|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Är det någon som vet vad njurarna på bmw betyder?? | |
|
Njurarna är d 2 kromade ramarna som de lodräta ribborna sitter i, i grillen där framme.. hoppas du fårstår jag jag menar.. mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Tror att han menade vad njurarna står för. Jmf. det blåvita BMW-märket som symboliserar en propeller i rörelse. |
|
|
Vad de "betyder" vet jag inte, men enligt vad jag har hört skall de faktiskt symbolisera två njurar! Utöver den stiliserade propellern har det blå-vita BMW-märket samma färger som Bayerns vapentecken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| BMW gjorde flygplans motorer först, så det blå vita syboliserar en propeller där blått är himmeln a ni kanske fattar | |
|
aha..sorry då ;) ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Johan B. Liten korrigering, Färgindelningen på BMW:s märke är mkt riktigt en stiliserad propeller, men färgerna blått & vitt är Bayerns färger, där vitt står för snön i alperna & det blå är bodensjön. Men efteråt så har det blå fått symbolisera himlen, hade bayerns färger varit rött & gult hade antagligen BMW:s märke varit det också. Däremot har jag dålig pejl på njurarnas "betydelse", ska hem å slå upp det i eftermiddag. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Biffen , ungefär vad jag skrev: "utöver" stiliserad propeller har det samma färger som Bayerns heraldiska vapen. Dvs. dubbel symbolik.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu förtiden ser inte njurarna ut som njurar längre /snyft/, men kallas fortfarande för njurar. så här såg dom ju ut förr: Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
sorry att mister besserwisser börjar tjata nu igen... men det med Bayerns färger....kan jag bara inte låta stå så... som bayrare. Bodensjön nudda ju gränsen till Bayern och i dem bayerska alperna är snö ganska vanligt... men tyvärr, nice try som vi brukar säger :-) iaf härstammer färgärna i det bayerska vapnet från moln (vit) och himlen (blå). för den som är intresserad det förekommer också i den bayerska nationalsången (ju den finns verkligen) utdrag: "...und bewahre dir die Farben seines Himmels weiß und blau..." och för alla nyfikna hur den låter finns det en länk till "Bayernhymne" :-) Länk Ni får vara glad att BMW inte använde sig av München's färgar (svart och gult) men visst dem flesta AIK:are hade nog tyckt om det ;-) Hälsningar Stephan De som använder säkerhetsbälten lever längre! - i snitt 35 sekunder.... |
|
| Själv har jag alltid undrat vad "Jesus lever" betyder :):) | |
|
En njur-kolik hos en bmw = Totalkrock? Mvh Stephan -- De som använder säkerhetsbälten lever längre! - i snitt 35 sekunder.... |
|
|
VillaRosa! Förr i tiden var det riktiga njurar. Se bifogad länk. Länk mvh BLJ |
|
|
-->..Schwabinger7, troligen totalkrock med ett nötkreatur.... ;o) |
|
|
---> Dodger, :-) hur stavas egentligen kolik?,cholik?, en ko-lik är ju redan rätt så död hehehehe Mvh Stephan -- De som använder säkerhetsbälten lever längre! - i snitt 35 sekunder.... |
|
| -->Schwabinger7..du stavar lika bra som Gunde Svan, kolik var rättstavat i båda betydelserna.. | |
| Betänk att njurarna även användes av EMW , så kanske mest pynt designgimick (likt fenorna på Hassos tidigare åk...) som senare (liksom Volvogrillen med "tvärslån" hos Volvo) blev ett kännemärke för just BMW | |
|
Njurarna var från början "bara" ett sätt att få in kylluft till motorn. Att njurarna sen levt kvar och kännetecknat BMW är väl något som vi entusiaster kan vara glada över! "Peter Shimanowski a designer for BMW was responsible for the now famous double kidney grill found on most BMW automobiles, the grill was first seen on the 303 (BMW's 1st 6 cylinder 1933) ." /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Gasar-Magnus, jo men EMW var faktiskt en BMW-fabrik (i staden Eisenach om jag inte minns fel!) som råkade hamna på "fel" sida om järnridån efter kriget. De tillverkade helt enkelt förkrigs-BMW-bilar så länge som delar och verktyg funkade, men döpte dem till EMW. (och EMW hade en Röd-vit kopia på BMW märket i fronten med texten EMW, istället för blå-vitt BMW-märke. Snacka om välgjorda kopior....! Så njurarna var en ursprunglig BMW-grej! Länk En av de mer kända EMW-bilarna i svenska BMW-kretsar är nog Bosse Jonssons (Fd ordförande i BMWCS) gamla pärla som går med BMW-märken för att han enligt uppgift var trött på att svara på vad EMW var för bilmärke...! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stämmer med Eisenach. EMW = Eisenacher Motoren Werke. BMW var inte glad på dem;) De skickade i alla motorer de hittade till slut. Blev klena mot slutet. |
|
|
Tycker att historian om EMW är underbar! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.