|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av att svetsa utan gas,finns ju svetsar som har så kallad flusstråd...undrar om det är något att ha om man ska svetsa på bilplåt??. Tacksam för svar/råd! | |
|
svetsa utan gas = skit Iallafall vad jag tycker! Visst kan man få till ett par "bra" svetsfogar med gasfritt, men den är mycket lättare att få ett bra resultat med gastillsats! _____________________________________ Länk |
|
|
Jag har själv funderat på att gå och köpa MIG och har frågat runt hos många ang. flussfyld eller sk. rörtråd och alla jag har pratat med har rekommenderat mig att köra med gas istället pga att det är mycket enklare att få en bra fog /Anders |
|
|
Stämmer in i kören. Till bilplåt är det skyddsgas som gäller. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
ormen |
tips: låna eller köp en TIG-Svets om plåt upp till 3-4 mm skall svetsas, det blir kanon!! har själv jobbat som MIG/Tig svetsare i några år, lånar fortfarande små portabla TIG från mitt g-a jobb ibland, märkte vid ett 2,5" avgasbygge av simonsdelar att just med TIG, och rostfri tillsats(tråd) så rostar inte svetsarna efteråt... vilket är kanon på avgas!!! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
En dum fråga kanske....men vad är det för skillnad på Mig,Mag & Tig-svetsar.....vilken är bäst att ha hemma & svetsa tex. i bil med? Går det att hyra gastub eller måste man köpa den? Kanske dumma frågor men vet i stort sett ingenting om svetsning..... |
|
ormen |
MIG/MAG är "enklast" o mest flexibel, fast jag anser att under svets 150A är lika med skit, det blir klena svetsar. TIG kan du ha till tunnplåt, rostfritt, aluminium osv. och är min favorit, man slipper krångel med trådmatning, massa olika tillsatser matas för hand, svetsarna blir mindre o mycket finare än MIG. AGA gas fyller på gas billigt, om man har flaska, du kör dit med din gamla och får en nyfylld!!! är lite osäker på hur det nu var (länge sen jag svetsade på ABB) men tror att: MAG för vanlig plåt, MIG kan köra vanlig plåt + rostfritt, alu. mm. beroende på vilket skyddsgas man har, Mison 25 är vanligast "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ormen |
det finns en variant av TIG som har två slangpaket, ena med Wolfram elektroden till plåt, o byter man slangpaketet så vips har man "PINN" svets, till balkar, stolpar, grindar ,maskiner mm. perfekt för hemmapularen... nackdel är att TIG är dyrt o köpa, auktioner kan va ett tips "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ant |
Ormen har bra rekommendationer. Det har disskuterats tidigare här om olikasvetsköp. Titta i denna tråd för mer info. Länk ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
ormen |
håller med "ant" på länken hans... oftast är det bara tråd o gas man byter, beroende på ändamål, MIG/MAG - svets är samma apparat.. har också märkt (nu när jag tänker efter) att när jag jobbade som svetsare, hade vi 400Amp MIG/MAG -svetsar o den gick fint o köra tunnplåt, efter lite övning smattrade det vacketr o jämt, men såfort man fick svetsa med typ 80Amp - svets var det skit... ljudet från svetsningen är det viktigaste - skall låta som popcorn i micron när det smäller som bäst, det skall "fräsa" o det är lättare ju kraftigare svets man har... sen skiljer sig märkena också, Esab/Kempi körde vi på ABB "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ant |
Jag håller med ormen, märket spelar in till stor del. Att lägga lite mer pengar på inköpet kommer att betala sig i längden. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
| skall du svetsa bilplåt är gaslös tråd ingen bra idé, anledningen att man använder gaslös tråd är att om man är ute och svetsar så slipper man konka på en gasflaska. Skall du köpa en svets rekommenderar jag minst 180A samt 3-fas anslutning för bra resultat. | |
| köp en mig med gas sedan kör du med kolsyra funkar bra upp till 3 mm sedan om du ska svetsa grövre rekomenderar jag pinne eller mma som det heter. tig är inget man kan på en handvändning och inte alls nödvändigt om du bara ska svetsa bilplåt men om du ska bygga tillex ett avgassystem i rostfrit så är det perfekt. håller själv på att knaka en till en e21 i alu plåt och har därför skafat en tig | |
|
Tackar för alla svaren! Har bestämt mej för att köpa en mig-svets så fort ekonomin tillåter,en begagnad till & börja med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.