läcker lite olja, så antar att minst hälften beror på läckaget. Ska på service idag, så jag kan meddela dig vart min motor läcker så du kan kolla upp din.

-We can't stay here, this is bad country!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liter på hundra mil är i högsta laget!
Om inte annat lär katalysatorn ta stryk av förbrukningen.
Läcker den olja?
Vilken olja använder du?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
läs instruktionsboken. Där står hur hög förbrukning av olja som är normal.
Johan B:

Japp den läcker lite olja. Oljan som är i nu är 5w40. Bilen är för tillfället på BMW för undersökning/reparation. Säkert klar om ett par timmar, då kan jag meddela vart oljan sipprar ut.

emfem -92b:

Hur mycket är din bil körd? Säker på att oljan inte rinner ut nånstans? -För det gör min.

Hej.
Min bil har gått ca.15600 mil,jag använder Castrol helsyntet av den dyraste sorten viskositet 0-50?60?
Nåt läckage har jag ej funnit och avgasvärdena var bra på besiktningen.....iofs.så är det ju väldigt kul att dra tills varvtalsstoppet slår ifrån(jo jag varmkör ordentligt först)men jag tycker inte att den bör dra mer olja för det.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
BMW anser att en oljeförbrukning på upp till 1.5 l/100 mil är OK (0.7 l/100 mil för icke M-bilar).
Fick besked om min bil. Nån packning vid kamdreven måste bytas, inget farligt men det blir dyrt p.g.a. att det är ett tidskrävande jobb.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bayrishemotor, vånta till efter läckagereparationen och se vilken oljeförbrukning du hamnar på.

Om den fortfarande är "för hög" (de tillåtna förbrukningssiffror som BMW anger är i högsta laget!) kan du prova med en lite tjockare olja (högre varmviskositet).

Kolla här för alternativa oljor:
Länk

Ett alternativ är Castrols TWS!

Hjälper inte det heller bör man nog gå vidare med att göra en undersökning av motorns skick....

Kolla även vevhusventilationen så den inte är igensatt, då kan det bli ett övertryck i motorn som kan resultera i ökad oljeförbrukning. (vet inte exakt var den sitter på M5-motorn)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Alltså, jag är helt övertygad om att min oljeförbrukning är p.g.a. läckaget. Man såg stora "fukt" områden längsmotorn då den var upplyft. Dessutom kan man se små oljedroppar på marken då bilen stått still.

Men som emfem -92b sade så har han inget läckage, utan motorn verkar dra oljan...

Kan bara säga att min M5 -91 drar inte en droppe! :-))
Det gjorde inte min förra 3,6l -91 heller. Men men i fredag får jag det fixat:) -Räkningen?:(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.