|
|
|
|---|---|
|
vad får man ur en 328 motor med sprotavgas, racekatt, cda box, och en riktig mappning? håller dom för att ladda med 50 hkr gas? Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk | |
|
Tjenare, jag kan tyvärr inte svara på din fråga men jag kan ju berätta att om du väntar någon vecka till så har jag satt på, sportavgas, 325 insug, sportkat, och eventuell mappning till min bil.. Kommer sedan att jämföra min tid på strippen 15,1 med vad det bli när dessa moddar är gjorda... Vad är en cda box???? Vad det gäller gasen så borde OBS borde det hålla.. Men det beror lite på i vilket skick din motor är i.. Men det bör inte vara någon fara med 50 Hk gas anser jag i alla fall... Mvh Fidde766 |
|
|
om 50 hkr gas kan skada en 2.8 liters 6:a med enbart 192 hkr i så är motorerna väldigt klent byggda, så de ska nog itne vara några problem och den kommer ju självklart bara användas i nödfall. en cda box är ett öppet luftfilter med avskärmning av kolfiber för att få kalluft.. lite dyrare än ett vanligt filter men men. Varför byter alla 328 till 325 insug? vore itnressant att veta vad din tid ger, lutfilter racekatt, sportavgas, insug chip etc är ju aker som i regel inte ger så mö på sugisar. Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
325:an har större insug därför byter man. 328:an är sannolikt "strypt" med insuget pga skatteregler kring just 193 hk, det finns väldigt många bilmodeller som stannar just där.... Mappning är ett måste efter ett sådant ingrepp annars ger det ingen effekt (iaf inte positiv) |
|
|
okej 325 insug, tänkte nästan att de måste vart något som stryp eftersom de är samma hästar men olika stora motorer.. vad kan man göra mer, vill inte byta kammaer etc och få orolig gång utan bara sånna här små grejer. listar så fyller ni på om ni vet något Cda box Sportavgas rostfritt med racekatt 325 insug Mappning sen porta och plana toppen byta kammar bygga om vevhusventilationen Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
Mappningen som är ganska dyr är bortkastad om du sen ändrar motorn väsentligt genom kam byte mm. Satsa isåfall på Unichip eller SMT6 som är såkallade piggyback system. |
|
|
Freestyle, det kommer att komma en redogörelse gällande min 328 om ca 2 veckor då kommer det att sitta racekat, 325 insug, M3 grenrör, hamann system och lite andra moddar på den.. Skall köra den på strippen den 7/6... Då kommer du att få en jämförelse gentemo min tidigare tid så får du avgöra själv om det ahr gett något... Frågor? maila mig... /Fidde766 |
|
cdabox |
freestyle, du får lite mer pulver av cdaboxen, plus att den inte skriker lika mycket som ett öppet filter... lite dyrare ? 2000 kronor dyrare ungefär =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
CDABOX-> var det itne de jag sa? att en cda box ger lite kallare luft mer effekt? hm ska bli kul att se vad som händer med din 328 efter dessa modsen, vore kul om du skrev ner eventuelle piser oxå så man ser vad de kostar. jag var nämligen och provkörde en 328 00:a igår och måste tyvärr säga att jag blev mycket missnöjd med axelerationen i den och motorn. Trodde de skulle vara lite mer kräm i den alltså så om jag itne kan trimma den till vettiga priser så blir det ignen 328. Min lätt moddade nissan 200 går bättre. visserligen så är e46 328 en tyst bil med jämt snällt register och grym komfort så fartkänslan känns antagligen inte lika jävlig som i min lite mer bulrigare 200 med turbo och lurig effekt topp. men som sagt går den itne mycket bättre med de modsen du har på din bil så blir det ingen 328.. ska bli intressant att läsa, upplever du själv bilen mcyket piggare nu eller? Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
cdabox |
chip kostar 2pix hos Qvarnis Supersprint kostar 7500 inklusive montering CDA Box: 2900 kronor In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
freestyle: Om du ska köpa en E46 328 så funkar det inte med 325 insug. Då måste du använda 330 insug och det är inte lätt att få det att funka! Racekattar går inte då kattarna sitter på grenröret och motorn går ej utan kattar då du har 4 lamdasonder som mäter före och efter kattarna. Det går att bygga om när man har köpt nytt grenrör och jag har gjort det men jag har fortfarande problem med att bilen inte funkar när den går på lamdavärdena. Det finns lösningar på allt men jag har inte löst allt än. /Per |
|
|
okej så de e så de e, men de va e36 karossen som var aktuell i så fall, e46 blev de bara för att jag inte hittade nån annan i närheten att köra. med andra ord är bilen rätt svår trimmad omman inte kompressor eller turbo matar? att få ur över 220 hkr e rätt svårt då va? Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
M52 som sitter i E36 är lite enklare att trimma faktiskt. Extraktor, kammar, seprat spjällhus, portad topp, sen kan du ju välja själv om du vill köra en unichip eller mappa själv med SMT6 eller gå hela vägen och köpa ett helt nytt sprut. Total kostnad landar väl på närmare 45-50.000:- om du gör jobbet själv. Billigare att köpa värre direkt men hälften så roligt :) |
|
|
okej,, med andra ord så antingen är man nöjd med effekten i 328:an eller så köper man m3:an med en gång eller har jag fattat fel? att trimma en 328 är rätt onödigt, dyra hästar de där.. Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
| Beror väl på vad man tycker är roligt, gillar man att skruva och optimera så kan det ju vara kul att köpa en bil så att det finns pengar över till allt godis... | |
|
sant men de skilljer inte så jäkla mö på en m3 eller en 328,,, och då har ju m3:an redan 100 hkr mer fårn start, är ju inte 50 tusne kronors skillnad mellan dem,, hm om de e roligt att skruva, jo de e sant men de beror på vad de blir för skillnad,,,,, finns dom som köper ljudanläggningar för 200 tusen i en bil me fast de är inte någn som hör skillnad med mäsnkliga örat på ett system för 50 typ... Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.