|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Tack Xtracrispy .. E det bara att spreja in där, eller ska man plocka bort gallret , in me handen o ta bort ev smuts o annat .. 2) sitter filtret där inne (alltså i luftintagen, framför framrutan) .. kanske dags o byta den, så att man får en ny o fräsh en .. BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT |
|
|
Nej filtret sitter inte där, fläkten sitter där (under en kåpa), har aldrig gjort denna procedur, men saken går ju ut på att få medlet sprejjat på förångaren inne i värmepaketet så illaluktande bakterier försvinner osv. Så det är nog bara att sprejja lagom, kanske kan du höjja hastigheten på kupéfläkten. Filtret sitter nog gissningsvis på passagerarsidan, vid fotutrymmet inne i värmepaketet. Finns om jag inte minns ett mektips här på autopower om det, om det nu inte var till e36. //Simon |
|
|
Skulle vilja komma i kontakt med Kävlingepågen. E-mailadressen här på forumet fungerar inte. Kan någon hjälpa mig med den!? elpe300 Bilen: Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sorry. Nu funkar addressen igen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Då har jag mailat dig! Tack på förhand! elpe300 Bilen: Länk |
|
|
Hej Hakar på denna tråd eftersom även min AC börjat lukta apa. Har sökt runt på ert fantastiskt bra forum efter info, men inte hittat exakta svar. Jag har ingen BMW, utan min bil är en Ford Focus. Jag har idag kört Virkonmetoden och tycker inte jag märkte nåt resultat. Jag gick tillväga enligt forumets instruktion: Tog bort kupéluftfiltret som sitter på torperväggen framför passagerarsätet och sprutade sen ner Virkonblandningen i hålet där samtidigt som fläkten stod på läge 2 under ca 10 minuter. Åkte därefter ut och körde och när jag efter ett tag drog på AC kom ännu dålig doft. Undrar:om ni som lyckats med detta sprutat Virkon på andra ställen? Jag menar, jag har ju inte direkt kommit ikontakt med AC-anläggningen med denna behandling. Kan doften sitta däri? Har det tagit tid att märka effekt? När jag sprutade rann det även ner vätska på golvet på passagerarsidan. Är det i sin ordning?? Kommentara gärna mer noggrant hur ni sprutat och vart på era bilar! Tacksam för svar! |
|
|
Det är ju lite svårt att svara på hur alla bilars anläggningar är byggda, vilket läge fläkten skall vara på osv. Kanske din anläggning har nåt spjäll som inte låter luften passera genom kylpaketet förrän AC:n är igång? Det finns dylika varianter, bäst är nog att höra med Fordverkstan kanske. Virkonblandningen skall duschas in i finfördelad form, fläkten bör jobba på runt 75% eller nära max. Det skall inte flöda in vätska, då rinner den bara ner i de lägsta punkterna osv. Som sagt bilarnas AC-system är olika byggda, i vissa fall kör man med långa tunna rör (med fläkten avstängd) för att få in medlet på rätt plats osv. Det kan nog krävas ett par behandlingar också ibland innan man blir kvitt bakterierna. FP |
|
|
Hej Vad skönt att se att det inte bara är min bil som luktar mögel i ACn. Alla ord om torpedväggar mm fattar ingenting. Jag har en E46, vart skall jag spruta in medlet i denna bil? En detaljerad förklaring skulle uppskattas. Antar att kupéfiltret skall ut först, kan tänka mig att den sitter nedanför framrutan i motorrummet. MVH Hank |
|
|
Jepp, filter osv skall bort först, sen startas fläkten och man sprutar direkt i luftinsuget. Fin dimma/dusch på sprutflaskan så sugs det med hela vägen osv. Därefter endast luft och högsta speed på fläkten en stund för att torka ut. FP |
|
|
Tack för svaret. Det skall alltså sprutas 1,5 dl med engång. Eller skall man ta lite och sedan lite... Vad är det mer än filtret som skall bort? Du skriver filter osv.. Kanske många dumma frågor, men alla har varit nybörjare nån gång. MVH HANK |
|
|
