|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Pat Lyft ur kupéluftfillterna. I botten på luftboxen finns en gummislang som mynnar ut i motorrummet, ca 4cm lång. I änden av den sitter en liten gummiläpp som fungerar som backventil, där bruklar det samlas en hel del björkfrön m.m. Pilla ur skräpet och spola rent. Det är en dräneringsslang på varje luftbox. |
|
|
Problemet är nog att runt de yttre kupéfilterna är det ju lätt att hålla rent, det som nämns ovan med frökapslar osv hamnar ju på utsidan av pollenfiltren. Men kondensen/fukten som bildas inne i evaporatorn sitter ju helt oåtkomligt så där blir det till att duscha i lite kemikalier. Skall nog inte vara nåt problem den dagen det behövs tror jag. Den lilla tiden som medlet får verka tror jag inte har nån betydelse för korrosion osv, bara att blåsa torrt med fläkten efteråt. Nån extra sköljning i form av vattendusch lär inte behövas, det ser kondensvattnet själv till att fixa. Dräneringen från evaporatorn kan vara värd att kolla, det skall bli en vattenpöl under bilen när man parkerat en varm dag med AC:n igång när allt är OK. Om jag är rätt informerad finns det en eller två slangar som sticker ner vid sidan om växellådan, här kan man kanske dusta i lite tryckluft för att rensa loppet. FP |
|
|
Låter som om man skule våga sig på en klorin-behandliing då jag nu fått en dålig lukt. Frågan är - var sprutar man? Var sitter luftintaget? ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Använd Virkon-S istället, finns hos Granngården. Luktfritt och bra. Du måste ta bort kupéfiltret/filtrena och spraya in direkt i systemet med fläkten på halvfart och värme/kyla avstängd. Se tidigare trådar i samma ämne. FP |
|
|
Ja har oxå samma problem...tänkte prova på klorin metoden lite senare. Men ska ja sprya in alla ställen?? |
|
|
Man skall alltså spraya in i klimatanläggningens INSUG efter kupéfiltret, lite olika placering på olika bilar, oftast i motorrummet på torpedväggen. FP |
|
|
Någon som vet ifall dessa mikroorganismer/lukt kan ge allergisymptom? Har nämligen haft en väldigt illaluktande ac i min merca ett tag. Har dessutom fått allergikänningar, men vet inte om det har något samband... elpe300 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inte alls otänkbart, nån typ av mögelsvamp kan det nog var kan jag tänka mig. ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns en norrländsk lösning på problemet också! Försök att förtränga doften som kommer på sensommaren/hösten tills vintern kommer. -25 gradet tar kål på det mesta som "doftar". Doftproblemet återkommer dock som sagt i slutet på nästkommande sensommar/hösten ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hasso! Har du knverterat till mikrobiolog ;) Det är alldeles korrekt att visa typer av microorganismer kan ge allergisysmtom. Bakterier ger mig veterligen ej symptom dock kan vissa arters "biprodukter" ge symptom men ej i fallet med en AC. Däremot så är ffa mögelsporer väldigt "allergena" (läs;allergiframkallande) men även vissa svampsporer. Förutsättningarna för dessa typer av mikroorganismer är alldeles utmärkta i en AC och speciellt i år då det har varit så fuktigt under lång tid = högre koncentration av sporer i luften än normalt på vissa håll. Det behöver ej lukta för att man ändå skall ha en massa med sporer i sin anläggning då många mögelsvampar är "luktfria". Lyckligtvis är det oftast som så att om mögel trivs så trivs även bakterier = lukt. Så känner ni en konstig lukt! Fram med virkonet (alt. klorin) och spruta. OBS. Gäller bara de som bor i en normal miljö. De som bor i frysar behöver bara härda ut den "långa" sommaren på 1 1/2 månad för att sedan starta vinterbehandlingen i 10 1/2 månad. Också ett alternativ ;);) DS Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
Smiley© |
Är det nån som har testat detta medel?? Länk Hur funkade det i såna fall? Tror en sån burk går på en 100-lapp ungefär. |
|
Inte testat, men jag tror det varit omnämnt tidigare här på forumet. Tror säkert det funkar utmärkt, fast Virkon blir nog betydligt billigare. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej då Thomas: Men jag har vid något tillfälle läst just om denna fråga, där någon hade allergiska barn som reagerade just när det blev odör i AC. Men det är länge sedan så jag kommer inte ihåg hela historien, bara att det mycket väl kunde vara den bidragande orsaken till reaktionen. ///MVH Hasso Länk |
|
JOP> lol... Eller så gör du så här: Sätt dig i bilen och håll andan. Kör ner till affären och köp en sprayflaska och klorin direkt utan att passera tvättstugan. Nu har du sparat in pengar på blommorna också... |
|
|
Klart intressant läsningar här, o även om jag inte har problem med dålig lukt från AC:n så kommer det en "pust" ibland. På E39 är det ju en barnlek att lyfta ur kupéfiltren och spruta i antingen Virkon eller Klorin, men på E34 där någon vänlig själv gömde kupéfiltret så djupt in under instrumentpanelen som det är möjligt.... Det borde rimligtvis inte bli speciellt bra om det hela måste passera genom kupéfiltret. Min bil dränerar f.ö. väldigt bra. Blir en mindre sjö under (o nej, det är inte kylaren som läcker ;) Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Riktig reflektion ang. E34. Man kunde kanske göra en "quick and dirty" lösning och fixa in medlet "bakvägen"? Om man kunde hänga på nåt utsug av nåt slag i kanalen där kupéfläkten tar in luften så kan man kanske få "baksug" i systemet, förutsatt att spjällen är öppna och fläkten avstängd. Sen kunde man stänga alla utlopp utom t.ex de som går till fotutrymmet och spraya in där. Även om lite av spraydimman kommer ända fram till filtret så har nog medlet hunnit verka där det skall osv, och filtret torkar nog snabbt när man kör igång systemet på rätt håll sedan. Vet inte om det kan funka, på E39 t.ex stängs ju spjällen när man sätter fläkten på noll. FP |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Finns det inte ngn länk har jag för mig som beskriver quick and dirty metoden genom att borra håll och föra in en slang? Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hej! Ville bara tala om att mina allergi och astma-känningar har försvunnit. Har alltså inte kört min Merca på åtta dagar nu. Verkar helt klart vara ac'n som har ställt till det. Skönt att jag äntligen mår bra igen. Nu återstår bara att fixa ac'n. Har fått tag på Virkon-s, ska bara hitta var jag ska spraya. Finns nog fler där ute med oförklarliga allergikänningar som kan härledas till bilens ac. Tack för en bra tråd! elpe300 Bilen: Länk |
|
|
var ligger luftintagen, måste man skruva bort nåt ... tack i förhand ... BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT |
|
|
Framför framrutan //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.