AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
380

E 28 518

Jag undrar om det är en slitstark motor, som tål mycket stryk, brukar de kunna rulla långt ?
Är det vanligare att bilen ger upp än själva motorn ?
Det är en 86 jag funderar på.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat kammen!!?

Annars så brukar den motorn hålla längre än vad karossen gör,naturligtvis skall servicen inte slarvats med tidigare..Kamkedja har den dessutom=mycket bra!

Ingen motor klarar "stryk" hur länge som helst.Möjligen en V***O B18 då ;)

Mvh Janne.
Okej, tackar
Hur går en sån motor, är den fruktansvärt trött eller upplevs den som relativt "pigg" ändå ?
Är det enkelt att byta ut originalmotorn och sätta i en modell större ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pigg o pigg...Njea beror vad man jämför med....Jämfört med en Fiat 128 är den väl pigg ;)

Om du redan nu har funderingar på för liten effekt på 518 så bör du hellre satsa på en 528:a eller ännu bättre en 535:a...Bättre att köpa sexa direkt än att börja labba med en köpt M10 enligt mitt sätt och se.

Mvh Janne.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
....och hoppa över 520 isf, nästan lika slö som en 518 men drar soppa som en 528:a

Glöm att köpa en 518 och byta till större motor eftersom du förutom en massa jobb troligen inte får den igenom besiktningen.
Okej, jag får tacka för era svar.
Bättre att köpa en kraftigare modell direkt då.
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Tycker att M10:an fått lite oförtjänt dåligt rykte. Så våldsamt slö är den inte. Visst det är ju ingen racer men den är ändå förhållandevis pigg med tanke på vikt/effektförhållande. Sexan är ju såklart en helt annan motor men M10 motorn är ändå en ganska "trivsam" motor som oftast går som en klocka och dessutom väääldigt snålt.
ormen
hade en 318-87 med M10 motorn, vinterbilen var det.. var faktiskt väldigt nöjd med motorn, visst, ingen racer men helt krångelfri... bara o justera ventilerna en gång om året o byta olja OFTA, tack vare kamkedja slapp man remmbyte...

men visst är 528 bättre o ballare, har också märkt på långa resor att större motor betyder inte större förbrukning, spec. Autobahn med fullast, 316/320 drog mer än 525...

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Ehm, 518 E28 är en mycket ekonomisk bil att äga...maskinen är inte orkeslös, men ej jämförbar med de större 6:orna...
105 hästar ligger den lille rackaren på, och det ger en prestanda som är bättre än Volvo 745GL av samma årsmodell (subjektiv bedömning när jag bytte).

Hållbar... min har rullat 23000 mil utan incidenter
Förbrukning ca 0.8l/mil och både skatt OCH försäkring billigare än en Volvo 745 GL-88.

__
#232 E28registret
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.