AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
68.709

luktar pest efter AC användandet

Sida 5 av 8
BM
9
BMW-MoMmo
BMW 528IA -98 MBlå
Har samma problem som dig Strongman. Men ska testa det som folke säger ..
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Man får tacka för tipsen i den här tråden! Nu bytte jag mina båda kupéfilter och spryade in lite klorin och den inledande stanken när man startar bilen verkade försvinna :-)

Jäklar vad de gamla filtrerna var skabbiga! Nu hittade jag inget datum på dem, men luftfiltret var från 2003 så jag gissar att kupéfiltrena var lika gamla..
vad gör man när det forfarade luktar skit efter följande behandling???

1 Sprayat med virkon
2 sprayat med klorin, bytt kupefilter
3 lämnat på bmw för behandling med deras ac-medel
3 lämnat på bmw för kontroll av dränering, vilken inte ska vara tät och dom har kört en behandling med deras ac-medel.

Efter samtliga behandlingar har lukten försvunnit i några dagar för att sedan komma tillbaka och lukta unket precis som innan
Verkar ju skumt.
Man bör observera att kupéluftfiltret inte har något samband med bakterietillväxten i förångarens fuktiga miljö. Filtret sitter långt tidigare i kedjan, vissa bilar har inget filter alls medan andra har filter med aktivt kol (ser svarta ut inuti vilket är helt normalt) men problemet uppstår ändå. Samma sak händer på vanliga AC-aggregat i hus och kontor i inomhusdelarna osv.
Jag har inte behandlat på ett par år nu men känner lukten några sekunder ibland efter start, sen kan det gå ett par veckor utan problem osv. Efter min förra Virkonbehandling var det luktfritt hela säsongen men det kan tydligen variera en del.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Körde en virkonbehandling för några dagar sedan på E46:an.

Hade iofs inga konkreta mystiska lukter, mer än att frugan verkade vara känslig i luftrören när hon körde med bilen (hostade lite).

En halv liter virkonblanding sprayade jag genom att använda en pumpsprayflaska som hade en halmeter lång slang och spraymunstycket i ändan av slangen (används bla. vid applicering av rostskyddsmedel av tunnare sort inne i hålrum). Luftfiltret borta och slangens ända nere vid fläkthjulet - så var det bara att pumpa på. Bytte sida av fläkten efter halva flaskan och passade på att spraya blandningen runt fläktarna och tunnt i hela "hålet" där luften sugs in genom filtret (dvs. utrymmet som hyser fläktarna, ac-paketet mm).

Passade även på att spraya ner filtret ordentligt så alla ev. bacilusker där fick stryka på foten med...

Efteråt luktade det svagt av virkonblandningen i bilen när man startade fläkten. Denna lukt försvann efter några dagar.

Nu känns luften mycket fräschare och frugan hostar inte längre....

En skum sak hände dock dagen efter behandlingen - fläkten la av och ville inte snurra alls när frugan körde från jobbet.

Typiskt tänkte jag, nu har väl fläktmotorn skurit eller något liknande! När jag undersökte saken närmare lite senare samma kväll, tog jag ur säkringarna till fläkten. När jag drog ur en säkring (är tre eller fyra olika säkringar till fläkt/ac) gnistrade det till lite i säkringshållaren och vipps fungerade fläkten igen!

Då säkringshållaren inte har någon fysisk kontakt med utrymmet som virikonbehandlades verkar det lite konstigt tycker jag....slump eller samband - jag vet inte!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Antingen går denna säkring till mera än fläktmotorn eller så stod denna still (och drar då duktigt med ström) och råkade komma loss vid säkringskontrollen.
Möjligen är en halv liter vätska lite i överkant, kanske något tog sig in i nåt lager som nöp till lite, svårt att svara på. Du provsnurrade inte på fläkthjulet?
Vill minnas att jag blandade ett par dl, jag körde fläkten på c:a 75% och det blev ingen lukt alls i bilen. Skall f.ö köra en behandling idag eller i morrn men kolfiltren vete fasiken om jag vill dränka..?

FP
Jag körde en behandling på min augusti -07. Köpte 1 liter virkon på apoteket, minns inte priset men det var under 100:-. Blandade till alltihopa för att få rätt mix och sprayade igenom ca 1,5 dl. Det blev varken lukt eller fukt i bilen.

Anledningen var att jag tyckte det luktade ättika? ibland. Samtidigt som jag fick lite förkylnings/allergi-symptom. Vet inte om det fanns något samband eller om det var ren inbillning. Hursomhelst, bilen blev bra och är fortfarande bra. Nu försöker jag stänga av kompressorn några kilometer före resans slut, när jag kommer ihåg det. För att torka ut så mycket fukt/kondens som möjligt.

Det färdigblandade virkonet håller en månad sedan är det bara att köpa nytt, men det är ju ingen större kostnad. Som kuriosa kan nämnas att jag frågade min sambo, som jobbar inom kemi lab, om hon inte hade något bra bakteriedödande på sitt jobb. Men nej något sådant fanns inte. När jag senare kom hem med virkonflaskan från apoteket, "- sån't där har vi på jobbet".

