|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Jag är på jakt efter en 740 nu och har noterat i modellguiden att motorn byttes till en ny modell -96. Den har lika många hästar men .4 liter mer i volym. Den drar också nån deciliter mer per mil. Min fråga: Vad gör att man skulle vilja välja den nya? Den LÄR väl ha barnsjukdomar väl? Har den samma effekt så borde man väl hellre välja den äldre som garanterat inte har barnsjukdomar i alla fall? |
|
Hej! Det verkar som de flesta föredrar 4,4:an framför 4,0:an. Jag har själv ingen uppfattning, men det så jag har förstått det. Sen kom ju Steptronic:en också -96 om jag inte missminner. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Min M62 är tillverkad 11.96 har nu gått 16000 mil. Har hitils (peppar, peppar!) inte haft en tillstymmelse till problem. Inga barnsjukdomar här inte och heller ingen olja alls. När det gäller karaktären så kan man väl möjligen anmärka på att vridet på M62 vid låga varv inte är så bra jämfört med vridet vid högre varv. Jag planerar att byta upp mig sent i år och då till en M62/TU som kom från 9.98 och då fick VANOS. Den har klart bättre knuff på låga varv. |
|
|
...och drar heller ingen olja alls. Skulle det vara. |
|
Ras.mus |
OK. Så ni menar att det är mest kvalitetsmässiga fördelar med den nya motorn? Borde den inte ha högre vrid över hela intervallet, om man jämför med den äldre? Den kan ju vara det som skiljer? |
|
Jo betr högre vridet, se: Länk |
|
|
Vad jag förstått så var det X5:an som behövde mer vrid, och därför tog BMW fram 4.4L versionen. Jag har för mig att det är väldigt liten skillnad rent konstruktionsmässigt. Om jag inte missminner mig har de endast ökat slaglängden något... Det kan nog någon som är mer insatt bekräfta/korrigera. Det jag vill komma till är att jag fick intrycket att risken för barnsjukdomar är liten just pga att mtotorerna är väldigt lika. Själv köpte jag en med 4.0L, men inte pga motorvolymen. Jag tyckte att den var tillräcklig, så andra saker fick styra valet... |
|
Scheckheft |
God morgon, jag skulle också fördra 4,4l motorn. Har t ex inte hört talas om lösa bultar till oljepumpen hos M62:an, vilket är ett problem hos M60. Har ägt/äger båda varianterna. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.