AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
68.712

luktar pest efter AC användandet

Sida 4 av 8
BM
9
BMW-MoMmo
BMW 528IA -98 MBlå
nån som har ett svar?
to
33
totte79

323 ci 99:a
ni som har problem med lukt. fungerar ac:n som den ska annars? eller kyler den mindre än den brukar?

MoMmo: Det verkar som du fått in för mycket klorin/vatten i vätskeform. En tunn fin dimma som sugs igenom hela vägen till utblåsen funkar bäst. Sen kan man behöva köra en stund med max fläkt och lite värme kanske för att torka ur överflödet.
Kylförmågan påverkas inte av bakterierna, kondensvatten bildas hela tiden på och runt förångarens ytor.
Det kan vara lämpligt att kolla så att avloppsslangarna för vattnet ner under bilen inte är igensatta.

FP
folke, du verkar kunna det här.(andra kan givetvis också svara)

jag har en e46 som jag kört klorin, virkon och bmw har kört nåt medel men lukten försvinner inte helt och kommer sen tillbaka helt efter några dagar.

Har aldrig sett något kondensvatten under bilen och misstänker att det är stopp i dräneringen som gör att lukten inte försvinner.

Jag vet inte var dräneringsslang-en/arna mynnar ut på e46, någon???

Hur rengör man dräneringen, Tips, förslag.
I princip rakt ner under värmepaketet, dvs på ena eller båda sidorna om växellådan bör du hitta slangarna. Vid varm väderlek bildas det alltid en liten pöl under bilen när man stannat efter körning. Om inte så kanke du kan blåsa i slangarna och kontrollera att det inte är stopp.

FP
om man blåser i slängarna och det är stopp, är det inte risk att man blåser in det i acn då? men det kanske inte gör nåt?
Det gör ju inte så himla mycket om det är en liten propp osv i slangen. Bättre att kondensvattnet kan rinna ut.

FP
faan, hittar inte slangen/slangarna, letade som en idiot igår....kan dom ha lossat??? eller sitter dom under nåt skydd??

Måste ha hjälp med det, har ringt bmw men dom vet ju som vanligt inte.
Du får söka med lampa osv i mörkret under bilen.
Tydligen är det högersidan som gäller, se bifogad fil, position 9

Länk

FP
Vid närmare koll: Vänstersidan blir det ju, årsmodellen kanske inte är exkat din men troligen samma klima osv.

FP
Lämnade in bilen på bmw, dom tog bort handskfacket och gjorde rent "innifrån", sköljde tydligen och såg att det rann ut genom dräneringen.

Och dessutom så lät dom den stå och gå med fläkten i gång med deras Ac-rengörning.

Men...Det luktar fortfarande unket när ac:n stängs av trots deras behandling.....vad göra???
ha
25
hazman
520dA -12
Så det är bara o blåsa med tryckluft in i slangarna, finns de någon risk att man förstör nåt eller vart tar smutsen vägen? kan det täppas igen kanske?
ca
73
capman
BMW M5 -00
Länk

Det måste ju vara de filtret ni menar jag ska ta bort och sen spraya med klorinblandningen?

Go go power rangers! \o/
Helt riktigt, filtret måstre bort, fläkten på c:a 75% och sedan spraya en fin dimma in i insuget. Istf Klorin kan Virkon med fördel användas, så slipper man den vidriga lukten inne i kupén.

FP
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Ni som beskriver dålig lukt. Känner ni igen lukten som precis efter sommar regn för så luktar nämligen min klima efter jag har sängt av den. Eller är det ett annat fenomen än bakterierna som ni talar om.

Folke.
Var får man tag på Virkon?
Verkar vara en dunder grej att prova i båten.

/Ian

Min bil: Länk
Granngården (Lantmännen) har liksom Lahega, men det finns säkert på andra ställen också. Känner du nån djurbonde så har han säkert Virkon S i lager...
Google är fantastiskt.

FP
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Lysande Folke! Man tackar och bugar.

Det är inte nån som vet om min sommar regnslukt när jag stänger av ac´n kan ah med dessa bakterier att göra?
Det har det säkert! Fråga till ni med "nya" Bmw: Har inte nyare Bmw någon torrblåsningsfunktion när man stängt av motorn och lämnat bilen? A la nyare Volvo där fläkten blåser för fullt i 5 min för att torka förångaren så det inte hinner bildas så mkt klegg i fukten på den? I brist på detta brukar jag stänga av kompressorn men inte fläkten ca 5 min innan jag ska lämna bilen för längre uppehåll, typ över natten eller längre. Har funkat bra!
Hej bmw folk! Lånar denna tråd lite istället för att skapa egen.

Det har luktat lite unket från min AC de första 20sek efter man startat den.
Men dra på *** nu luktar det hundskit ! Och till råga på det som har det börja imma kraftigt på nederkant av framruta. Från att det gick från unket och till hundskit + imma hände över en natt.

Är detta någon bakterie som har satt sig, eller är det ett filter som pang bom klibbat igen?

Tacksam för svar.
Låter som dräneringen kläggat igen, kolla en eller två slangar som mynnar ut bredvid växxellådan. Det skall droppa från dessa rätt rejält när du stannar efter körning med AC:n en varm dag. Om inte så måste dessa rensas, blås lite tryckluft osv, i värsta fall får du öppna upp värmepaketet och rensa dräneringen rent mekaniskt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.