AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
521

Staffan Heimersson om höjda hastighetsbegränsningar

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Bra artikel i Aftonbladet:
Länk

Instämmer helt. Svenska vägar, befolkningen och bilparken är mogen för en högre hastighet, åtminstone när det gäller motorvägar.

__
Länk
Generellt sett tycker jag Staffan Heimersson mest ger intrycket av en 70 talsstjärna på ständig dekis MEN Artikeln visar att han (liksom Ulf Lundell...) emellan åt har sina ljusa stunder...
Mera sånt vem vågar stå för detta i nästa val?? vem vill ha Bilälskarnas röster?? Skall vår BMW åkande Kung Göran våga??
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Underbar kolumn som återspeglar mina åsikter till 100%!

130 kmh är en betydligt mer lagom bashastighet än 110 ur alla sätt att se på sakerna. Elektroniska hastighetsskyltar som anpassar sig efter väglag/väderlek vore det optimala!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
kan inget annat än hålla med Kalle om de digitala skyltarna, skulle vara det optimala

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Digitala skyltar + "BMW only" på motorvägen sen du!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grejen är väl att av alla olyckor som sker under ett år så var det endast 2st som dog samt 2st skadade på 110 vägar i Sverige. Absolut farligast var luriga 70/90 vägar. Det var en ganska bra artikel om detta i TV för någon månad sen.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
nofx16>

Bashastigheten i svedala är 70 utanför tätbebyggt, 50 inom. Så att du inte kör efter nåt annat :) Är annan hastighet skyltad får du dock hålla den, om omständigheterna tillåter det.

Nu ska jag väl inte påstå att jag alltid gör det, men lägre hastighetsgränser på vissa sträckor är motiverade av nåt. Försök alltid att läsa ut av vad, om fundera på saken. Man finner många dödsfällor om man tänker på't.

Sex på alla fyra, roligast så!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hangaroung, ja ja ja ;)

Jag menade naturligtvis att bashastigheten på MOTORVÄG bör vara 130, med möjlighet att höja/sänka beroende på trafiksituation.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Så tycker jag också, då skulle respekten för hastighetsgränserna öka.

Men först måste mer arbete läggas på trafikmiljön på dom flesta sträckorna, tyvärr. Över huvud taget behöver vägkanterna rensas, det ska inte finnas hårda saker nära vägen. Dom gör ont :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Digitala skyltar är en bra ide men kostar dock!

Mvh Mohsen
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Håller med alla..

Bilarna blir gjorda för att gå allt fortare, fast det talas bara om sänkta hastigheter. Va katten när man ligger på tomgång och åker i 110 på en svensk väg, i en tyst bil, så känns det nästan bedövande. Man upplever hastigheten som 20 på 50 väg.. (Gäller även raka fina 90 vägar) Man suckar, och rättar ner sig i en mysig ställning. Efter ett tags lunkande, så kännar man inte att man börjar bli så avslappnad, så man nästan sommnar. Annat är det när man åker i tyskland. Då måste man vara på sin vakt. Givetvis blir man trött, fast det känns ett annat sätt mer påtagligt. (typ mer "en dags arbete" trött, i stället för "sitta i tv soffan" trött) Och det känns när det är på tiden att ta en paus. Jag upplever också att jag har mer repekt för hasitgheterna på de fartbegränsade vägarna i tyskland, då de känns bättre motiverade.
Sverige är ett förmyndarland, och alla svenskar är helt dumma och inte kan ta eget ansvar. Så är det i alla frågor. Och så kommer det att förbli.

(måste ursäkta att jag skriver "man" lite varstans i texten. Givetvis yrar jag om hur jag upplever det, inte i en talan för alla andra.)

/Jimmy
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Skrev precis brev till Vice ordförande i Trafikutskottet angående hastigheter på motorväg.
Frågade bl.a. om det är på gång något nytt inom hastighetsbegränsningar.

Har du råd att inte köra Tyskt?
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I Sverige verkar det generellt finnas nåt som gör att alla vill skjuta över ansvaret på staten/samhället. Att det är vägverkets fel att nån ärthjärna dör för att han inte hade bältet på sig!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag håller för frihet under ansvar..dvs låt begränsningen vara en rekomenderad hastighet för dem som inte klarar av att köra snabbare, sätt dit mittvajerräcken i större utsträckning men låt det vara såpass brett att det går att köra om. Frekvent förar- utbildning/uppgradering vart 5e år så folk också lär sig att köra bil och hur man bör anpassa och underlätta för sin körning så de snabbare bilisterna slipper problem i dagens stressade samhälle.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Eller varför inte som Sverige är så duktig på skatta lite extra för att erhålla ett intyg om att man tillåts köra lite snabbare och på såvis underlätta för vägverket genom att betala för bättre vägar som kommer att behövas då högre hastigheter kommer att slita mer.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Stavros:
Om staten tar på sig rollen som överförmyndare så blir det lätt så att den enskilde (ofta felaktigt) lägger ansvaret på staten när nåt inträffar. Det är min teori, även om jag ju inte är någon professor i varken beteendevetenskap, och jag tror att det kan vara en anledning till att svensken är på det viset i många fall

__
Länk
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Dessvärre så tror jag att den enskilde individen inte klarar av att sköta sig utan storebror statens kontroll(se parkering under kommunals strejk t.ex.) Tycker det är jättetråkigt eftersom jag ibland blir lite trött på att det ibland finns vissa dumma regler som folk borde förstå med lite sunt förnuft.

Däremot så tycker jag absolut att man skall höja fartgränsen på motorvägar. Varför t.ex inte fartgränsen till 140 km/tim men kör du 150 så blir du av med kortet? Minska 30 km marginalen med andra ord.

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Det borde vara inviduellt utefter vilken bil man har. Jag kör betydligt säkrare i min 525:a i 180 km/h gämfört med farsans mitsubichi galant 89:a i 100km/h

visserligen dör jag mera om jag krockar i 180 gämfört med 100...
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Dör mera ?...Hur kan man dö mer än dö ? ;)

Länk
Den stora faran med höjda hastighetsgränser är att den relativa hastigheten mellan olika fordon kommer bli högre. Om alla skulle köra 130km/h så är det inga större problem. Fast i realiteten så kommer lastbilarna och alla gamla tanter fortfarande lunka fram i 80-90km/h. Detta gör att riskerna ökar.

Det skall bli spännande att se hur det kommer utveckla sig med eventuella hastighetshöjningar. Vad jag tror kommer det bli rena vilda västern på vägarna om hastighetsgränserna höjs men gränsen för körkortsåterkallelse behålls. Alla tuffa BMW-grabbar ångar fram i 170km/h medan de gamla tanterna fortfarande lunkar fram 90km/långsammare...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Tror också att det kan bli knas. Vi svenskar är så vana vid att bli förmyndade, att vi klarar helt enkelt inte av frihet under ansvar. Helt klart är att det är en generationsfråga. Helt klart är ju att "de som bestämmer" äntligen är på väg att släppa mer frihet/ansvar till befolkningen. Se bara på pensionsvalet, här blev det lite "vilda västern". Många är så vana vid att allt sköts av "pappa" och bryr sig inte i det. Men men, för de som är yngre kommer det att falla mer naturligt.
Skulle jag tro i alla fall

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.