|
|
|
|---|---|
|
Undrar som sagt vad det är för vridmoment i v8:an på 740/540 ?? | |
|
tror det är 400 i gamla o lite mer i den nya svenne540 |
|
| 400nm i 4,0 m60, 440nm i 4,4 m62 | |
| dvs from. -96 440 nm | |
|
Här får man svar på allt, en får tacka för svaret. Med de här siffrorna så är det inte så stor skillnad på varken effekt eller vridmoment mellan en 740 eller 750 ? Är det någon märkbar skillnad att köra en 740 eller 750 ?? |
|
|
M60 4,0 92-96 400nm M62 4,4 96-98 420nm M62/TU 4,4 med enkelvanos 98-03 440nm Mvh Stephan |
|
|
Tror inte att där är någon skillnad som man kan uppleva som stor, prestanda siffrorna är ju nästa exakt samma....kan tänka mig att V12 är "lite" råare vid ex.vis ett kickdown från 200 och uppåt...men jag har inget belägg bara en tanke... Peo |
|
|
Ja, det är skillnad mellan 740 & 750. Jag har förmånen att ha möjligheten att köra bägge modellerna och upplever 740'n som "trött" jämfört med 750'n som har ett mycket bra tryck. Däremot känns 740'n rappare från stillastående. Väl uppe i varv, framförallt i motorvägsfart i uppförsbackar så känns 740 "trött". Det är inte så att V8'an är slö, men det ÄR en märkbar skillnad. |
|
|
Skillnaden mellan M62 och M62/TU är helt också klart märkbar och änns som betydligt större än vad den är på pappret. Har ej kört någon M60. |
|
|
Trött jämfört med....lite konstigt ordval måste jag säga...det skiljer 10/delar av sekund i prestanda, alltså knappt "märkbart", och du använder "trött" på en av dom snabbaste 2-tonare som finns...jag vill nog vidhålla, om det finns en skillnad så ligger den säkert i det högre registret....men som sagt, liten e den, som flickan sa. Sen beror det nog också på vilka "provkörningar" du gjort...det är nog skillnad att köra den dagligen, eller? Eller varför inte, köra ett race 740 vs 750?? Kunde va kul, och se vad resultatet hade blivit. Men det jag har i vår 740, ja det både räcker o blir över för oss i allafall....:-)) Peo |
|
|
Ja det stora frågetecknet för mig är varför BMW inte kramar ur mer effekt ur 12:an. V8:an är åtminstånde på pappret likvärdig. Kan det vara så att BMW har filosofin att 12:an inte är tänkt att vara en 0 till 100 maskin utan en extremt effektivt autoban lok. Då uppstår nästa problem då det sitter en sådan motor i 850 som helt klart skall konkurera med andra högprestanda bilar. Även där så "nöjer" de sig med 300 hkr. Den här maskinen borde kunna leverera mer. |
|
|
PESK: Om du läste min text uppmärksammade du säkert "" runt ordet "trött"? Jag har bland annat själv en 740 iL -99 och har en mycket god vän som innehar en 750 iL -96 så jag kan med säkerhet berätta att det skiljer ganska mycket i prestanda mellan motorerna. Jag skrev INTE det här för att trampa på någons (din?) ömma tå, det var INTE menat att 740 är ett dåligt bilval utan bara ett försök att förmedla känslan mellan motorerna. Ja, visst, det räcker till med prestandan i V8'an, men 12:an ÄR vassare, så enkelt är det. |
|
| PESK: Sen är det faktiskt så att E38'n INTE är snabbast bland 2-tonnarna. Den får se sig frånåkt av både Mercedes S-klass och Audi A8 6.0 | |
|
stt: Då läser du lika illa som jag...."en AV dom snabbaste"... inte snabbast....och mina tår är helt o´key, från sett lite "gikt" då och då....och sen skulle de var kul med ett race.... fast som min går just nu, ja då tar jag nog stryk av en SKODA... membranet lämnade in igår....men den kommer igen. :-)) Glada hälsningar Peo |
|
svardska |
Skillnaden ligger nog mer på det metafysiska planet, att veta att man har en dubbellimpa som drar! Jag menar att visst finns det V8ór som man blir frånåkt av.... En riktig Ford big block (typ super cobra jet)från slutet av sextitalet är man ju ganska frånåkt av...eller? 12án har en speciell charm även om den inte är snabbast, jag har haft flera bilar som är värre rent prestandamässigt men 750ín har så många andra kvaliteter vad gäller komfort utförande och utstrålning som gör att jag i alla fall väljer den. Jag får en känsla av att det är en bil som är byggd av entuiaster för entuiaster. |
|
Hej Innan jag köpte min 750 så testade jag även ett par 740. 0-100 och toppfart är ju det samma, men vid högre farter tex 170-220 km så finns det en skillnad i vridet, 750 upplevs som piggare däremellan,åtminstone av mig. därav valet dvs det blev 750. Tycker också att motorn går både tystare och jämnare. Mvh Skalman. |
|
|
740 vs 750, inget snack 750 drar bättre i alla register. 740 upplever jag som startsnabb (0-50)men kroknar sedan ordentligt jämfört med 750. Jag har kört en del M62(vanos) och kör M73. 740 är en mycket trevlig bil men 750 är odiskutabelt vassare. M73'an är råare redan från 50 km/h och upp till 250km/h. 40 hk mer och 50nm gör sitt. |
|
|
Hmm, har ej kört 740i, men man både läser och hör mycket skit som att den skulle gå bättre än V12, men personligen tror jag detta bara är just skitsnack. I E32 skiljer ju inte antalet hästkrafter så mycket, men vridet är ju märkbart bättre i 750i. Sedan finns det ju heller någon annan motor som går så jämt och mjukt som 750i:ns, och bara känslan att ha en V12 framför sig är ju värt några extra slantar:) BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Ricobmw: 286hk vs 300hk = 14hk inte 40.... Peo |
|
|
PESK: Ricobmw jämför E38or då är det 40hk och mellan 50-90nm mer i 750. Mvh Stephan |
|
|
Oavsett vilen bil som är snabbast/stakast osv... Vridet i 740'n räker till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.