AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.286

Volvo vs Saab vs BMW

Sida 1 av 2
Tjo!

Har skrivit här innan angående bra studentbilar, undrade hur dyr/billig en 320 E30 är att äga/köra. Köpte dessvärre aldrig någon, men nu till sommaren när man jobbar ihop lite mer pengar planerar jag o byta ut min Honda. Så jag tänkte bara ber er här på forumet om ett par saker. För det första, finns det någon som redan äger en E30 320 88-89 som kan dela med sig av sina erfarenheter vad det gäller körglädje och driftskostnader samt vanliga fel på dessa bilar, alltså saker man bör se upp med.

För det andra, hur står sig dessa faktorer om man jämför med Volvo 740 (GL-GLT) samt Saab 9000 (2.3 16v), tänker då främst på ekonomin.

Är tacksam för alla svar då jag är mkt kluven, vilken bil passar en student med intresse för bilar bäst?
AL
289
AL
318is CSN-90

318 is -90 är inte en dum studentbil! ;)

Skulle vilja säga att vilken E30 som helst är finfin.
Men kolla på "vanliga" 318 oxå. Mkt underhållande när det svänger, inte så snabb men klart billigast... 320 drar tex mer bensin än en 325:a.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Säg här på inlägget!!!

Du skriver att en Bmw 320 drikker mer bensin än 325:an...

stämmer verkligen det???

Linna
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Japp. Det är för att den måste belastas mer.
Så om man köper 325:an istället för 320:an så får man både mer effekt o kommer undan billigare fan!! Skummt det där....

Linna
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Jao.. Rent teoretiskt i allafall. Jag skulle gissa på att min snittförbrukning sommartid ligger aningens högre (1.2-1.5 gissar jag på) än vad BMW avser i sina tabeller, p.g.a. "halvtung" gasfot.
Tror inte det skiljer mer än 0.05 liter/milen enligt BMW heller, så överdrivet mycket mindre drar den ju inte i vanlig körning.
BmwLinna: Det beror lite på hur man kör.

Jag hade själv en 325:a som första bil. Jag hade drygt två mil till skolan, så studiebidraget försvann snabbt. Mycket rolig och trevlig bil. Det man bör kolla på dem är bl.a. rost, spindelleder, bakvagnsbussningar.

Jag skulle aldrig i livet välja en 740 framför en E30.

/T.P.
Länk
Jo jag förstår iofs det!!! jag kör en 320 nu jue som sagt o inte en chans att jag heller skulle välja gammal volvo istället för en beemer =)

Jag går arbetslös nu så har inte så många valmöjligheter men när jag kommer igång igen med jobbandet så blir det förmodligen en M3 -96 coupe eller en 95:a GT =)

Linna
Jag skulle aldrig i livet välja en Volvo 740 framför E30, menar jag. Hade det gällt en BMW 740 så är det en annan femma.

/T.P.
Länk
När jag letade första bil så trodde jag först att BMW bara var att drömma om så jag kollad främst på volvo 740... hehe... detta är sant och jag skäms! =/

Efter många fula 740 åkte mest på skoj och kollade på en e30 316i -90. Den var så jävla mycket roligare att köra än en 740 trots endast 1.6 l motor! Kollade upp hur pass mycket dyrare det skulle vara att äga 316i jämfört med 740, visade sej att det gick ungefär jämnt ut. Gissa vad jag valde!? ;)

316i kan i alla fall inte jag påstå är en slö bil, den funkar aldeles utmärkt. Visst är den inte snabb men det duger som första bil, känns MYCKET roligare än 240/740. Detta är slöa bilar enligt min mening: Toyota starlet, Gamla peugot dieslar m.m m.m. =)

Min blanka och fina 316i är till salu!!

// Jocke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Linna,
billigare o billigare...

Man brukar ju gasa efter resursen som finns. Dvs, det kommer förmodligen gå fortare med en 325:a (skillnaden lär inte bli så stor i slutändan) Sen ska den ju försäkras också...
Tack för alla svar, även om de mestadels har handlat om hur snittförbrukningen skiljer sig från 320 till 325. Det är inget option för mig, 325:an är alldeles för dyr i inköp om man ska ha något vettigt, dessutom antar jag att försäkringen skenar iväg.

