|
|
|
|---|---|
|
har råkat ut för att vänster el fönsterhiss slutat fungera. Motorn funkar. Tog bort framsidan av dörren och såg att vajern hade hoppat av ett drivhjul. Satt och försökte få på detta igen. Lyckades dock inte och undrar om det finns någon som stött på samma problem. Inget är sönder utan den har bara hoppat av. Min fråga som jag kom att tänka på var hur tusan byter de som hanterar vindrutor rutorna. Verkar skitsvårt. Tacksam för hjälp. | |
| jaha, har jag stött på ett problem som ingen annan varit med om? | |
| det var märkligt, inte ens en komentar. Behöver liksom hjälp | |
Scheckheft |
Hej, har du kollat på Länk om det finns hjälp/beskrivning där? Tror att det finns anvisningar på TIS:en. Kolla även Länk. Iof för E 38:an men mekanismen är ju densamma. Lycka till Mvh Scheckheft ______________ Länk |
| tack så mycket | |
| Fick du någon ordning på fönsterhissen? Tror att jag har samma problem. | |
|
jag fick problem med höger bak igår, rutan gick helt ned men fastnade sedan där, det verkar som att det vita plasthjulet har gått sönder, vajern bara glider tomt runt hjulet utan att greppa när man trycker på knappen (upp). Vet någon om man måste byta hela mekanismen eller om man bara kan byta ut det vita plast hjulet ? ************ * BMW SAME * ************ |
|
| Hej, jo jag fick ordning på det, men jag var tvungen att byta hela motorn. Man byter hela kittet, motor, vajer, plasthjul. m.m. allt sitter ihop när man byter det, Enkelt faktist. Om du försöker att laga det själv så ta loss allt. Jag menar då Motor, hjulet som sitter längst upp vid rutan, och skruva loss hjulet längst ner, sedan är det bara att lyfta ur allt, bygg ihopa det sedan om det går och sätt tillbaka det som entt kitt. Går det inte så går det att köpa ett helt nytt kitt på BMW för ca 2200 kr. Sätt dit det själv vilket tog för mig 1 timme eftersom jag inte visste ett dugg hur det skulle sitta, men nu när jag vet det hade det säkert gått på 20min. Fråga mer om det är något du inte förstod. Hjälper dig gärna. | |
|
Mitt problem var att vajern hade hoppat av plasthjulet högst upp. Lyckades till slut få dit den igen.Hur lyckades du få bort bulten i plasthjulet högst upp,den sitter ju bakom rutan? Hade stora problem att lirka dit vajern där! |
|
| att få upp den över plasthjulet är ingen lätt historia. Det ,man gör för att underlätta det hela är att ta upp rutanhelt, täjpa fast den. sedan är det bara att ta en liten shiftnyckel och lirka upp till den och skruva av den, då får man tillslut av hela kittet, men man måste ta av motor, plus det lilla plasthjulet längst ner. När du lyckats med det så tar du av allt och sättar fast vajern om det går. sedan sitter den spänd och du kan ta skruva tillbax allt igen. | |
Scheckheft |
Hej Tänkte lyfta denna gamla tråd om trasig fönsterhiss. Bytte min i helgen (trasig motor). Man byter hela hissanordningen. För att kunna byta hissanordningen måste man ta ut sidorutan. Text och bilder på min hemsida: Länk Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
jag kunde reparera min fönster mekanism själv, bygeln som ska dra själva vajern (med kulan) hade spruckit och därför greppade inte vajern utan gick fortsatte rakt upp och hoppade över det vita plast hjulet, men jag lyckades "löda" bygeln med en speciell tråd som fungerar på aluminium, det fungerar hur bra som helst, och då slappa jag köpa en ny fönstermekanism för 2200 :- ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej! Tänker byta hissanordningen i höger bakdörr kommande helg. Tänkte ta lite stöd från Scheckhefts länk men den verkar ej fungera. Kan någon skicka mig info. Mvh Made |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.