|
|
|
|---|---|
|
Naturligtvis finns det en hel del små små stenskott fram på huven på min 10 år gamla bil. Kände att jag måste göra något åt detta då det fanns små rostpluttar som börjat gro. Jag tog en dremmel och körde i alla stenskott jag kunde se. Lade sedan i Lackstift med orginalfärgen lackstift köpt av BMW. Lät det torka..lade på ett till lager..torkade..lade sedan på klarlack. Men jag är väldigt missnöjd eftersom det blir så stor nyansskillnad. Någon som har erfarenhet av detta? Är det något man får acceptera? Ska det vara så? Beror det på vilken färg man har? Färgen jag har är Glaciärblåmetallic färgkod 280 (nån blandning av silver och ljusblåmetallic). Färgen ser ut så här : Länk Någon som vet? Det är inte snyggt kan jag säga :( /Daniel | |
-BeeMWe- |
Aldrig stött på att det skulle bli nyansskillnader om man använder rätt färg, däremot kan det se ut så om lacken är sliten och du sedan duttar i med en ny lack. Är din bils lack oxiderad så prova att rengöra den. |
-BeeMWe- |
Tillägg för övrigt: Jag har märkt att använder man lack från sprayburk så blir lacken inte lika degig som den i lackstiftet. Dvs mer lättarbetad när du ska dutta i små stenskott. Annars kan det lätt bli att du gör en fin liten kulle på stenskottet med för mycket färg. |
|
Problemet kanske är att man inte skakar lackstiftet tillräckligt länge så att färgen inte blandar sig riktigt..jag vet inte. Jag skulle gärna använda sprayburk om det inte vore för att stenskotten är så extremt småa. Jag använder inte ens penseln från lackstiftet utan baksidan av en tändsticka och duttar på med den. |
|
|
Fick ifyllt på min motor huv men färgen blev annorlunda så bestämde mig för att lacka om hela huven, det enda man kan göra om man vill ha perfekt finish. Mvh/Soki |
|
|
Soki: Ja en omlackering på huven vore inte fel :), men det är för dyrt..men samma problem kommer att uppstå igen med stenskott ändå efter några mils körning. Lär väl gå på en 4 papp kanske att lacka om den. ///M-POWER to the people! Länk |
|
|
foppa: kanske ska höra med en rekondfirma om de kan fixa till skotten på ett snyggt sätt? jag vet iförsig inte om de bara duttar i som du o jag men kan ju altid höra me dem. :) lycka till. Mvh/Soki |
|
|
ja jag ska kolla upp det om det går att lösa med rekond. :) ///M-POWER to the people! Länk |
|
-BeeMWe- |
Nej alltså du sprayar inte i stenskotten, spruta lite på undersidan av en colaburk(som en paljett) och pensla på som vanligt, menade att lack på sprayburk är bättre att använda vid lagning av stenskott. |
|
aha! då är jag med :) Tack! ///M-POWER to the people! Länk |
|
|
För att minska nyansskillnaden med lackstift kan man blanda färg och klarlack innan man lägger i skadan. Detta har funkat för mig med mycket bra resultat. |
|
|
Tack Ztephan för tipset! Det ska jag tänka på nästa gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.