Gällande förbrukningen, ni skriver att man blir tvungen att belasta en 320 mer än en 325:a. Jag är ju inte ute efter en strippbil, vill ha något att åka i. Dessutom används bilen mest till pendling på E4:an, och då belastar man ju inte bilen speciellt mycket. Borde inte då 320:n har en lägre förbrukning än 325:an? Eller är det annan utväxling på bilen, jobbar den på högre varv? Blev riktigt skraj när jag såg siffror på 1,2-1,5 (!) liter milen? Det drar ju inte ens en gammal 240 med förgasare!

Sen vill jag gärna ha lite mer feedback på ägarkostnaderna, om det är ngn som vill dela med sig. 316-318 är säkert fina bilar, men ska jag lägga pengar på en Beemer vill jag har det ljudet som förknippas med bilen, alltså muller från en 6:a
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Angående bensinförbrukningen så förstår jag inte hur folk kör som kommer upp i 1,2-1,5 l/milen! Jag snittar 0,95 l/mil vid inspirerad körning.

pa
39
patrikmohlin
Bmw 330xi touring -07
jag hade en 320i 89 som drog ungefär 0,9 vid pendling har själv tre mil till jobbet ska man bara åka så så behöver den inte dra så mycket men å andra sidan så är den lite busig i sig så det är svårt att inte trampa lite extra i övrigt så skulle jag råda dig att lyssna ordentligt på motorn så det inte hörs någe ventilknack eler dylikt som vad jag har förstått är ganska vanlig på dom här små sexorna

min kostade 1900 om året helförsäkrad men då stod den på min mor och om du vill ha lite muller från en 6a så funkar tyvärr inte originalsystemet så bra då kan det behövas 2,5 tum ungefä'r för att få lite muller för det är en bil som gåt väldigt tyst

Molle
Charger: som Patrikmohlin skrev så är orginalsystemet inget att hurra för...

Men som jag gjorde med min 320 för att få fram ljudet mer var att ta bort sista dämparen o satte 3" istället!! =)

Låter fin fint nu alltså!

Linna
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Stavros:
Eftersom det bara är jag som skrivit 1.2-1.5L /milen känner jag mig manad att svara. Det är inget jag mätt upp, utan snarare en väldigt rejäl höftning om hur det kan se ut.
Kanske överdrev jag en aning, men jag tror att jag oftast ligger över 1.1L /milen vid inspirerad körning. Hur inspirerat kör du om du hamnar på 0.95? Det låter ganska otroligt, eftersom BMW uppger 1.05 eller något liknande vid standard blandad körning.
Många som pratar inspirerad körning här, jag vill bara veta vad bilen drar i snitt när jag ligger i 110 blås på E4:an =)

Fortsätt o svara alla som känner för det, är en otrolig hjälp ska ni veta!
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
1,0 liter om jag inte minns fel.. med min E30.. 1,5L om du ligger i typ 160 ;)
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Ser man till ekonomi/mekvänlighet så är en Volvo 740 svårslagen. Då kan man gå in på vilken ICA/Konsum o shoppa delar... men knappast nån rolig bil.

Even alcohol can bend the room...
s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
Ja har en trimmad e30 320i -88 som hänger ganska bra med 323i-325i och den drar ca. 8-8.5l/100km om man kör mellan 100-110km/h..

Körglädjen är definitivt högst i e30:an.. så saab å Volvo kan du glömma.. fast om du ska ha en av dom så ska du ta SAABen....

MEN SOM SAGT..... BMW:)

BmwBasti
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
"Så om man köper 325:an istället för 320:an så får man både mer effekt o kommer undan billigare fan!! Skummt det där...."

Nja då har du väl inte vägt in vad försäkringen kostar, den är väl mycket högre för 325i än för 320i, värt att tänka på.

Jag röstar för 318iS oxå :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.