Jag var in på granngården och frågade om dom hade virkon... Dom tittade konstigt på mig och såg väldigt förvånade ut när jag sa vad jag skulle ha det till :) Det slutade med att dom inte hittade vars dom hade virkon. Dom hade bara hemma i pulverform och inte en enda butik i norrbotten hade det färdigblandat på flaska... Hur som helst blanda jag klorin istället och körde en snabbdusch i bilen och det vart bättre men inte helt bra, luktar ännu lite smått så jag ska köra en veva till med klorin så blir man nog av med lukten helt... Mycket bra tråd måste jag säga :)
Det skall vara pulver. Möjligt att det även finns som vätska men färdigblandad lösning varar bara ett par veckor eller så, det är ju inte så konstigt att denna inte finns hemma eller hur.... Det är ju inte speciellt svårt att lösa upp lite pulver i en halv flaska vatten, klart!

FP
Det jag fick från apoteket var ett komplett kit med flaska. Bara att hälla på 1 liter vatten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, ligger nog något i din analys! Kan varit något fläktlager som kärvade - läste på påsen att man inte skulle låta "mjuka metaller" vara konstant dränkta i blandningen då den är lätt korrosiv (dock troligen mindre korrosiv än klorinblandningen!)...

Nej, jag provsnurrade inte på fläkthjulet då det sitter så förbaskat långt in och är svårt att nå - tänkte ta det som nästa åtgärd om inte säkringarna gav resultat (vilket det gjorde..)!

Som tillägg kanske jag skall säga att den lilla lukt som fanns, bara var närvarande ca 5 sekunder efter att fläkten startat (de första dagarna).

Nu verkar allt fungera som det skall och ingen lukt är kvar.

Virkon säljs som sagt på små påsar som räcker till typ 25 liter blanding (har för mig att en påse kostade typ 20kr), hos lantmännen. Finns även större förpackingar med för storförbrukare: Länk

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pjotor1, det låter nästan som om det kan vara något djur som krypit in och dött i någon hålighet vid fläkten....

Mvh

ja jag utesluter ingenting längre

funderar även på om man kan ha fått väldigt mkt svamp/mögel/bakterier i ventilationen så att man inte får bort allt med dessa behandlingar utan att lite blir kvar och växer till sig när virkonet/klorinet är borta.

men hur ska man kolla sånt, måste väl plocka isär halva bilen???

tänkte köra en runda med virkon igen, typ 3-4 ggr med några dagars mellanrum som en dunderkur typ :-/
Johan B:
Stämmer att man inte rekommenderar långvarig kontakt med mjuka metaller, men då pratar vi nog om flera veckor, minst. Man använder ibland Virkon i stor skala för behandling av större luftkylare/avfuktare. Förångarna på dessa är så gott som uteslutande tillverkade av aluminium, precis som i bilarna, det är inga problem om man inte sänker ner hela kitet i lösningen under längre tid.
pjotr1: Mycket svamp/mögel är det nog om man räknar sporerna i mikroskop, men du ser inget för blotta ögat. Det rör sig om levande materia och de dör garanterat vid desinfektionen. Klarar bonden att desinfektera ett helt svinstall så borde en liten förångare i bilen inte vara nåt problem tycker man.

FP
folke,

kommer verligen medlet ända dit det ska då?
eller dör det även av ångorna?
Man löser upp pulvret i vatten och sprayar med en pumpflaska en fin dimma in i fläktens insug, samtidigt som fläkten drar med nästan full fart. Det bör komma lite fuktigt ut ur t.ex mittutblåsen inne i bilen, då vet man med säkerhet att dimman passerat hela vägen osv. Ett par dl bör räcka väl, sedan låter man fläkten köra enbart luft en stund med lite värme också, för att torka ur osv.

FP
folke, nu måste jag fråga en sak till...

jag har "dimmat" in minst 0,5l virkon nu.
Men är det under filtret vid torpedväggen man ska spruta in?

För spjällen där in emellan stängs ju när man trycker på ac-knappen i bilen. Sen när man trycker av ac:n så öppnas ju spjällen.

Med andra ord kan jag bara spruta in när ac är avstängd, tar dimman ändå vägen förbi evaporatorn eller vad det nu heter?

Lukten försvinner nämligen inte helt trots att jag känner lukten av virkonet.

Om jag har kört ac:n och stänger av och höjer värmen luktear det helvete.
Självklart sprutar man utan filter och annat ivägen, annars dränks ju bara detta. Det kan se olika ut på olika bilar, men det är underförstått att man försöker få kortaste och öppnaste vägen in i luftkanalen. Att spjällen stängs någon minut (man kör återcirkulation) efter start av AC är vanligt. Stäng av AC-funktionen, man vill ju ändå inte ha en iskall förångare när man sprutar in medlet osv.

FP
jo, då har jag gjort rätt förutom på "återsirkulation" om det är den knappen med tre pilar som går i en cirkel.

Måste den vara intryckt? det har jag inte haft.
Du missförstår. Inga reglage skall tryckas in, klimapanelen kör själv återcirkulation en kort stund efter start med AC, sen öppnas spjällen för ytterluft.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.