|
|
|
|---|---|
|
Jag har varit inne på lite amerikanska sajter och sett lite olika uppgifter på exakt hur mycket olja det skall vara i en Z3 M Coupé. Är lite nyfiken på om någon vet vad det är som gäller. ROKK! /Tyler | |
|
S52-motorn: 6,5 liter S54-motorn: 5,5 liter S50B30-motorn: 7,0 liter S50B32-motorn: 5,5 liter Så i ditt fall borde det bli 6,5 liter till din 98:a! Ovanstående gäller oljevolym vid oljebyte och byte av oljefilter samtidigt. Uppgifterna från BMW själva. S50-motorerna säljs/såldes enbart i USA enligt vad jag har förstått! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ett snabbt och detaljerat svar! Men i så fall så säger du att det sitter i en S52-motor i min bil, men det är europeisk, så det stämmer ju inte, om S52-motorerna bara såldes i USA? Jag fick svaret 6,49 liter på en sajt i USA så det verkar stämma på dom amerikanska. Men eftersom min är europeisk då? |
|
|
S50 såldes inte i Europa om jag har förstått rätt, enbart i USA (och kanske något/några andra länder till). S52 är den motor som sitter i din bil, om den såldes i USA, vet jag inte. S54 är samma motor som sitter i M3 E46, och senaste årsmodellerna av Z3-M. Att du fick volymen 6,49 liter, beror säkert på en omvandling från gallon till liter. Annars bör alla volymupgifter stå i din instruktionsbok! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aha. Sorry. Jag fattade fel eller läste inte ditt svar tillräckligt noga. Då stämmer det ju strålande. Och jag har kollat i instruktionsboken men inte snubblat över siffrorna men det kan glatt erkännas satt jag kanske inte gett instruktionsboken rikigt så mycket tid som den behöver. Gör jag det kanske jag hittar det... ;-) Jag tenderar att lägga all energi på att köra bilen. Tack Johan! /Tyler |
|
| S50B32 såldes i Europa. Jag har själv en S50B32 i min M-Coupe -98/06, och det tror jag att du också har tyler. Kolla med Bmw och ditt chassienr, annars kan jag slå det i min dator, men då måste jag ha ditt chassienr. Mvh Kimmo. | |
|
Kan vara jag som har rört ihop det! Volymerna för respektive motortyp skall stämma i alla fall! (upg från BMW) Om du knappar in ditt chassinummer här, får du upp det du behöver veta: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du får gärna kolla bilen i din dator, Kimmo. Vore astrevligt! Mejlar dig när jag varit ute och kollat chassinumret på måndag. Missa inte att läsa recensionen på Z4an i Slitz så länge... ;-) ROKK! /Tyler [M] |
|
|
tyler: Japp, maila mig då på estorilmongo@hotmail.com Annars får väl halva världen se ditt chassienr, känns lite farligt..... Ska kolla Slitz, men risken är väl att ögonen fastnar på nåt annat, he hee..... Johan B: Det är ganska rörigt med dessa S50:or och S52:or. Har fått uppgift på att det både finns 50 och 52:or i Sverige. S50B30 är ju iaf 3,0:an och B32 är 3,2:an. Sen finns ju S54:an, som är den nya M3 E46 motorn. Stämmer att den finns i nyare M-roadster´s + M-Coupe´er, MEN då endast med 325 hk!!! Alltså INTE 343 hk som i M3:an. Detta för att det inte får plats med samma slags avgassystem på Z3:orna, och det gör tydligen en effektförlust...... Tro´t eller ej. Mvh Kimmo! |
|
|
Estorilmongo, jo jag vet att Z3 S54 har lägre effekt än M3 S54 på grund av att avgassystemet inte kunde optimeras lika bra på grund av platsbrist. Men själva motorn är väl densamma!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp, motorn är densamma. Måste ju dock gå att modifiera(bygga nytt) system och plocka ut mer effekt. Eller så kan man ju vässa dom lite på andra sätt..... Mvh Kimmo! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.