AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
668

Hjälp.. Demontering Bärarm E30.. Bjuder på bullar...

Ska byta styrleden på högerfram på E30:in.. Ska demontera bärarmen för att få det gjort hos BMW...

Har lossat de 2 muttrarna fram men hur får jag lös resten? Är 2 spår i bussningen(?) näst längst bak.. ska man slå med skruvmejsen där för att gänga ur eller?

Är lite panik.. Den som kommer med bästa lösningen kan jag bjuda på en påse bullar :)

/Jimmy
Länk
Jag hänger ej riktigt med vad du menar,men demonterade på min e30 så här:
Lossa dom 2 bultar längst bak (mot kaross)...17mm nyckel(?).
Därefter muttern till styrleden.
Sedan har du en stor mutter som du kommer åt från motorrummet (med hjälp av låååång förlängare)...tror det var 22 eller 24mm hylsa.
Sedan har du ju det här lilla staget (från styrleden sett,mot motorn).
När du lossat allt,är det bara plocka ner det....du kanske får använda lite våld för att lederna ska lossna.....
Lycka till.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Nu hänger jag inte riktigt med här. På bärarmen sitter ingen styrled, där sitter spindelleder. Jag antar att det är en sådan du skall byta.

Jag tror att den du tänkte gänga ur är den inre spindelleden (heter eg inte så). Det sitter en mutter på andra sidan balken (uppe i motorutrymmet). Det går bra att få bort utan jättelång förlängare. Jag tog bort mina för två veckor sedan med ett vanligt spärrskaft utan förlängare. Problemet är inte att få bort muttern, utan att få bort leden då den är konisk och kan sitta hårt som satan. Jag använde då min gamla kammaxel och slog på leden uppifrån (med muttern på så att gängor ej skadas) Det funkade fint men kammen gick av....

Alltså: Du skall inte slå i några spår och på det sättet försäka gänga ur leden. Det finns en mutter på ovansidan.

Hoppas att det var det här du skulle ha bort. Men som sagt: Styrleden sitter inte på bärarmen. Styrleden är betydligt enklare att byta.

Min bil: Länk
Allt de där hade ja loss för typ 2 år sen när ja bytte fjädrar,du behöver en vanlig "kulledsavdragare eller va de heter"Den inre "kulleden" får du nog använda brytgaffel till eller liknnade(behövde ju inte lossa den när ja hade loss fjäderbenen)....Lycka till....
För övrigt så är det till 90% inte den som ger de "klonkande" ljudet utan snarare själva dämparen som ja sa när du köpte bilen....
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag behövde ingen avdragare... Jag använde dock en brytgaffel till yttre spindellederna och värmde rejält. Då dom ändå skulle bytas så gjorde det ju inget om de gick sönder.

Ett alternativ är ju att dra lös muttrarna till lederna några varv och sedan ut och köra på en guppig grusväg. Då får man säkert bort dom lätt sedan.

Den inre leden är lättare att få bort än den yttre då man kan komma åt att slå med något långt uppifrån. Dom lossnade direkt för mig.

Att sedan pressa i och ur spindellederna från bärarmen är en anna historia... Det var lite svettigt men gick bra med hjälp av slegga och skruvstäd. Rekomenderar att man tar bärarmen till närmsta verkstad som har en press. Jag har dock lite svårt för att låta andra fixa saker åt mig. Jag är lite i "kan själv" åldern...

Min bil: Länk
Aha.. muttern sitter i motorutrymmet :) Ja detv ar bara den jag hade kvar :)

Jag ska ut och fixa det nu.. Forumet är underbart...

Dawwe : Jag fick anmärkning på spindelleden (skrev fel ovan).. på höger sida.. annars så gick den igenom...

/Jimmy
Länk
Sådär nu e skiten löst :) firade det hela med att slipa och lacka bärarmen..

Det satt faktsiskt inte så hårt som man kunde tro... Är väl för att du hade löst det förut dawwe..

Nu ska det bara in på BMW och pressas i en ny spindelled.. sen går den igenom besiktningen :)

/Jimmy
Länk
Angående påsen med bullar så får ni väl komma förbi till Gävle nån dag så fixar jag det..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.