|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad S500 samt s600 har för prestanda? Mvh/Soki | |
|
Länk Länk /Micke |
|
|
tackarr. Mvh/Soki |
|
|
=> Soki Vilken version av S600 kör du och hur står sig den rent allmänt i relation till din E38? Mycket nyfiken. |
|
|
Vilken frutkansvärt grym motor det verkar vara i S600an!! Den kan nog bli aktuell som nästa bil (som begagnad) om ett antal år. Har dock aldrig gillat mercans inredning... men dom har ju ryckt upp sig lite på senare tid som tur e. Man har ju inte så mycket att välja på nu när man är heltorsk på V12 =) |
|
|
Ok för alla som undrar så är det version 92-99 som jag glider runt i men ändå. Den är rå kan jag ju bara säga speciellt när jag jämför med min 728. Trycker man gasen i botten så skjuter bilen iväg utan att andas, hela tiden jämt. (ej sportbilskänsla där man nästan blir rädd hehe) Nu kommer alla 740/750 ägare säkert vilja kasta ut mig ur forumet ;)) men 740n har tyvärr inte en suck mot S600. Har ej kört 750n men Mercedes V12 dricker runt 2L /milen det är väl mycket mer än 750n? Allmänt: E38: Snyggare kaross. Snyggare design invändigt (stolar,dörrsidor,mittkonsol osv) Roligare bil, bättre körkänsla (ej motorväg) Känns mer modern. (vilket den är) Känns mindre än vad den är. S-klass: Bekvämare att köra motorväg på. Bättre utrymme bak. Bättre fjädring (uppe i 180-220 så svävar man ändå på moln) Trög servo. Trångt bagageutrymme (pga el stolar bak.) Bättre stolsinställningar fram. Var faktiskt negativ mot Mercedes innan men har fått en annan syn nu, de "andra" tyskarna kan oxå göra bra bilar. ;) Väntar nu på att få prova på E65an och nya Sklassen. Fick jag välja nu mellan en e65a el en S klass -03a så hade jag tagit mercan, tyvärr. Obs. Det här är bara min uppfatting om de olika modellerna och är inte något proffs på nåt sätt. Mvh/Soki |
|
|
Soki - Det låter som om du har gjort en korrekt bedömning.. Har tyvärr aldrig kört en Merca S5/600. Skulle vara intressant att prova. Håller med dig.. utan att nu ha provat vare sig e65 eller nya s-klassen så tror jag man hellre skulle ta mercan! Men man kan ju hinna ändra sig - kanske efter en provtur. Såg i någon tidning om en ny värsting jagga också... tror den kan vara en het konkurrent faktiskt! Angående soppa förbrukningen så drar 750n också lätt 2l/mil stadskörning. Landsväg ligger den dock på prick litern, upp till ca 125 km/h. |
|
|
Johan_S: Som du säger så finns det helt klart fler intressanta bilar tex Jaggan, tror du menade nya Xj el? Personligen har jag svårt för Xj karossen som enligt mig känns aldeles för gammalmodig ut (men elegant). Tycker förövrigt att Xtypen är rätt snygg, minst lika snygg invändigt som Bmw och merca dock ej lika stor, Gillar ju stora bilar:) Du som gillar V12or borde ta en extra titt på VW Phaeton. Ajajaj vilken bil altså. Ser mycket snyggare ut i verkligheten än på bild och inredningen strålar riktig lyx. En dröm!! (får man säga så på ett bmw forum?) hehe Mvh/Soki |
|
| Soki: Tycker du att servostyrningen är trög i S-klassen? Jag körde en S500 -97 och styrningen i den var så att man kunde sitta och veva med lillfingret, hur lätt som helst. Tycker för övrigt att bilen gungade som en finlandsfärja, blev nästan sjösjuk :) Hade dagen innan provkört en BMW 740iA e38 -94 och föredrog den till 100% framför Mercedes pansarkryssare. | |
|
Oskar: Ja om man jämför mot min E38a så är den trög, direkt när man startar bilen så är den väldigt lätt om man bara rör ratten svänger den iväg utan att man behöver röra den, efter ett tag så blir den trögare. Kanske servotronic vad vet jag. Jo mercan gungar ju faktiskt som en båt hehhe, men när du kommer upp i hastigheter som jag nämnde innan så är mercan oslagbar. Mvh/Soki |
|
|
Har själv haft 1 ,S500 och 3st S600L och när det gäller 600 slår den BMW 740 och 750 i allt, både komfort och prestanda,den är totalt sanslös och anonym en förklädd racer. Detta vet jag för jag har ägt 4st E38 or, både 740 och 750iL. Have a nice day |
|
|
