AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
944

Ni som vet hur nivåregl. funkar

Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Min E34 Touring är i stort sett rak om man ställer den på rakt underlag. Mao har den åxå ett klart större mellanrum mellan däck och skärmkant fram än vad den har bak. Bak är det nästan så att däcket försvinner bakom skärmkanten. Bilen har vad som kallas Sportchassie med nivåreglering. Om jag skulle sänka den fram med några cm, följer baken med ner då (för att hålla den raka nivån)? Eller blir den kanske något högre bak?
Visa användare
48
Paulus
540iA Touring -98
Tjena! Bakenden følger IKKE med når du senker fram... men du kan justere/korte inn staget til nivåreguleringen bak. Hvis dette ikke holder, fins det flere knep:-)
Lykke til!

BimmerPaul

Proud2BaBeemer!!!
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Paulus: "Flera knep"? Låt mig veta!
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Du kan justera "höjden" på baken lite grann när du har nivåreglering.
Det finns en ventil under bilen som känner av hur mycket du lastar.
Den strävar alltid att ligga i "nolläge", dvs lastar du bilen så kommer den att känna det och vilja höja bilen till dess att den nått jämnviktsläge igen.
Genom att justera armen till denna ventil så kan du få ett nytt jämnviktsläge och på så sätt höja eller sänka baken på din bil.
Armen sitter fastskruvad på krängningshämmaren bak, så den är inte svår att hitta.
Ett tips är att ha bilen på tomgång när du justerar.
Hoppas att jag inte var för otydlig.

Polarbear
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Mellan däck och framskärm är avståndet 5 cm högre fram än bak original.
Jag har samma fenomen på min E34. Hur vet man om man har nivåreglering? Måste jag skita ner byxorna och titta undertill? Min ser lite "hängig" ut också.
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Kane!
Vad vill du göra exakt?
Vill du sänka framändan eller höja baken?
Vill du sänka fram så går det utmärkt, jag köpte sänkta framfjädrar från Bildelsimporten och det blev kalasbra.
Vill du höja baken så går du tillväga som jag beskrev.

Johan78
Om du tittar bakom bakhjulen så ser du ganska omgående om du har vanliga fjäderben eller om det bara är "tuber".
Du kan också se längre in under bilen om det sitter två gasklockor (en på varje sida) något större än apelsiner.
Har du det så har du nivåreglering, annars är det nog troligt att du har en sänkt E34 med fjädrar som är dåliga.
Visa användare
156
sixpak
750i -90
man kan alltså sänka bilen bak åxå om man justerar nivåregleringen, vad bra,fjäder beställning på g...
Visa användare
48
Paulus
540iA Touring -98
Jeg har senket bakenden ca. 2 cm. med stag, men det fins andre måter å senke nivåreguleringen på. Jeg har også senket 45 mm. fram med nye fjærer og stivere dempere, kanonbra:-)
Danne (humanrage@home.se) beskriver i mail til meg :
Under bilen mellan hjulen sitter krängningshämmaren. På vänster sida går det en liten krokig "arm"
från krängningshämmaren till en liten "vipp arm". Lossa muttern lite och dra den bakåt i maxat läge.
Sen dra åt muttern igen. Du kommer att förstå när du ser hur det ser ut. För att se när bilen sänks
måste du ha bilen på... och det går rätt sakta, så du får ha tålamod.

Mvh
Paul

Proud2BaBeemer!!!
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Det verkar som att även jag skulle kunna greja detta. Vissa "triviala" saker kan förhöja bilens totala utseende - rätt stuk är definitivt ett av dessa. Såg en bild på "Dandelues" (heter hans signatur så?) E34 Touring i galleriet & den har det där perfekta stuket - tycker min smak.
Tack för svaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.