|
|
|
|---|---|
|
Precis köpt en 18000 milare 740-95 och det låter när jag bytte olja till Mobil 1,knack och bank, och jag undrar kan det vara lyftarna som är slitna ? låter illa innan bilen blir varm (knack)och mellan varje växling när varvet går ner, skrammlar och knackar det till, som om något vore löst! kan tilläggas att jag bytt olja till Valvoline 10--40 Max life och det har blivit något bättre, men inte helt bra ,någon som vet något ? någon som bytt lyftare ? | |
| Kolla vevhusventilationen. | |
| Har Du bytt till syntetolja? Det kan orsaka sådana problem.Den sköljer för bra. | |
Scheckheft |
Hej, på min gamla 740 lät det också från lyftarna. Konsulterade BMW som tyckte att detta var inget att oroa sig över. Byte av lyftare skulle gå på en 8000:- ca, om jag minns rätt. Val av olja, som Micki påpekar, kan också spela roll. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Jepp. det spelar roll vilken olja du kör med. Tror att det har en ännu större betydelse när allt fått gått några mil som tex. min. Jag hade ett fruktanvärt knackande med en av Castrols syntetoljor när min var kall. Efter ett byte till Agip SINT 2000 (delsynt.) så är allt som det skall. Testa med Agip, eller har du lyckats att få tyst på den vid det här laget ? Mvh. Patric Länk |
|
|
Min låt bra med Castrol delsyntet, testade därefter en mobil delsyntet. Gillade inte als hur den låt då ! Fick ett ryck efter att ha läst Johan B.s eminenta olje-kåserier så jag köpte bästa biltema syntetoljan och det känns veldigt bra ljudmässigt. Har också en upplevelse att den drar jämnare på hela varvtalsregisteret. Måste dock medge att jag körde 1400 mil på mobil :( Efterfyllde dock med olika syntetoljer. |
|
|
Jag drar upp den här gamla tråden i hopp om att få reda på hur det gick sen ?? I veckan har jag kollat min oljepump.. och mycket riktigt så låg det en bult i tråget.. Nu är det locktite på bultarna och allt sitter som det ska.. passade på att spänna kedjan till oljepumpen oxo. Jag hoppades på att bli av med knackandet som jag har varje morgon.. visserligen så knackar det bara under första minuten men det e lite tråkigt.. Nån som har tips på vad man kan göra för att bli av med knackandet..?? |
|
|
Har samma problem med lyftarna på min 735-97, dock kommer det inte så ofta, kanske nån gång varannan månad eller så. Generellt uppkommer ljudet oftast när man kört mycket kortsträckor eller om bilen stått länge. Grundproblemet är att nån eller flera lyftare tappar oljan antingen beroende på att det sitter skit i backventilen på lyftaren, att den helt enkelt är sliten eller trasig, eller att det lilla hålet för tillflödet av oljan är helt eller delvis igensatt. Är det skit i ventilen eller hålet kan det hjälpa med ett par täta oljebyten. Funderar lite på om det skulle funka med nån typ av invändig tvättning av motorn, finns ju lite olika metoder...? Enklast kanske skulle vara att testa med nån Omega-grej, har inte provat detta, kanske bara skit? Annars har väl Bilstein nån mera seriös variant? |
|
|
Micke H. , M. flera... För att rengöra en motor kan man "toppfylla" den med diesel, och låta stå ett dygn eller två. Jag har gjort detta med bla. en Audi 2.3 5:a för att få loss kox-avlagringar och fastkörda tryckare, och jag kan säga att det faktiskt funkade jättebra! (fick tipset av en gammal rallyräv, 60år+, och motorbyggare/trimmare). Byt olja MINST 4 ggr. efteråt! (efter varmkörning på TOMGÅNG). Dieselrester "späder" olja som inget annat... Jag har dock ALDRIG provat på en BMW... så jag vet inte om det kanske är dumt??? Packningsmaterial och dylikt får ju inte ta skada... Audis packningar och stefa-tätningar gjorde inte det, men man vet ju aldrig med andra fabrikat.... Detta är nog en riktig "bonn-lösning", men va fan, man vet ju aldrig om det kanske blir jättebra :) Tror nog att man måste höra med nån RIKTIGT erfaren BMW-mekaniker först. dock INTE med BMW, för de bannlyser ju alla tips o tricks som funkar, bara för att de skall få tjäna 20.000kr på en stackars vanlig löntagare med seiöst BMW-intresse...Buhu :( Bara ett tips, som förhoppningsvis funkar... Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Finns något rengörings medel att köpa från Wynn's (tror jag), som man slår i ca 10 mil före byte. Skall fungera bra enl. andra som har gjort det. I övrigt så råder jag dig att testa Agip oljan som jag förordade tidigare. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Tackar för svaren.. :) Det där men att "toppfylla" med diesel är nog inte så dum ide.. och sedan byta olja ett antal gånger med nån billig olja innan man häller i nåt för 130:- litern.. ska tänka på det.. ska oxo kolla upp Wynn's medel och Agip olja.. visserligen rätt så dyr lösning. men snart så är det dags att ställan in pärlan och åka omkring i en Nissan Micra ett tag så då hinner man ju få ihop en slant till våren.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.