|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Kollade oljastickan på motorn jag köpte i veckan och såg att det satt 2st. o-ringar på den men det gör det inte på stickan i motorn som sitter i bilen ?! båda är M30B35 motorer och båda är 86:or det som skiljer är att den jag köpt är en M535i motor medans min inte är det , spelar naturligtvis ingen roll , men ska det vara o-ringar där ? kan ju bara skifta annars... Sen hur är det med det här om man drar ut stickan lite , stannar motorn läker den och fortsätter den gå så läker den inte eller är det tvärtom ? Sen läste jag på en sida angående blå rök ! "Blue smoke = worn valve guides (blue smoke on decelleration) or bad piston rings (blue smoke on accerelation)" korrekt översättning ? Blå Rök = dåliga ventil styrningar (blå rök vid motorbroms) eller dåliga oljeringar (blå rök vid accerelation) måste man riva toppen för att komma åt styrningarna ? /Mvh Göran | |
Paap Reeder |
Hej Göran! Ja toppen måste rivas om styrningarna skall kunna bytas. Drar Du uppná till varvstoppet på 2:an och sedan motorbromsar - i regel på grund av Du åker ikapp någon modell av bilmärken som tillverkas på v-kusten- och måste gå ner till 2000 rpm (så de får chans att hinna undan), så visst kan man tillåta litet blårök. - tycker jag. Är det värre kanske man måste åtgärda. Jag har inga O-ringar på min sticka. Motorn skall gå jäkligt dåligt med stickan uppe. MVH /// Paap R |
|
asså jag har bara sett blårök en enda gång då körde jag 180-190 och motorbromsde då bollmade det , men annars aldrig , därimot luktar bilen skoter ! såg att dom bytt allt utom ventiltätningar för 10 år sen a 10.000 mil när dom renoverade hela motorn ! kolvar , kolringar , stakar , alla packningar , ventiler , ventilstyrningar , ventilfjädrar , kamaxel , kamkedja , sotningssats , trågsats , kamaxeldrev , oljepumpskedja , vevlager , ramlager det var det jag hittade i motorn , sen är det ju styrbox , fördelarlock etc... DET ÄNDA SOM INTE FINNS MED ÄR VENTILTÄTNINGAR !!! VARFÖR ? dom kostar typ 8:-/st va fan , kan det vara dom ? sen så går min motor likadant om jag drar upp stickan , på min 518i dör den hmm... /Mvh Göran |
|
|
Den går ju kalasbra , bytte till original styrbox och luftmängdsmätare då dom jag hade var trimmae , tog från motorn jag köpte , där var styrboxen ny ;) går jämt på tomgånen nu iaf och bra men drar olja ! 1 liter a´150 mil /Mvh Göran |
|
|
M30 drar mycket olja.. Kolla i instruktionsboken! Kommer inte ihåg hur mycket M30B28 skulle dra, men det var nått i stil med 0,9l/100km.. /Jesper |
|
|
Håller inte med om att en M30 "ska" dra olja...OM nu motorn drar olja så bör det iaf INTE överstiga enligt vad jag anser 0,7l/100mil. I instruktionsboken står det visst upp till 1,5l/100mil vilket jag tycker är för mycket som en acceptabel förbrukning. Mvh Janne. |
|
| jag har kört 800 mil efter oljebyte och den har inte dragit nån olja, så att M30 skulle ha hög oljeförbrukning köper jag inte..visst kan man tillåta att bilen drar lite olja, men för mig är (hög) oljeförbrukning = sliten motor. | |
|
Jo men åter till frågan , hur tar man reda på om det är ventiltätningar ? ventilstyrningar ? eller oljeringar ? som är dåliga ? man kan väl inte köra med utslutningsmetoden heller ? ska göra ett leakdown test på torsdag kan man se det då ? Är BMW hemskt mycket dyrare än vad Motornord är på paketet ! /Mvh Göran |
|
|
Min M30 drar försumbart med olja, ca 0.5 liter på 1000 mil Toppen renoverades dock för 10000 mil sen |
|
|
Wrath>>>Om dem som renoverade din motor inte bytte ventiltätningar så är det naturligtvis mest troligt att det är dem som "torkat ihop" i och med din blårök vid motorbroms.Men sotningssats vid renovering brukar också inkludera ventiltätningar i "normala fall".. Kan säkert vara ventilstyrningarna också...Men det bytet verkar dem ju alldeles säkert ha gjort iaf. Oljerök direkt vid gaspådrag brukar i dem flesta fall vara slitna kolvringar=Inte billigt..Men det verkar inte du ha råkat ut för som tur är.. Mvh Janne. |
|
|
Då är ju frågan vad det brukar kosta att byta ventiltätningar ?? och om man ska byta styrningarna samtidigt ! /Mvh Göran |
|
|
min motor går lika jämt med stickan uppe , är väl knappast ett bra tecken eller ?! /Mvh Göran |
|
|
Wrath>>>Angående en ev. topprenovering så kan du också kolla upp kompen innan du börjar riva ditt topplock. Ska du chansa med att bara byta ventiltätningar så finns det visst någon som gjort det utan toppdemontering..Kolla med någon bra verkstad som ev kan säga om det går..OM det går då blir det inte så dyrt att låta göra.. Skall/måste du även byta styrningar så är det ju lika bra att totalrenovera toppen med inslipning av ventiler osv osv..Men då landar nog kostnaden kring 20 tusen... Svårt att via "nätet" konstatera vad du ska göra med motorn din.Köra vidare och se glad ut är ju också ett alternativ...Motorn drar ännu inte så "vansinniga" mängder olja iofs.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Tack för din kunskap i frågan , ska snacka med Fredrik här på forumet i veckan angående det där , han kanske kunde hjälpa mig , bytte ju casterstagen och gjorde en ventiljustering idag satan va dyrt det blev , sen måste jag byta fjädrar , klossar fram och göra en hjulinställning så lämna det till en firma blir inget av då skrotar jag hellre bilen ;) men vi får se hur det blir ! ska göra ett kompprov eller ett s.k leakdown test innan så får vi se vad som ska göras ! |
|
|
Vad är ett "leakdown test"? /Jesper |
|
|
man kollar hur mycket som läker ur cylindrarna , komptest hur mycke som som får plats , troligast luft då ! /Mvh Göran |
|
|
Leakdown test är ett sätt att se hur tät motorn är med hjälp av tryckluft(mäter luftläckaget i cylindrarna). Kompressionsprovet är också ett sätt att kontrollera motorns täthet med hjälp av att mäta trycket i cylindrarna med hjälp av en kompressionsmätare(mäter trycket).. Finns skrivet en del om det här.kolla i sök inlägg. Mvh Janne. |
|
|
Heeeps...Mäter trycket och mäter trycket,blev lite mycket där ser jag ;) Mvh Janne. |
|
|
vilket av testen är bäst att kolla kolvringarna på ? /Mvh Göran |
|
Hello Nasty! |
Kan inte heller hålla med om att M30 tar någon olja. Jag Körd eenbart sommar med min och när det var dags för oljebyte så låg nivån på samma ställe på sticka som när jag bytte sist så den tar inte många droppar olja. Mvh/Henrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.