AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.185

rasslande urtrampningslager? E30 325

Ett rasslande ljud som försvinner när man frikopplar! Är det besvärligt att byta? Pris?

[AsT]
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har samma fel på min3.0S -72!
Lagret till min bil kostade 550 kr på BMW och ja det är besvärligt (om än inte svårt) att byta! Följande skall bort innan man kan byta det:
- avgassystem inkl grenrören (dom i plåt)
- kardanaxel
- bakre motorfästen
- växelspaken
- växellådan
- kopplingscylindern (vid svänghjulet)
- svänghjulskåpan

Om det går riktigt bra gör man det på en dag (en lång dag) men då får inte något krångla (tex fastrostade bultar till avgassystem)

På min bil kommer jag samtidigt byta svänghjul (slitet efter 62.000 mil) samt vevaxelns bakre packbox och troligen lamellerna (dom är säkert ojämnt slitna efter att ha gått mot ett slitet svänghjul)

Per L

serben
jag tror att det du hör är ingående axell eller bottenstocken alltså lager

man kan inte ha bra bil o bra brud
Precis, det lär vara bottenstocken i lådan som låter. Är det urtrampningslagret så låter det när man frikopplar. Om man släpper upp kopplingen och hör rassel, så innebär det att lådan har börjat snurra, så oljudet bör rimligtvis komma därifrån.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Skit i det, låt det låta =) De gör inget.

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0:a räcker det med att jag lägger foten helt lätt på kopplingspedalen utan att trycka ner den så slutar det rassla. Jag gissar att det är urtrampningslagret eller något runt däromkring i alla fall!

Per L
Tack för alla upplysningar men jag tror ja håller mig till nisses tips=) De lät vettigt!
Bottenstocken i lådan kan rassla i ganska många tusen mil innan något ras kommer, så kör du.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om det har rasslat i 4000 mil hur länge till kan det rassla?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.