AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
645

Prisbild 520iT/523iT -98

Jag börjar småspana efter att byta ut min nuvarande bruksbil (vill inte ens skriva fabrikatet här) till en 520iT eller 523iT till hösten. Jag har dålig koll på vilka förändringar som gjorts på vilka årsmodeller på e39. Någon speciell årsmodell man inte bör skaffa?

Klima, runt 10k mil, manuell låda, inte vit lack, cd-audio pkt, schinn inget krav, gärna motorvärmare.

Prisbild ungefär?
Tror ni att priset kommer falla mycket när E60 kommer i höst?

mvh,

/Wille
Länk
Tror att det är möjligt att få en 523iT 97:a för 120-130 i höst. Tror dock att det är svårt att hitta en till vettigt pris med 10000 mil, utan snarare 12-15000 mil. Eventuellt ännu lägre pris. Köparens marknad gäller på e39 för tillfället. Troligen kommer tidiga e39or inte att sjunka så mycket när e60 kommer, fallet har redan varit.

Vad säger ni andra?

/Simon
Marknaden är minst sagt trög just nu vad det gäller bilförsäljning. Finns säkert möjligheter att pruta på utpriser. Svensksålda 523it i bra skick med sedvanlig utrustning kostar runt 170 kkr om de skall ha det miltal Du nämner.

För direktimporterade vagnar börjar priserna på 110 kkr. Dessa återfinns ofta på bakgården hos "Hederlige Harry" och har ett skick och historik därefter.
Snälla Bjoerck,

sätt inte igång "man får vad man betalar för" diskussionen....

/Simon
Jag satte 10k mil som ett riktvärde, skick är ju a och o, kan tänka mig mer mil om den skötts på rätt sätt och är fräsh.
Direktimport kommer väl bli det som blir aktuellt, då ska ju miltal, miltal i servicebok, servicebokens äkthet granskas.
Skicket ska ju så klart motsvara milen för att jag ska vara intresserad.
Däcksparkande "Hederlige Harry" är nog inte aktuell för mig.

Det är ju tänkt att vara en bruksbil som SKA funka, vill inte börja med att reparera bilen och ha den stående på verkstad halva tiden.

Mvh,

/Wille
Länk
WilleW,

tror att de bästa fynden görs på de som importerat bil för eget bruk och ägt den i minst ett år. De är sannolikt inte intresserad av att köpa bilar i dåligt skick. Det samma gäller svensksålda bilar som ägts under endast en kortare period och orsaken till försäljning inte är att ekonomiska/familjeförutsättningar ändrats.

/Simon
simon_en: Kan Du förklara vad Du menar med ditt senaste inlägg (11:49)?

Har inte som mål att starta ännu en "man får vad man betalar för" diskussion. Däremot ville jag upplysa om prisspannet hos E39:or. En direktimporterad 523, gärna i sedanutförande, med tvivelaktig historik säljs i regel mycket billigare än en svensksåld lågmilare med all historia känd.
Bjorck,

bilar som ägts under en längre tid av ägaren man köper bilen av har sannolikt ett större intresse av att bilen är i bra skick/ej krockad/mätarmanipulerad etc jämfört med de som äger en mycket kort period. Gäller både de som importerats som beg såväl som nya(svensksålda).

/Simon
Tack grabbar,

Någon mer som törs värdera 523iT/520iT till hösten?
Vilken årsmodell bör man gå på för att slippa barnsjukdomar?

/Wille
Länk
WilleW,

har för mig att 98orna blev relativt fria från barnsjukdomar vad gäller sedanen, osäker om samma sak gäller kombivarianterna.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.