AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
641

3,5 liters motor

Nicklas0240
hallo!
jaq undrar om det är mycket jobba att sätta i en 3,5liters motor i en 528-85

MVH/Nicklas
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Lätt som en plätt. Alla M30-motorer mellan 2,8-3,5 liter ser likadana ut utanpå.

Jag har i en 630CS (=förgasarmotor) som jag satt i först en 528-motor och sedan en 635-motor. Enda kruxet var att gå från förgasare till insprutning men det var inga större problem heller!

Per L

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Enda kruxet är att du måste byta växellåda med, för givarna till motronicet. Har skrivits mycket om detta, testa att söka på inlägg..

mvh Johan
Länk
Per L: Får du igenom den på bes utan anmärkning ??
För jag funderar på en likadan operation på min 525 !

Billy B-10
Länk
Pe
2.342
Per L
LTK:
Växellåda behöver man inte byta. Däremot bytte jag kopplingskåpan som dessa givare sitter i! Det lär visst vara möjligt att borra lämpliga hål i "den gamla" kopplingskåpa och få det att fungera också!

billy:
För det första så registreringsbesiktigade jag bilen med en 528i -77 motor på 177 hp! Dock lyckades jag genom ett misstag från besiktningsmannens sida och litet tur övertyga honom om att den var på 200 hp (= original 633) så det skrev han in i papperen!

För det andra är besiktningen inte det minsta intresserade av vad jag har för motor i bilen! Jag har besiktigat den 16 gånger utan så mycket som en fråga eller ens en titt på motornumret (inte ens när jag registreringsbesiktigade!!) trots att det står i papperen. Det senare finns det i och för sig enkla lösningar på om man så vill! Sedan är det ju onödigt utmanande om det står 3,5 med stora siffror på insugningsröret så det gör det inte på min motor!

För det tredje så skall man nog ha otur om besiktningsmannen vet hur motorn skall se ut i en bil från 76-77! Jag har tex satt på insprutningsystemet från en 528i -77 på min 3.0S -72 (dvs insprutning på en förgasarbil) och besiktigat i 5 år utan så mycket som en blinkning från besiktningsmannen.

Per L

NU hänger jag inte med riktigt enligt uppgifter jag har fått så ska 3,5:an gå rätt i 2,8:an... bara slänga i utan o byta en massa gojs.! om man inte slänger i en nyare m30 motor då för då ska man tydligen behöva göra om en massa motorfästen o lite sådant... Men om man använder sig av e28:ans 3,5 så ska de gå rätt i... Rätta mig om jag har fel ngn?

12 tums ratt e MANLIGT :)
Pe
2.342
Per L
Av BMW:s ETK verkar e28:ans 3,5 litersmotor ha Motoronictändning och då finns dom speciella impulsgivarna som sitter på svänghjulskåpan!
Jag satte i en Motronic 3,5 -84 i min 630 -77 och det vara bara att flytta över alla mororfästen på den nya motorn.
Jag använder den gamla 4-växlade lådan.
Grenrören (dom gjutna) fick jag också flytta över för hålbilden i flänsen mot plåtgrenrören var vriden i förhållande till 630:ans grenrör!
Per L: Så du tror att om jag hittar en´bra 528 eller 535 maskin så går det att få igenom den på bes ?
Annars så kan man väl stoppa i en 3,0 liters spis med förgasare , det bör väl vara lättare. Har 3,0 ' orna en eller två fögasare som på min 525 som har två?

Billy B-10
Länk
Pe
2.342
Per L
billy:
1) Ja jag tror att det skulle gå! Skulle du hamna i en diskussion någon gång kan du ju påstå att du satt på insprutning på din 2,5-litersmotor för att förgasarna krånglat så mycket och att insprutning ju ger bättre avgasrening. Fast då skull jag slipa bort 3,0/3,3 eller 3,5 gjutningen på motorblocket under insugningsrören.

2) Alla svenska 3.0:or hade 2 förgasare. Senare 3.0:or i tyskland hade 1 st 4-portsförgasare (tex min 630CS -77 när den importerades från Tyskland)

3) Om du skulle få för dig att flytta över 525:ans förgasare kan det vara bra att veta att 2500:an (och troligen 525:an) hade 32/40-förgasare och 2800/3.0/3.3 hade 35/40-förgasare så 525:ans förgasare blir något för liten på första steget.

4) Som du ser fanns det en 3,3 -litersmotor i mitten (och möjligen slutet) av 70-talet som hade förgasare. Den kan du ju också stoppa i bilen. Alternativt en 3.3-insprutning som du sätter på 3.0-förgasare och bestyckar om (det är inte mycket som skiljer i bestyckningen). Vad jag kan se är det bara insprutningen som skiljer sig från en förgasar-3,3. 3,3 förgasarmotorn gav 190 hk.

Per L
Per L: OK , tack för infon.
Helst av allt så vill jag bort från förgasarna !
Jag hade en gång en 3,0 Si -77 och tyckte att det var en härlig motor.... så om man skulle få tag i en bra sådan så skulle jag nog ge mej på och byta maskin...

Vad tror du om att montera insprutning från 3,0 Si på min 525 motor ???

Får den för mycket soppa då kanske !

Det allra enklaste "som jag fattat det" är att montera i en 3,0 fögasarmotor , bara för att få mer effekt....men då har man ju kvar de eländiga förgasarna.....

Billy B-10
Länk
Pe
2.342
Per L
Jag tror att det skulle gå bra att montera ett insprutningssystem från en 3.0Si å en 525. Jag skull välja ett L-jetronic från en 76-77:a (eller från en 528i från 77-78 och kanske senare).

Egentligen är motorn för liten för detta system men jag tror inte det har någon praktisk betydelse. Den komme kanske dra litet mer bensin vid fullgas då luftmängdmätaren inte styr bränslemängden utan den fasta programmeringen i elektronikboxen. Å andra sidan minskar risken för brända kolvar och ventiler då. Vid normalkörning skiulle jag gissa att motorn får "rätt" bränslemängd för den mindre motorn suger ju i sig mindre luft än en större motor vid ett visst varvtal och då ger luftmängdmätaren också mindre bränsle.

Samma insprutningssystem används för 2.8, 3.0 och 3.3 litersmotorerna (åtminstone i mitten-slutet av 70-talet) sånär som att 3.3 motorn har en annan elektronikbox. Jag vet inte vad skillnaden är men skulle gissa att 3.3 litersmotorn bla får mer bränsle vid fullgas. Jag har kört min 3.0 med en box från en 3.3 i 10-15 mil utan märkbar skillnad mot originalboxen.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.