AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
396

bytt växellåda

stefan 540
hej finns det någon här som kan hjälpa mig?jag har bytt min aut,låda till en 6vxl manuell. bytet gick relativt problemfritt men nu går bilen dåligt på tomgång o stannar, jag har tagit bort styrenheten till lådan när jag startar bilen går den perfekt och displayen visar växellådsfel sen när displayen slocknar börjar bilen gå ojämt och bluddra, är det något nöd program som går in? vad ska jag göra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inte 100% säker, men med tanke på att moderna automatlådors styrelektronik "samarbetar" med motorstyrelektroniken, borde du även byta motorns databox till en manuell variant.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
stefan 540
jag har varit hos turbocenter och fått två olika chips till motostyrningen men det blir ingen skillnad
To
46
Tomba
525 TDS -92
Nu menar han nog inte chips, utan DATOR. automatlådan har bl.a 2 varvtalsgivare och en tempsensor som skickar signaler till växellådsdatorn. Och den i sin tur kommunicerar med motorns dator för att tala om att allt är ok. Men i ditt fall så får ju inte växeldatorn några signaler, så då kan den ju inte skicka några signaler till motorns dator. Och då vet ju inte den vad den skall hitta på. Det blir ju samma sak om det blir fel på aut. lådan eller dessa givare. Bilen går som slit. Min startade sedan gick den ett par sekunder. Sen la den av. Om jag gasade till så jag låg över 2000 rpm så fortsatte den att gå. Men då med minst 2000 rpm.
Då är det lätt att tro att det är motorfel för det är ju den som beter sig mysko. Men i princip så var det ching chong i datorkommunikationen mellan växel och motor dator för att växelL datorn inte fick rätt signaler från lådan. Och har man ingen låda. Då är det ju defenitivt fel signaler.
Så det blir till att ta reda på hur en motor utan autL styrs och ev. byta DATOR
stefan 540
okej tack för svaren då får jag försöka ragga upp en dator till en manuell bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.