Usch vad sugen jag blir på en S600 W140 när jag läser detta! Synd att de kostar mycket mer än 750i bara, fast å andra sidan måste även jag hålla med om att S600:an är en grymmare bil än 750i. Fjädringen i MB är fantastisk tycker jag, farthinder och liknande skräp behöver man inte ens bromsa för, dom märks ju knappt när man kör över (om man inte är rädd om bilen). Sedan är ju MB stabil som ett pansarskepp i höga hastigheter, och väghållningen är imponerande i förhållande till vikt/storlek. Personligen tycker jag att W140 en av de allra stöddigaste bilarna som över huvudtaget har byggts, fronten är maffig, folk flyttar på sig när man kommer ångande på motorvägen. Jag har tyvärr aldrig kört en S600, bara en S500, och jag tycker att 750i är raskare än 500:an, ganska stor skillnad i höga farter faktiskt. Däremot lär väl inte 750i ha en chans mot S600 i någon hastighet. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Tänkte hänga på sokis tråd om VW Phaeton. Någon som har provat den? Det var nog den bilen som "impade" mest på mig på bilmässan inklusive 760 och A8. Med den dörrpassningen behövs ingen softclose! Borde bli högintressant som begagnad om man kan stå ut med VW emblemen. |
|
| Tror att Phaeton blir en udda fågel på begagnatmarknaden, de flesta som ska handla lyxbil inom VAG-familjen föredrar nog A8, en bil som jag personligen tycker är väldigt lyckad. | |
|
Phaeton som uddafågel = att den kanske kommer dala i pris el? Powertoy: Vi står säkert ut med några VW märken, det tar vi ju igen på den invändiga designen lätt ;) Det enda som stör mig är den alldeles för tråkiga bakluckan, hela bakpartiet känns tomt. Det skulle sitta fint med lite krom samt klarglas och inte hel rött med tanke på framlyktorna och den underbara kromfronten. (Längar till en facelift) Till audi a8an då: Tyckte att den gamla generationen A8s kaross var väldigt lyckad, speciellt från 99 och framåt. Har ändå svårt med röda baklycktor, men men.. Invändigt tyckte jag inte om den alls då Bmw kändes mycket mer modernare än både Sklass och A8an men nu har det vänt, Audin känns både härligare än Sklass och 7serien. Vad som drar ner betyget enligt mig är karossen (omvända roller) Känns som en STOR A6a i profil och som nya A4an i front och bak. Nej vinner jag på lotto el kommer över massor med pengar på något annat sätt så blir det Pheaton och Sklassen som får bli kandidaterna. Vill tillägga att jag inte provkört varken Bmws , Vws, Audis el Mercas nya men som jag sa innan, jag är inget proffs. ;) Mvh/Soki |
|
|
När vi nu ändå är igång och hädar så är det W220/S500 som jag suktar efter. Även om W140 är bra läcker ser den så himla politiskt inkorrekt ut att jag inte tror jag tordes visa mig vare sig på firman eller ute hos kund i en. Det är knepigt nog med E38 i mina trakter. Däremot en W220, i synnerhet utan modellbeteckning kan misstas för en E-klass eller till och med en svullen C-klass av den riktigt oinsatte. Inte mycket chans till det med en W140. Dessutom har jag börjat inse att E65 har ett i mina ögon mycket allvarligt designfel som inte W220 har. Inga midjelister!!! Jag tror jag inte skulle klara att stå ut med att hantera de lack- och plåtskador som obönhörligen kommer att blir följden. På min E38 så hade listerna tagit så mycket stryk under den föregående ägarens tid att jag bytte alla runt om och nu snart två år senare så börjar en del se ut som det snart är dags igen. Jag bara ryser över hur en E65 skulle se ut efter den behandlingen. Där jag bor är lite närkontakt en naturlig del av bilistvardagen. Så W220/S500 som alternativ till E65/745 när det blir dags att göra det valet - hmm, det tål att sugas på ett tag. Någon som har jämfört? Är det bara jag som oroar mig över midjelistproblemet på E65 (och E60)? Har jag fel - är det inget att oroa sig över? |
|
|
balmgren: det där med politiskt inkorrekt var bra hehe.. stämmer faktiskt. Men att köra en borde väl inte vara någon fara. :) Angående midjelisterna har jag oxå grubblat över, inte nog med att man ska oroa sig för att få lackskador det ser ju lite tomt ut tycker jag, en av grejerna med "storbilar" som E65an är ju att den ska se elegant ut, o det gör den bäst när den har sidolister runt om med krom. Jaja vissa gillar shadowline men tänk er en E65a utan krom?!? usch. Har dock lagt märke till stötfångaren fram saknar kromlist vilket oxå ser naket ut, gäller ej 760n. Med kromlist: Länk Utan kromlist: Länk Mvh/Soki |
|
|
hmm...länkarna funka inte. Testar nåt nytt övre med krom och undre utan: Länk Länk Mvh/Soki |
|
|
Håller med powertoy ta dock bort e65an som jag fortfarande anser vara misslyckad rent desginmässigt. Phaeton och nya a8an var verkligen assnygga, speciellt phaetonen med lilametallic och beige SCHiininredning!!! Om 4 år kommer Phaeton med v6:an sannolikt inte att kosta mer än 150 KSEK, v12 kanske några 10 KSEK ytterligare, vad tror ni andra? /Simon |
|
|
Någon som vet vad phaeton v6 kommer kosta standard? Visst är det en V8 på g där också? Mvh/Soki |
|
| V6 kostar 618400 kr för en manuell och 636000 kr för en automat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.