|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur det yttrar sig om det är fel på vevhusventilationen ? Påverkar det gången på motorn ? Vad behöver isåfall bytas ? Min kärra har rullat 18000 mil och tomgången är ojämn+ att det finns lite olja i en del av tändstiftsbrunnarna, och lite yttre läckage. Tacksam för hjälp. Have a nice day ; ) | |
|
Byt ventilkåpspackningen så slipper du oljan |
|
|
Läste om problem med vevhusvent. Min bil började ryka mkt. och tomgången vandrade lite, skruvade då bort vevhusventilen med skrapade händer och många svordomar, när jag fick bort den så tog jag en liten mejsel och snäppte loss locket och där under sitter det ett menbran som i mitt fall bara hade lossat i ena kanten, torkade rent, smetade på lim på båda sidor och åretmonterade allt med gott resultat. PS det går också att köpa nytt. |
|
|
Byte övre ventilskåpspackningarna samt packningarna till bultarna. Vid 15-20k mil börjar de fukta olja på v8orna. HAr själv bytt på min 540-98. Asken |
|
|
Bytte vevhusventilationen och det knackande ljudet och den vandrande tomgång försvann, även bränsleförbrukningen gick ned+ att all den starka avgaslukten vid tomgång försvann. Hela plasthuset finns som komplett reservdel på BMW och kostade ca 700 spänn, men det enklaste för att spara fingrarna var att demontera hela insuget, och sedan är det en baggis att byta det. Jag kolla det gamla membranet och det var sprucket längs hela den ena sidan. Nu går kärran som en dröm igen ! Tack för tipset att kolla vevhusventilationen ! |
|
| PS: Ett tips från BMW är att kolla när man lossar oljepåfyllningslocket om det är övertryck eller undertryck vid tomgång+att om ventilationen inte funkar trycks det ut olja vid packningarna på motorn. DS | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.