|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
ok, men då har jag gjort på rätt sätt iallafall. Har kört med virkon, klorin Sen in på bmw för deras ac-behandling Sen in på bmw för kontroll av dräneringen + ac-behandling. Och nu virkon igen. Men det har inte hjälpt, vad gör man nu??? |
|
|
Bra fråga, kanske sanera luftinsläppet från död råtta eller annat? Skämt åsido, det har faktiskt förekommit döda smådjur i luftkanalerna men det har man förmodligen redan undersökt. Om du kör systemet riktigt torrt genom att bara köra luft, ev lite värme, utan AC, så borde det inte uppkomma någon lukt. Om det fortfarande gör det så måste det finnas nåt främmande i anläggningen. FP |
|
|
Kör man ac:n så luktar det inte , men när man stänger av den så luktar det ju unket och än varre om man höjer värmen. på bmw har dom bara kollat så att inte dräneringen var tät, dom fick ta bort handskfacket tydligen, mer vet jag inte. Men om man vill kolla om det finns något dött djur i luftkanalerna så måste man väl lämna in det, det låter som ett omfattande jobb att kolla igenom det.? |
|
|
Det är helt normalt att det luktar först när man slutar kyla. FP |
|
| ok, tack så mkt för all hjälp, börjar tvivla på att bmw har gjort ett korrekt jobb när det gäller att kolla att dräneringen inte är tät, ska åka och blåsa i dräneringshålen, ska tydligen sitta över automatlådan, ngn som vet om det finns ett eller flera dräneringshål? | |
|
Sprejade själv virkon som en galning genom luftintagen på min E39 både utifrån och genom återcirkulationen under instrumentpanelen. Lukten försvann ett tag men kom tillbaka efter några veckor. Fläkten började däremot låta oroväckande. Hittade sedan två täcklock för dräneringen bakom sidopanelerna vid mittkonsolerna. Snäppte bort dessa och stack in en slang med spraymunstycke direkt i utrymmet för förångaren. Sprayade ett tag medan jag rörde runt slangen (ca 0,5 l). Passade samtidigt på att blåsa rent dräneringarna med tryckluft. Detta var över ett år sedan. Lukten försvann och har inte återkommit. |
|
|
orsa, hur blåste du rent dräneringen, var det under bilen? dräneringen vid mittkonsollen, var du tvungen att plocka isär mittkonsollen då? svårt? Jag har iofs en e46 men det är kanske inte så jättestor skillnad. |
|
|
Skruvade lös panelerna på sidorna längst fram på mittkonsolen. Panelen har samma färg som golvmattan på min bil. Efter man lossat skruven drar man panelen bakåt. Innanför panelerna sitter kåpan över förångaren med en dränering längst ned på vardera sidan. Ovanpå dräneringarna sitter ett svart plastlock. Om man tar bort locken kommer man åt att spruta in virkon direkt på förångaren samt rengöra dräneringarna uppifrån. |
|
| Vilken blandning Virkon/ vatten har ni som lyckats använt? | |
|
Minns inte exakt men det står lätt läsligt på påsen hur mycket pulver /vatten som skall blandas ihop. Vill man inte använda hela påsen så får man skala ner receptet på gängse vis. Det kan vara smart att bara blanda 2-3 dl färdig lösning eftersom denna blir verkningslös efter ett par veckor. FP |
|
| OK, tack! | |
|
Jag har gett min BMW en klorin-behandling idag också. Har luktat till och från ända sen jag köpte den för ca 1 år sen. Men på min luktar det inte när AC är igång. Får se hur den funkar behandlingen. Jäkligt nöjd över att jag hittade den här tråden och förmodligen äntligen får bort svettlukten! Vill bara tillägga, trots att nån säkert har nämnt de redan, att man bör nog byta ut kupéfiltrena också, tyckte jag kände en svag doft från dom också. Så det blir till att inhandla det imorrn, och sen är man förmodligen kvitt lukten. Kanske man slipper förklara för alla att man faktiskt HAR bytt sockar det senaste året! :P Luktar verkligen fotsvett.. Hör inte hemma i en BMW. :P |
|
| Kan det funka lika bra även med "Virkon-S"? Granngården säljer 50g påse som kan uppblandas till max 10 liter för 49 kr. | |
|
Jepp. Om du läser i de många inläggen ovan så hittar du mycket om Virkon, S:et brukar utelämnas i diskussionerna, det finns bara ett slags Virkon desinficeringsmedel. FP |
|
|
Tack för mycket bra tråd! Har handlat en 525:a som luktar skumt överhuvud taget. Men det luktar extra skumt från ventilationen, så tänkte försöka mig på en "Virkon-kur". Tänkte också försöka byta microfiltret Länk Frågan är nu bara; när passar det bäst att spruta i Virkon 1) Med gamla microfiltret i (så att det inte händer nåt med det nya filtret)? 2) Våga sig på att spruta in där microfiltret suttit efter att ha blåst rent? 3) Efter att jag monterat det nya filtret (så att det blir mer drag i luften)? |
|
| Sorry rätt länk till microfilterbyet jag menar är Länk | |
|
Man sprutar alltid utan filter, aldrig igenom detta. Flitret får aldrig bli blött osv. FP |
|
| OK jag hade fått för mig att de filter det talades om i denna tråden sitter uppe vid luftintagen. Men har inte börjat kolla på hur det ser ut i min bil... | |
|
Filtret sitter alltid torrt och fint inne i luftkanalen, annars skulle de snabbt klogga igen. På E39 sitter dubbla ute i motorrummet, E34 har sitt filter inne i mittkonsollen framme vid hanskfacket om jag inte tar fel. FP |
|
| fråga,, sitter det även ett sånt filter inne i bilen vid handskfacket på en e46 ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.