AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.269

Vad kan det vinande ljudet vara...?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vet inte om det har med saken att göra men: jag har en 540iAT-96 med den adaptiva lådan. När jag kör vid vissa tillfällen (inte alltid) hörs ett "vinande" ljud från bilen. Som om en rem som ligger mot en plastkåpa ungefär. När jag ökar motorvarvet i N, händer inget, men så fort jag har D i går vinandet upp i pitch och vise versa när jag minskar farten. Har kollat om jag ser något, men den rem i fram på motorn ligger absolut inte emot någonting. Har någon någonsin haft samma fenomen i sin bil. Kan det ha med lådan att göra? Tycker inte att det låter där ifrån, men man vet ju alldrig.
Tack,
Danne
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vad tror ni? Någon?

- H U M A N R A G E -
Länk
ljudet försvinner inte om du svänger åt något håll?
Tjena Danne.
Exakt så började mitt membranproblem. Det var ett högt vinande/visslande ljud som uppkom helt oregelbundet.
Det visade sig att membranet drog tjuvluft, några dagar senare så hade väl sprickan blivit tillräckligt stor för då började bilen gå illa oxå.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Kan det inte vara ett lager i växellådan som är dåligt???
Jag har precis som Micke Olsson haft membranproblemet, och även jag hade ett växelvis tjut - kvittrande ljud ifrån baksidan av motorn. Bilen hoppade och hade sig på tomgång, och det kom även blårök bakom bilen... Kändes som man rattade runt i en volvo 240 ung.
Detta problem uppkom under förloppet av en dag. Först märktes det dock på tomgång, sen blårök och sedan även kvittret.

Är det något du känner igen?

Delen kostade med packning ca 370:- på BMW, och går hyffsat lätt att byta själv.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Nu när ni säger det så märkte jag idag att den gick lite ojämt på tomgång när den är kall. Har hört att det inte skall vara en allt för dyr historia att byta detta membran. Vad kostade det när ni gjorde det?
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
vad jag hört så ska membran bytet inte kosta mer än ca 1200kr!
Membran kostar väl runt 400kr kan jag tänka mig!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Peter- Vet du möjligen exakt vart det sitter och hur det ser ut?

- H U M A N R A G E -
Länk
Danne:
Jag ringer dig i kväll.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tack för all hjälp! Nu är det klart! För beskrivning se: Länk .
Tack igen,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.