AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
385

BiTurboägare - Teknisk gallup!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tänkte höra om några BiTurboägare kunde svara på en fråga jag har efter att ha åkt och toklyssnat på min bil.

Jag har märkt ett ganska tydligt "pyschtickande" när jag segdrar bilen och belastar motorn lite hårdare. Först trodde jag att det var ventiltick, och blev skraj som tusan, men efter att både jag och en mekaniker lyssnat på motorn på tomgång (varierande varvtal) med det klassiska "skruvmejsel mot ventilkåpan" så kan vi konstatera att lyftarna knappt hörs överhuvudtaget.

Återstår gör då spridarna.

Mekanikern trodde att BiTurbomotorn kunde ha så pass grova spridare att de vid fullt bränsletryck kunde höras ganska väl. Men jag är inte helt nöjd, och skulle gärna vilja veta hur tydligt era spridare hörs?

Säg ex. att ni ligger på motorvägen och belastar motorn mellan 2000 rpm till 4000 rpm. Hör ni då ett ganska tydligt (man får koncentrera sig lite för att höra det) "pyschtickande" som går i takt med motorn och som dämpar ner och försvinner när ni släpper gasen?

Jag vet att det är en underlig fråga, men jag är lite dum ihuvudet och åker konstant runt och lyssnar efter ev. ny ljud som kan indikera fel i min bil. Jag funderar på att beställa en uppsättning nya spridare, men vill gärna ha ert utlåtande först...

Tack på förhand!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Bara för att spridarna låter behöver de inte vara trasiga. Om det nu är spridarna som låter.

E28 M535i TwinTurbo

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Korrigering... det jag funderar på är att lämna iväg spridarna på ultraljudstvätt. Det är garanterat inget fel på dem, men om det finns beläggningar i munstyckena så bör det bli bättre efter en tvätt.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hällde en STP Injection Cleaner i 20 liter bensin och körde en sväng, nu är spridarna tysta igen. Det måste ha blivit några trista avlagringar under vinteravställningen som gjorde insprutningen lite dassig.

Mina kompisar trodde jag var knäpp i roten, de hörde ingenting, man jag antar att allt beror på vad man är van vid. ;)

Man har svårt att tro att det där dyra joxet ska göra någon nytta, men det verkar faktiskt fungera hyggligt.
Petter: Så du menar att stp injectioncleaner fungerar !!
Då kanske man ska prova !

Hur går det med bild på fälgarna / Billy

Billy B-10
Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena Billy!

Ja, det verkar i alla fall så... det är klart, de säljer ju ett antal miljoner liter per år, så någon skillnad måste det väl göra. Det kan ju inte bara vara placeboeffekt... :)

Min teori är att man ska använa det som en rengörare i ganska hög koncentration. Jag använde ju en flaska i 20 liter bensin... men jag vet inte, det pyschtickar i alla fall inte längre och den lilla orolighet som fanns vid start (som kom efter avställningen) försvann.

Jag ska ta en bild imorgon, mailar till dig då! :)
Det låter bra!
Kanske ska prova en flaska , det skadar ju inte ialla fall.

Billy B-10
Länk
Asken (AutoPower)
Redarn: Inse att din omgivning har redan konstaterat att du är vad en annan själv är sedan länge, inbillningssjuk angåede abnormala mekaniska knappt hörbara ljud från bilen:)(Undras om det finns någon läkarterm för denna böjelse?)
Mvh
Asken
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Shell kommer nå med V-Power bensin. Denne er 95 oktan, men jeg vil prøve denne på Biturboen min, tror jeg. Den renser mye bedre, både dyser og ventiler. Personlig tror jeg ikke at motoren mister effekt om jeg kjørere 95 okt. istedet for 98 okt.

Hva tror dere, kjører dere 98 okt?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
98 oktan är det som gäller för mig, det är ju Alpinas rekommendation.

Jag läste någonstans att någon hade hittat ett "vred" bredvid insuget i sin BiTurbo där han kunde ställa om bensinen för ner till 92 oktan, men med minskad motoreffekt som påföljd.

Detta för att i nödfall kunna köra på 92 eller 95 oktan i ex. gamla öststaterna.

