AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
389

Minskar intresset för prestandabilar...?

M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Var ute och tittade för ro skull på beggade M3:or och till min förvåning så fanns det MASSOR av bilar till salu...., VARFÖR..????

Är det många av er som testar att sätta ut era pärlor för att se om ni kan sälja eller vad är det frågan om, det är ju för fasen fler M3:or till salu än Renault Megane's.......

Såg precis på TV att försäkringarna ska höjas i en omgång till, är det att det börjar bli för dyrt att ha bilarna eller vad är det frågan om....???

Hoppas att någon kan förklara för mig.....

// Rocco
19 man
Svara vet jag inte, men gissa kan jag...
Och då gissar jag på motsatsen, nämligen att det pågår ett hästkraftskrig som samverkar med ett stort intresse för individuella bilar. Därför produceras med fler o fler "roliga" o intressanta bilar, vilket naturligtvis ökar omsättningen av begagnade dylika.
Antalet miljonärer ökar också hela tiden, så helt plötsligt känns kanske 321/343 hk inte så värst häftigt, och man kanske vill göra klivet ner (upp?) till 4-sekundersklubben; istället för 5-sekundersditon - som börjar kännas lite väl "svensson?"...
M3-Rocco:

Det liggern en del i vad du säger gällande försäkrings kostnaden då många nu måste ha helförsäkring efter att vagnskadan har gått ur.

Tror inte att man sätter ut pärlan för att testa marknaden.Det finns alltid flera bilar ute på marknaden på sommaren än på hösten/vintern.

Sen är det lättare att sälja bilen nu innan/strax före sommaren än att sälja den på vintern.

Sportbilar kommer alltid att kosta mera än vanliga bilar i försäkring så blir det en höjning så drabbas sportbilarna nog mera än andra.

Fråga:Vad har du för utrustning på din bil?

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det beror på vilken marknad för prestandabilar du menar.

Intresset för nya prestanda/muskelbilar ökar, och det är ett sätt för biltillverkarna att hävda sig i den mördande konkurrensen. Och pengar verkar det finnas hos köparna, särskilt som varje generation brukar bli - relativt sett - lite billigare än den förra.

Det är annorlunda på marknaden för begagnade m3or i Sverige. Där har lågkonjunkturen slagit till i kombination med stor direktimport och höjda försäkringspremier. Jag gissar att värdefallet på dessa bilar kommer att fortsätta. Man kanske ska slå till?

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.