|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| På e46 sitter filtret i motorrummet under ett täcklock närmast rutan. Mycket enkelt att byta. | |
| Länk | |
|
OK tusen tack, då klarnade det hela lite för mig. Ska jag i mitt fall fortfarande spraya vid luftintaget, eller istället in i filterhållaren? |
|
| Bort med filtret och spraya sedan in där filtret satt med kupefläkten igång. Ju närmare du kommer till det du vill nå desto bättre. | |
|
"Bort med filtret och spraya sedan in där filtret satt med kupefläkten igång. Ju närmare du kommer till det du vill nå desto bättre." Lättare sagt än gjort.... Med filtret urtaget så blåser det på ordentligt därifrån. Det mesta som sprutas in kommer ut illa kvickt :-) Så jag fick stänga filterlådan utan filter i och spraya vid luftintagen. Vet inte om det kom in tillräckligt dock. Sprayade in lite i filterlådan med fläkten avstängd så att kylflänsarna fick sig en liten dusch i alla fall. Nu är det riktigt frisk luft i alla fall. Dock finns en liten odör kvar precis vid start, så är säkert lite bacilusker kvar ändå... Microfiltret behövde i alla fall bytas... Stod 2001 på det. Bifogar en bild så får ni se nåt fint. Länk Dessutom var filterlådan till hälften fylld av björkfrön, tallbarr och lite annat smått och gott :-o |
|
|
Hmm, tycker att det har börjat lukta mer och mer igen. Anagligen fick jag inte in tillräckligt med virkon i systemet. Eller så är det skit i "senare" delen av systemet, dvs ventilationskanaler osv. Hur funkar t.ex. Biltema-sprayen - kan man spruta in den bakvägen med fläkten avstängd, dvs via ventilationsöppningarna i kupén, eller ska den också sugas in med hjälp av fläkten? |
|
|
Tänkte testa Orsa´s tips från längre upp i tråden. Dvs om det finns likadana täcklock ovanför dräneringen på min -95:a.... Nån som har bra tips på var jag får tag på lämplig slang med sprutmunstycke. Tycker att jag sett typ blomspruta med en stump slang på nånstans, men nu när jag letar kan jag inte hitta nånstans. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
iofs för e39 Länk |
| Köpte Virkon enligt tips i denna tråd. Tog bort kupéfiltret och satte fläkten på lägsta hastigheten och EJ cirkulation. Körde några puff med sprutan och sedan stängde jag av fläkten helt. Upprepade någon gång till och sedan lät jag bilen stå några minuter. Öppnade sedan alla fönster och drog på max på fläkten i någon minut. Det har nu gått tre veckor och lukten har inte kommit tillbaka. | |
|
kan du tipsa om var du köpte virkon från. Jag bor i malmö om till er som känner till malmös butiker :) (Äger en 528Ai -97 med debbel ACC) Jag har testat med klor utan not vidare resultat. Sen så har jag märkt något som jag inte förstog då jag skulle testa spreja med klor och det är att när jag satte på AC knappen så slutade det sugas luft från intagen där kupefiltrarna sitter utan av nån märklg anledning så verkade det som luft sögs från nån annanstans. Jag dubbelkolla och trippelkolla näää fan jag fattar inte, ska det inte dra från dessa intag så att luften filtreras först typ. Tack i förhand. |
|
|
Virkon hittar du hos Lantmännen/Granngården. Det som hände när du startade din AC och fläkt är att den sög från kupén via återcirkulationsfunktionen. Det finns en knapp för återcirkulation, förmodligen var den intryckt, eller så ställde automatiken om för denna funktion beroende på temperatur osv. Kör manuellt så kan du bestämma funktionerna, läs i din instruktionsbok så hittar du de olika inställningarna. FP |
|
| gör inte bmw sånt?rensning av Ac? | |
|
tror det kostar ca 4000kr, får hem sånna erbjudande! |
|
|
Hej, har en BMW x5 -12 Diesel och har fått dålig lukt i kupén. Har lämnat in den på BMW som gjorde en rengöring (går dock ej på garantin :( Lukten kom tillbaks efter bara några dagar för att sedan försvinna och vara borta i två veckor. Nu är lukten dessvärre tillbaks. Det verkar som om lukten kom tillbaks när jag öppnade ventilationsspjällen i mittkonsolen som hade varit stängda under tiden som allt var ok? Kan det vara så att det finns bakterietillväxt i luftkanalerna? Kan man göra rent dessa? Eller kan det vara så att rengöringen bara funkade i en vecka? Har reklamerat servicen men skulle vilja få några uppslag om vad som kan vara problemet. |
|
|
Jag har liknande problem på min 330 jag körde med klor och det funkade kanon,Vet ej hur det ser ut på X5an men på e46 satt micro filtret i motorrummet nedanför torkar armen som jag plocka bort sen sprutade in massor utspädd klor med fullt blås effekt..Luktar lite klor i bilen några dagar med men inga bakterier kvar heller. Alltså man måste åt samtliga luftkanaler |
|
| Jag har har haft liknande problem menade jag förstås.. | |
|
Tack. Jag ska kolla med verkstan om dom har blåst igenom alla kanalerna. Annars får jag väl göra en egen behandling. Surt bara eftersom det redan kostat 3000 spänn. |
|
| Beermer: kolla filmen jag la upp tråden här: Länk kan vara ett alternativ? 99:- på Jula. | |
| Har dom tagit 3000 spänn för det jobbet banditerna ska du självklart få det gjort ordentligt kan jag tycka... | |
|
Eller hur. Dom ska få tugga i sig ett backjobb till att börja med. Därefter får det bli ett försök med CRC sprayen. Tack för video klippet :) Något förslag på hur man får tillbaks den riktigt sköna BMW nybilsdoften? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.