AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.143

Var sitter det berömda membranet?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Var EXAKT sitter membranet? Och hur ser det ut? Har bara fått fram att det sitter i bakkant mot torpedväggen, men inte mer än det.
Tack,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det ska vara väldigt svårt att komma åt den på våra v8:or..den sitter mot torpedväggen och sitter med torx så bättre att du lämmnar in den, för det är lätt att gänga av torxen skruvarna! Hmm eller var det kanske ensex skruvar den satt med!!?? Ja ja lämmna in dennn...som sagt det kostar nog inte mer än 1200kr om du lämnar in den!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
OK. Hur kommer man åt det? Inderifrån eller?

- H U M A N R A G E -
Länk
Den sitter som sagt i bakkant (mot torpedväggen) på det stora svarta "plastinsuget" som sitter direkt under motorkåpan, alltså i toppen på motorn. Man ser inte membranet så lätt pga att kylarvätskebehållaren sitter i vägen. Delen är ca 15x20 cm och i svart plast, och utgör alltså kortsidan på insuget.

Allt nedan är skrivet från minnet och är troligtvis lite fel. Hur som helt tror jag att det kan vara till hjälp.

Så här gjorde jag:

Ta bort motorkåpan, ta bort luftslangen till kylarvätskebehållaren, lossa kylarvätskebehållaren (sitter med två plastskruvar i ändarna, lite kluriga att komma åt, för att komma åt den ena måste du lyfta av en rund liten plastbehållare, sitter med snäpplås) och vik den åt sidan försiktigt (vänster i bilens riktning pga slangar o dyl).

Om du har köpt den nya delen ser du nu en motsvarande sitta blottad. Ta fram ett spärrskaft med torx-hylsa (minns inte vilken storlek) och skruva loss alla skruvar. OBS! Se till att du hela tiden har ett bra grepp i skruven iom att dessa kan sitta ganska hårt.

Efter att du skruvat loss membranet kopplar du av slangarna (kan göras innan också) - kolla att den korta vakuumslangen på höger sida är i bra skick, min var det inte (mao kan du lika gärna innan du börjar köpa in en ca 20cm lång 4mm-slang så slipper du cykla iväg och köpa en:-) Ta även bort packningen.

Jämför det nya och det gamla memranet, på det som jag hade fått från BMW satt det nämligen en slanganslutning för mycket, vilket innebar att jag fick plugga den med en bit slang och ett stopp (orkade inte åka och bråka).
Montera den nya packningen och det nya membranet, skruva fast och koppla in slangar. Montera tillbaka kylarvätskebehållaren och koppla in luftslangen. Glöm inte några slangar...

Om du bestämmer dig för att prova själv och du anser något ovan vara fel eller oklart får du gärna lägga till information i tråden för att underlätta för andra.

Lycka till!

//Magnus
Danne:
Du har mail.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ok grabbar! Nu är det gjort! Det var ju inte så svåråtkommligt. Bara att göra exakt som Magnus skrev ovan! Såg hans inlägg när jag kom hem, men konstaterade att jag gjort lika dant! Rev isär det gammla membranet för att se om det var trasigt, och vet inte riktigt, men det var ett litet rivhål i ena kanten. Kan det ha varit det? Nu går bilen jämt på tomgången och allt är fröjd.

Tycker mig fortfarande höra det där "rem" skrapande ljudet dock. Låter som om det skulle kunna vara lamellerna i lådan... för det låter precis innan bilen växlar (ibland). Frågan är om det verkligen är möjligt att höra detta? Vad tror ni?

Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Finn detta membran på M30 6:an oxå? eller vad är motsvarigheten?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Finnns väl inget sånt membran på m30 ,motsvarigheten skulle väl vara gummibälgen som sitter mellan luftburk och insug,denna kan spricka ibland och dra tjuvluft.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm fattar ej hur ni får av det så lätt. asso när jag skulle plocka mitt satt skruvarna sjukt hårt. asso jag fick ta i allt jag kunde och tillslut kom de med en smäll.
Helt sinneskjut de satt.
Och de där längst nere... gisses.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag hade också en extra slanganslutning på mitt membran.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
stimpenbmw2- Jag tar 140kg. i bänk... ;)
Det ena slanganslutningen får man plugga. Det var redan gjort på min så det var bara att skifta plats.
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.