Kan inte just placering osv i E46 men microfilter skall tas ut tillfälligt, sen startar man fläkten och sprayar in i kupéfläktens luftintag. Kan inte på stört säga var luften sugs in men det lär höras/kännas när fläkten går nästan fullt. Du bör nog pytsa in i 2-3 omgångar och finfördelat som sagt. FP |
|
|
Off topic, men en undran till vår kemist är att Klorin/Virkon borde vara ett universalmedel mot vårtor o munsår? ;-) Göran FWD - Nej tack! |
|
|
klorin på vårtor och munsår, nä tack, det är nått annat medel du tänker på. Testade själv klorin i ventilationen igår och tyckte det blev lite bättre med lukten, men det var säkert placebo, jag vågade inte spruta så mycket pga korrosionsrisken. |
|
| Någon som provat Biltemas AC-rengöring för 59.90?? Något att ha?? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
gagge66 - Klorin i dyrare form :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag har experimenterat med det mesta av det som föreslagits här på forumet. För min del hade Virkon nästan ingen effekt alls medan AC-sprayen gjorde att den dåliga lukten faktiskt förvann. Det kan ha att göra med var lukten sitter och att Virkon-dimma kanske inte alltid kommer åt överallt. Sprayen förvandlas däremot till en en stor mängd skum som fyller i AC-systemet. Jag plockade bort de bägge luftkanalerna (Nr.7 på Länk och stoppade i plastslangen ner genom kupefläkten så långt det bara gick! Nackdelen med behandlingen är att du lär få huvudvärk innan skummet avdunstar helt, vilket tar några timmar. Den inte så behagliga "friska doften" från sprayen försvinner dock nästan helt efter ett par dagar. För övrigt verkar Biltemas AC-rengöring och CRC betydligt dyrare dito vara identiska så nära som på etiketten. Lycka till! //Alexx |
|
|
I svåra fall kan man behöva spraya direkt in på kylelementets yta och de närliggande ytorna som blir blöta av kondens. Det är endast här som medlet behöver komma till och som bakterierna växer till sig, ingen annanstans före eller efter i kanaler och värmeelement osv. Men låter man dimman sugas in så finns det ju inget annat sätt och man får hoppas att dimman och lufthastigheten har rätt proportioner för att slutligen avsätta sig på de blöta ytorna vid kylelementet. Det är därför sammansättningen på dimman och fläktens hastighet spelar rätt stor roll, man kan behöva experimentera en del innan man lyckas, variera fläkthastighet osv. Skummetoden har jag lite svårt att bedömma, kan detta skum verkligen ta sig igenom bara med luftflödets hjälp, igenom fläktens turbin osv? Undras om man inte måste behandla direkt med detta enligt ovan? FP |
|
|
Det blir mycket skum som kommer ut överallt - lite som i Ghostbusters :-) BMWs "officiella" lösning (finns i bl a ETK) är egentligen inte heller feltänkt - borrar man hål på rätt ställe kommer man direkt åt smutsen i kondensorn. Man önskar bara att hålet/ventilen fanns där från början. folke, hur ska man komma åt kylelementet utan att behöva borra i plasten? //Alexx |
|
|
Ingen aning, aldrig provat. Men i nåt fall har jag läst om en behandling där det fanns ett "servicehål", dock får man plocka ner en del i inredningen för att komma åt. Minns inte vilken modell det rörde sig om. Jag har bara testat med att duscha Virkonlösning och låta sugas in, funkade alldeles utmärkt och väldigt enkelt dessutom. FP |
|
|
hej! underbar forum. Har en 528iA -97, och som de flesta i denna tråd så luktar AC efter jag använt den. Jag har provat det med klorin utan resultat. luktar fortf. Det har t.o.m blivit så att nu när jag sätter igång min AC system så immas rutorna en kort stund, vet någon varför? Har jag srayat in för mycket fukt i systemet? En annan sak som jag inte förstår när jag höll på med klorin grejen, så märkte jag att när jag sätter igång AC knappen så sjunker luftsug flödet i luftkanalerna vid kupefiltren, märkligt. Var suger bilen luft ifrån när AC är igång? Kanske jag måste spraya klor från nån annanstans . Blir mycket tacksam för svar. mvh /mommo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.