AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
477

AC problem i Göteborg...

Hej, jag är ägare till en 316 compact -98 som har gått ca:7500 mil. Nu startar inte kompressorn när jag trycker på AC´n. Har läst om att det är vanligt med påfyllning efter ca 5-7000 mil. Nu mätte jag spänningen över kompressorn och det var spänningslöst (motor och AC påslagen). Är det så att det sitter en tryckgivare som slår ifrån matningsspänningen till kompressorn vid för lågt tryck? Jag har kollat alla säkringar och de var ok. Skulle det kunna vara ett relä fel?

Jag har snurrat lite på den utgående axeln (till remmen) och den rullar fint så jag tror inte att den skurit...

Om det nu är så att det är för lite gas i systemet, var fyller man det lämpligast i Göteborg?? Har ringt runt lite och vissa tar ju ut ockerpriser för detta! Vore tacksam för svar.

MVH, Nicke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt Christer Silvén på detta forum ska Expertkyl på Gammelstadsvägen vara bra att ha att göra med.
Sökte lite med hjälp den mycket bra funktionen "sök inlägg."
Jag hade nått i bakhuvet att Christer hittat en vettig firma som inte ockrade och dessutom lämnade garanti på kondesorbyte,
Ja det sitter en lågtryckvakt som förhindrar att kompressorn hoppar igång när trycket är för lågt.
Har inte kondesorn gett upp av allt vägsalt så kan det mycket väl vara så att det är dags för en fyllning , iofs har din bil inte rullat så många mil och är inte så till åren kommen så den borde ha hållit ihop, om inte kondensorn lämnat in.

///MVH Hasso
Länk

Jag tackar och bugar för tipset. Givetvis har jag sökt på forumet MEN detta innebär ju inte att alla firmor som lagar AC finns med i forumets inlägg, eller hur?

Fler tips om firmor i Göteborg trakten???

Tack för ett bra forum!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Finns ett ställe på Ringön, tror det ligger på Smidesgatan, har hört att dessa skall vara bra. Annars fick min far sin Ac reparerad hos en firma i Stenkullen, Riddarkyl har jag för mig att de hette, mycket nöjd med denna reparation.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Felet lokaliserat! Det var ett rör som går från avfuktaren som var sönder(!). Vid trycktest visade det sig att det läckte under isoleringen. Nu till frågan, BMW skulle ca 1400 för detta rör. Kan man hitta det billigare någon annanstans?
Hej igen, hittade ett begagnat rör från en vad jag tror krockad bil för 400.. Vågar man köpa detta?

/Nicke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet inte hur ditt rör ser ut i bägge ändar, men är det standardkopplingar i bägge ändar så kostar en böjbar standarpipa med kopplingar inte mera
än 200 + moms för det längsta som är 1475.
Är det ett specialrör så välj att köpa ett nytt, det är mera vanligt än ovanligt att när en koppling dragits åt och släppts så blir det inte tätt efteråt. Men det beror lite på typ av koppling och anslutning. och vilken del på det ordinarie röret som läckér och hur det är monterat.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hittar inget rör på E36 316Coompact som kostar över 1000 kr.
check mail.

///MVH Hasso
Länk

Tackar för hjälpen Hasso!

På skärmdumpen du skickade (som jag även såg hos BMW =) ) så hade mitt söndriga rör nr:3

Det skulle BMW ha 1400 pix för. Vad står det på din lista?

/Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.