AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
68.710

luktar pest efter AC användandet

Sida 8 av 8
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har du skinn?har du det kan jag rekommendera Gliptone finns inget bättre enligt mig inte BMW lukt men nytt skinn.
mvh
Bakterietillväxt i AC:ns förångare är väl inget du fått nu i vinter? Där skapas ju kondens på sommaren osv, det verkar nästan som du haft oturen att få in något f.d. levande i kanalerna som sedan ruttnar osv...
Har aldrig under alla mina bilår märkt någon AC-lukt utan just på sommaren vid ett par tillfällen, alla drabbas mer eller mindre någon gång.

FP
Be
7
Beemer62
BMW X5 -12
Hej FP,

Jo, lukten kom i höstas. Luktar som jord de första minuterna, sen försvinner det. Bilen har bara körts korta sträckor några gånger i veckan under de senaste månaderna och det jar ju varit mycket blött och fuktigt den här hösten/vintern, kan det påverka tror du?
På BMW spekulerade de i att det var kondens som stod kvar i förångaren och att det typiskt hände under vintern. Bilen ska tillbaks till verkstaden nästa vecka så får vi se vad de tänker göra.

Värmen tillsammans med friskluften borde torkat ur förångaren för länge sedan. Fukt utifrån kommer knappas genom kupéluftfilter, fläkt osv in till förångaren...

FP
Be
7
Beemer62
BMW X5 -12
Nu när det är minusgrader ute så upplever jag att lukten uppstår när bilen startas och luften cirkulerar intern i bilen. Mer så när bilen körts och blivit varm och startas igen, än vid kall start.

Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
Luktar blöt hund/sura sockor. Även nu på vintern. Fick det redan i somras. Eller rättare sagt, de vart värre i somras. Luktat lite smått innan.

Ska testa clorin metoden som förespråkas här. Har även införskaffat en AC Cleaner från Sonax. Men då behövs 10 plusgrader. De är en sprej som tömmer sig själv inne i bilen medan bilen är igång under 15 min. Med återcirkulation påkopplad/intryckt.

Om man står ut med Klorin så kan det vara verksamt för att döda bakterierna osv. Det finns annars Virkon S som är effektivt och luktfritt, kan köpas hos t.ex Lantmännens butiker men bör kunna hittas på nätet också.
Skriv in "AC luktar" i sökrutan och välj 5-serien, du får flera kvällars läsning i ämnet.
Det som är lite märkligt här ovan är att det inte bör finnas några rester av kondens kvar mitt i vintern, det finns ingen varm ytterluft som kan kondensera ut fukt på en kall AC-förångare, båda kriterierna är borta och förångarens yta borde vara torr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.