Jag tyckte redan då att det lät väldigt underligt, är det någon annan som har ett sådant "vred"? Jag har det inte, och kan inte tänka mig att det skulle vara ett Alpina originaltillbehör... hela konceptet låter lite skumt.

Trotto, jag tror du skulle tjäna på att köra 98 oktan, motorelektroniken är optimerade för 98, så du kan säkert tappa 5-10% motoreffekt med 95.
li
1.959
liste
535i -89
Asken - mekaninaudiens; pat. upplever diverse missljud från felfri mekanik. Missljuden kan ej uppfattas av pat.s omgivning eller ens av digitala mätinstrument. :D
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Sorry, läste igen att du kör 98 idag, men funderar på 95. Jag tror inte jag skulle våga 95, även om det säkerligen inte är någon jättestor risk att köra på 95 emellanåt.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Quixotic2: Det finns en box vid vänster stötdämpartorn med ett lock...Därunder finns ett stift som ser ut som en säkring som man ställer om för 95 Oktan, troligtvis ställer den ner tändningen. I "Default" läge så är den anpassad för 98 Oktan.
Jag skulle aldrig köra på nåt annat än 98 - det vore som att "chippa ner" för att använda ett missbrukat ord.

M V H
Stephan

quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Asken & liste: Hehe, skrönan säger ju att lastbilschaffisarna förr kunde höra på vilken mack deras lastbil hade tankats, bara genom att lyssna på motorns gång... :)

Små missljud är ett gissel, stenskottet som studsar till på oljetrågen KAN ju vara en synkning som brustit, en packning som small eller en vipparm som havererat. Sedan är man igång... går inte motorn lite sämre? Jo, visst gör den det... och vibrationerna i växellådan, fanns de där förut? Är det ett motorfäste som släppt?

Eller är Riksväg 90 som behöver ny beläggning?

Det senare är såklart förklaringen, i 99 fall av 100... men medpassagerarna utsätts ändå för avstängd radio, tusen frågor "hör ni det, ska det vara så?" och en orolig förare som koncentrerar sig mer på att försöka höra varje enskild ventil öppnas och stängas, än att hålla sig på vägen.

När någon (icke bilkunnig) person i baksätet försöker släta över med "äsch, det är säkert inget", undrar man hur i hela fridens namn de resonerar? Vadå INGET? Här åker jag runt med minst ett släpande avgasystem, knäckt vevaxel och svåra kylarläckage... och de säger att det inte ÄR något?!

Sedan åker man av R90 och bilen går bättre än någonsin... eller? Gör den verkligen det? När passagerarna kommit ur bilen, och skymningen faller... så smyger man ut och kör 5 mil bara för att kolla att det VERKLIGEN, VERKLIGEN inte var något. Väl hemma kryper man illa till mods i säng... tänk om det kanske ÄNDÅ är något...

Ja, är inte det en sjukdom... då vet inte jag vad det är. ;) ;)
Glecar
Håller med dej... Särskilt om man under vintern gjort större ingrepp och demonterat och monterat detaljer... drog jag verkligen åt den bulten ordentligt?.. Skulle jag haft locktite?.. Men efter att ha tuktat bilen på mantorp den 10:de på banan så lät den inge annorlunda efteråt.. man kunde pusta ut.. *ler*

Audi är ingen konstruktion "Det bara blev så"
IOFS ingen biturbo men... vad ska jag kora på för bensin 95 borde räcka till min alpina va ??

Billy B-10
Länk
cl
23
classico
Disponerar 540iA-94
Det fanns i marknaden en produkt som hete Duralube , den har jag prövat i flera av mina 535 och den var suverän på att spara motor från slitage i samband med kalla startar , vidare fanns en rengörings sats för insprutningssystemet som var bra.
Duraluben blev testat av Teknikens Värld på åttiotalet i en Fiat Ritmo som var behandlad, och som tömmdes på all olja och kördes 140 kilomter innnan motorn havarerade, sedan gjordes samma test in en Ritmo utan behandling och det räckte med 4 kilometer innan moorn havarerade. Vad beträffar tickande lyftar så är det ingen fara och behandlar man sin bil med Duralube (under förutsättning att motorn inte är sliten) så håller den bra länge, men det finns inga effket höjande moment, enbart slitage sparande.

Classico
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.