AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.007

regbes av E38 utan krok, nån som har en att låna ut?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har en 750 iA 1995 E38 som ska registreringsbesiktigas. den är utrustad med ORIS avtagbar dragkrok. Tyvärr fick jag inte med själva kroken med bilen, eftersom tidigare ägaren har slarvat bort den. jag håller på att beställa en ny krok, men tror inte jag hinner få hem den innan regbes. så, är det någon i Västerås med omnejd som har en ORIS-krok till en E38 att låna ut över dagen? man vill ju gärna besikta in dragkroken när man lika registreringsbesiktigar, annars kostar det extra.
tacksam för hjälp!

mvh Johan
Hejsan !
Jag måste berätta vad jag var med om när jag besiktigade min e32 nyligen. Bilen är importerad 97 och jag gjorde första bes. för 2 år sedan. Förra ägaren hade monterat avtagbart drag från en Italiens tillverkare. Bilen jick igenom utan anmärkning. När jag nu kom dit i förra veckan upptäckte dom att bilen ej skulle vara utrustad med drag !. Jag sa som det var att det gick bra förra gången och bilprovningen sa att dom måste ha missat detta. En reg. besiktning föreslogs och vi började. när han såg mitt drag så kallade han på stationsföreståndaren och detta fick jag till svars. Eftersom du måste utföra ett "handgrepp" för att få dit draget och avmontera så kan vi ej godkänna detta, du får svetsa dit det efter instruktion från tillverkaren som vi också skall ha.Vilken soppa ! Jag måste tolka detta som om att alla avtagbara drag är ej möjliga att besiktiga. man måste ju alltid göra något för att få dit det och ta bort det. kolla dettta innan du åker dit.
MVH
lars-Gunnar Bäck
ps
Detr sluatde med att dom sa så här. detta får polisen ta hand om på vägen !
ds

lgb
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Låter väldigt konstigt det där. Du får gärna maila mig och berätta på vilken station besiktningen utfördes...

Fick du kopplingen registrerad eller inte?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det var på stationen i Lindesberg och jag fick inte registrera med kroken.

lgb
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kan ha missförstått något...
Den demontera kuldelen finns i bilen, den kan monteras i dragramen och låsas på rätt sätt...?

Stämmer detta så är dom verkligen ute och cyklar på stationen i Lindesberg, ring och be att få prata med platschefen på stationen. Förklara vad som hänt och att draget fungerar som det är tänkt.
Skulle platschefen vidhålla att det inte är godkänt när det "krävs ett handgrepp" för att montera kuldelen (precis som på alla andra demonterbara drag) så ska jag ringa honom själv!

Jeppe

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jesperado, vad gäller när man reg.besiktigar med avtagbart drag utan kula monterad? måste hela draget bort då eller kan tom bilen besiktigas för drag utan kroken?

Mvh Johan
Hej jesperado !

Det var platschefens ord "galne gunnar" går han som i våran trakt.
Jag stog och bara väntade på att dom skulle kräva att jag tog bort "ramen" också, men det slapp jag. Detta som svar till annan undrande. Ring gärna galne Gunnar, jag orkar inte prata med människan !

lgb
Det är inte möjligen så att man ska betona "ett" i det han sa? Det kanske var så att han menade att det ska krävas två handgrepp för att montera/avmontera kroken? Det behöver man nämligen på den avtagbara kroken till vår golf och där var det inga som helst problem att få den genom besiktningen trots att dom aldrig hade sett den modellen av drag tidigare.

För att förtydliga, på vår krok måste man först lossa en fjäderbelastad spärr och sedan göra ett handgrepp för att öppna "låset", detta går inte att göra med endast en hand.

/Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan: Saknas kulan kan du välja att typa in den utan kula, dragramen ska kunna sitta kvar (vet att det har hänt att man har krävt att hela draganordningen ska demonteras, men detta ska alltså inte behövas).
Väljer du att typa in den med draganordningen måste kulan medfölja till besiktningen.

Lars-Gunnar: Det skulle förenkla om jag vet vilket drag du har, är det med låsningen ute vid kulan eller inne i bagageutrymmet? Gärna namnet på draget också om du har det...

Jeppe

Jesperado

På mitt drag så skall man dra ut en mindre axel på ovansidan och sedan fälla ner ett stort handtag som låser möjligheten att få ut den lilla axeln. Jag tycker också att det krävs två handlingar för att få dit och bort. Draget är tillverkat i Italien av en tillverkare vid namn Ellebi. Dom finns på hemsidan WWW.ellebi.com och mitt drag är av typ 20026 i system "S" Där ser du hur det skall fungera. jag har mailat dom och dom påstår att dom kan skicka mig dom handlingar som kan behövas, men skall det vara nödvändigt ?

lgb
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tror inte det ska vara nödvändigt. Jag ska ringa "galne Gunnar" idag så får vi se vad han säger...

Jeppe

Jesperado

Kanonbra att du försöker att reda ut detta för mig och kanske många andra. jag orkar som sagt inte prata med den där idio***
Du blir nog varse vad jag menar.Lycka till!
LGB

lgb
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Det gick att besiktiga utan krok, men jag måste komma och visa upp den inom ett par dagar. De kan tydligen göra en "ändring" i regbesiktingen inom fyra veckor. så det gick bra, inte en anmärkning!

mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag pratade en stund med Gunnar idag, och han har faktiskt helt rätt. En av grundreglerna för alla demonterbara kopplingsdelar är att dom har automatisk låsning. Trycker man draget på plats ska det alltså låsas automatiskt. Jag läste ditt inlägg som att du fick göra handgreppet för att få av kulan, inte på.
Tydligen var det så att man måste trycka din kuldel på plats, sen själv låsa den med ett handgrepp, och detta är alltså inte tillåtet.

Jeppe

Jesperado

Jag undrar om det är rätt ? Det är nämligen så att när man drar ut den övre axel och trycker in draget så låser den automatiskt.När man sedan för upp hantaget under så spärrar man möjligheten att dra ut axel och lossa draget
LGB

lgb
Jesperado

Jag glömde att tillägga att den undre armen egentligen inte behövs för låsningsfunktionen utan är en möjlighet att sätta lås på draget

lgb
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hurvida den låser automatiskt eller inte är svårt för mig att veta, men detta angav Gunnar som orsaken i alla fall. Men du säger ju själv att du måste dra upp det undre handtaget för att spärra låsningen, alltså inte automatiskt...?

Jeppe

Jesperado

Kroken sätter sig automatiskt utan att föra upp undre hantaget. Däremot så låser man möjligheten att dra ut axeln som frikopplar draget. man kan i detta läge sätta ett hänglås här och stöldskydda. Om du inte gör denna rörelse så är draget fortfarande fast på axeln. alltså inte löst på något sätt !
LGB

lgb
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer i frågan, detta har blivit en ren tolkning om låsningen är automatisk eller inte och det vågar jag inte lägga mig i utan att se grejerna själv. Det enda jag kan ge dig som tips är att prova att besikta på en annan station (tråkigt men sant) och se om man drar samma slutsatser där...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.