|
|
|
|---|---|
|
Hej, en bekant har en 735i E32 (import -00) på G som är fräsch, men miltalet är ovanligt lågt. 11000 mil står det på mätaren så jag testade att köra det berömda CODE 00000-testet via check-controlen. Jag fick alltså fram CODE 00000 istället för exempelvis CODE 14086. Sedan på rutan för chassinummer kom även 00000. Detta betyder alltså med största säkerhet att bilen ifråga är mätarfifflad? Har läst tidigare inlägg om detta. Paap Reeder som verkar vara insatt kanske kan svara? Vad tror du? __________ När saknaden blir för stor Länk | |
| Vi hade en mastodonttråd om detta tidigare i våras och svaret är NEJ. Dock har vi fortfarande inte klurat ut EXAKT vad det betyder. Du kan läsa tråden här: Länk | |
|
Kan finnas en möjlighet om chassinr. är 00000,det borde väl inte kunna inträffa utan att någon yttre påverkan varit inblandad. Henrik |
|
|
Läs tompas hela inlägg . Henrik |
|
|
Hmmm. Vart tog listes inlägg vägen? Eller börjar jag se syner? Henrik |
|
|
Jo, men vad jag fick ut av den mastodonttråden var att om jag hade 00000 i chassinummerfältet så var något fuffens med bilen. Exakt som "he rik" säger... Fler kommenterar? __________ När saknaden blir för stor Länk |
|
| tompas: Läs tråden igen. | |
| Förtydligande: CODE 00000 har INGET med mätarställningen att göra och om chassinumret är idel nollor behöver det inte heller betyda att mätaren är skruvad - bara att den med största sannolikhet är utbytt, vilket inte är helt ovanligt. Finns det inga papper som styrker den låga mätarställningen kan du nog iofs utgå från att den INTE gått 11.000 mil. | |
Paap Reeder |
Hej! Just nu tror jag så här: På min 750 kommer code 14086 upp. Tar man loss instrumentet finns på baksidan en codierstecker som det står 14086 på. Vad innebär då code 00000?? Enligt min mening måste man således kolla vad det står för code på codierstecker - sannolikt inte 00000. Detta innebär iofs KANSKE INTE att mätaren är fifflad men att det är en annan codierstecker. ..... helt klart utrett är detta ännu ej. MVH /// Paap R |
|
Om BMW byter instrumentet,får du inte ett med rätt chassinr. monterat då? Om man hämtar ett på skroten(el liknande) får man inte den bilens chassinr då? Om man skulle få nollor om man byter instrument,kan man då anta att instrumentet är bytt när bilen gått de berömda 29000nånting milen? Detta är bara några funderingar jag har. Henrik |
|
|
Hej Tompa. Jag har hört nåt om att man kan kolla i vxl-lådan hur långt bilen har gått,,,,,eller är jag vilse nu? Åk in på en BMW verkstad och fråga och be dom kolla iså fall. Det var bara ett tips att prova. |
|
|
Hej Tompas ! (och alla andra) Du kan ju alltid åka in till en BMW-verkstad och be att de kollar mätarställningen i LCD-modulen (tror att det heter så, men de vet vad det är för något) Där får man upp mätarställningen på deras datorer. Självklart kan även denna del vara bytt men den är vad jag förstod ganska dyr och därmed inte lika attraktiv att byta. Kostnad för detta är ca 500 SEK och kan vara väl investerade pengar. Jag gjorde det själv på min E38 FÖRE köp. Och det stämde. Sedan kan Du be BMW-verkstaden att de begär fram ett utdrag ur BMW:s centraldator i München. Där loggas alla reparationer där BMW varit med och betalat hela eller delar av reparationen. Det är ju faktiskt väldigt få bilar som inte fått något utbytt. Då kan Du utläsa när detta gjordes och vid vilken mätarställning. Har för mig att även servicearbeten av auktoriserad verksat loggas. Kan ju ändå vara värt att kolla. Sist men inte minst: Förutsatt att det finns en servicebok, ring till verkstaden i Tyskland och fråga. De har ju normalt inget att dölja och vill ju också få slut på alla skruvade mätare. Hoppas att Du blir lite klokare på detta. Lycka till !! / NYsse |
|
|
Nysse... tackar för tipset. Han som är intresserad av bilen ifråga har läst alla svar i denna tråden, men är ändå konfundersam om det ska bli köp eller inte. Bilen är ju i bra skick trots allt, och det är väl ändå skicket man ska gå efter istället för att stirra sig blind på mätarställningen. Tack för alla svar! __________ När saknaden blir för stor Länk |
|
|
Det man får upp i "code-testet" har inget med mätarställningen att göra (så enkelt är det inte). Jag tror inte att E32:orna lagrar mätarställningen i LKM-modulen. Mätarställningen i LKM-modulen går att manipulera utan att man behöver byta den. BMW kan bara kolla garntireperationer INTE vanliga servicar. Det säkraste är som vanligt att ringa de verkstäder som har stämplat boken, eller att åtminstonde kolla så att de existerar på riktigt. Sen så är du inne på helt rätt spår, man köper bilen baserat på vilket skick den har inte vad som står på mätaren. Det hade varit bra om alla hade resonerat så (åtminstonde på lite äldre bilar). /T.P. Länk |
|
|
Tompas! din polares bil vilken årmodell? har du chassinummret på den? Code 00000 är helt ok bara den är senare än 91.?? vad 91.?? betyder är att BMW ändrade på det här systemet nångång sent 91 men exakt vilken månad 91 vet vi inte. Men att chassinumret ej är inskrivet tyder otvetydigt på att enheten är utbytt. Så vitt jag har förstått kunde en "stor BMW verkstad" skriva in chassinumret med egen datautrustning, medans dom andra fick lämna den med chassinummer = 00000. Det här med kode-plugg om jag har förstått rätt försvann den smtidigt med att code blev = 00000 mvh BLJ |
|
|
bengt: Bilen är av årsmodell -90. Någon exakt månad 1990 vet jag inte. __________ När saknaden blir för stor Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.