|
|
|
|---|---|
johan.bergstrom |
Jag skall byta olja i min 318i -90 men har ingen aning om vad man ska ha. Vad är det för skillnad mellan syntetiska, halv-syntetiska och allt vad det nu heter?! /Johan |
|
Ja det finns många typ av motoroljor... Jag rekommenderar dig att kolla Länk eller göra ett besök till mekomen och ställer frågor där så kanske får du din svar. jag använder castrol 10w-60 helsyntetiska i min 320i E36.. OBS...använda den inte under vintertiden.... //Valle |
|
johan.bergstrom |
inte under vintertid? Vadå då? /Johan |
| Ja vad jag fick hört ifrån mekomen försäljare att de rekommenderar inte att använda 10w-60 under vintertiden annars går det helevetet med min 320i E36... har inte aningen om detta. Det måste jag reda på. | |
*L.R* |
har läst massa vettiga trådar om olja här.. så sök lite så hittar ni massa bra. men anledningen är att den oljan blir grymmt tjock.. har hanterat sån olja i 5 minusgrader.. den var TJOCK. va händer med så tjock olja när den föröker komma igneom pumpen?? vad händer sen?? ja ni förstår nog.. motorsakdorna är ett faktum.. |
|
Nja, 10W60-olja är inte "grymt tjock" när den är kall! Faktum är att den är mer lättflytande är en mineralisk 15W30-olja (som är en relativt vanlig oljespec.), när de är kalla! Däremot finns det mer lättflytande oljor som kanske är mer lämpliga under vintern... Men man skall vara medveten om att med modern syntetolja har man ett så brett viskositetsområde att man normalt sett aldrig behöver en "sommarolja" och en "vinterolja" som man behövde förr i tiden med mineraloljorna. Det har i mina ögon blivit lite hysteri kring Castrols TWS bland vissa personer. Det finns egentligen endast en motor som "behöver" den oljan. Det är tidiga E39 M5 och Z8! De flesta som köper TWS är nog aldrig i närheten av att nå gränsen för vad en mer normal syntetolja klarar av! Visst kör man en hårt trimmad motor och kör mycket bankörning så.... Annars betalar man rätt mycket pengar i onödan för en olja som förvisso är bra, men som har "extrema" egenskaper som man aldrig utnyttjar. Faktum är att de flesta bilförare har ett bättre alternativ i någon av de syntetoljor som är tunnare när de är kalla (0W och 5W), då de kommer att ge lägre bensinförbrukning och lägre slitage när motorn är kall (då det mesta slitaget sker) än en 10W-olja. Men det klart då är man inte längre "tuffast vid korvmojjen"! För det imponerar på "fjortisarna" att säga att man har den dyraste och mest extrema oljan som finns på marknaden i motorn... ;oDDD Mvh |
|
johan.bergstrom |
Okej, så jag ska alltså ha en olja som heter 0W eller 5W. Det är alltså tjockleken. Vad är "det andra" då? 5W-30 t.ex. Vad står 30 för? /Johan /Johan |
|
Du bör ha en syntetisk olja som inte har för lågt varmviskositetsvärde. SAE-värdet har två värden. Det första är viskositeten (inom ett visst intervall) när oljan är 40 grader C. Det andra värdet är oljans viskositet (inom ett visst intervall) när oljan är 100 grader C. "W" (efter kallviskositetsvärdet) betyder att oljan är lämplig under vinterförhållanden. Exempelvis kan en 0W40, 5W40 eller 5W50-olja vara lämplig till din motor. Här finns lite att välja på: Länk Mvh |
|
johan.bergstrom |
okej, tack för hjälpen! En sista fråga. Jag sitter o kollar i Excelfilen och förstår ungefär vilken tillverkare det är och inget mer! =) Är det stor skillnad på typ Castrol och Biltema i praktiken? Borde man köpa "märkesolja"? /Johan |
|
Det som säger mest om en olja är ACEA-klassningen, därefter API-klassningen. Detta skall läsas paralellt med SAE-klassningen (viskositeten) Fördelen med en "märkesolja" är att det inte finns något stort oljebolag som skulle riskera att släppa ut en dålig produkt. Biltema har ingen egen tillverkning, utan de köper in olja från någon tillverkare. Vilken vill de inte säga. Personligen hade jag hellre köpt biltemas syntetolja 5W40 (som har betydligt högre kvalitetsklassning än deras 5W50-olja) än en mineralolja från någon "känd" tillverkare för samma pengar. Men helst bör man nog köpa en syntetisk olja från någon av de "kända tillverkarna", men då kostar oljan mellan 120-200kr litern. Mvh |
|
johan.bergstrom |
okej, en sista fråga: Spelar det någon roll om jag byter till en helsyntetisk olja om det har varit något annat tidigare? Samt hur ofta skall man byta olja? /Johan |
|
Det var två frågor! ;o) Om du byter olja spelar det ingen roll om du byter till syntetolja från mineral eller delsyntet. Däremot figurerar det en del skrönor som påstår att man inte kan byta från mineralolja till syntet osv. Men det är rena skrönor. Bytesintervallen beror på vilken olja du använder, hur du kör och vilket skick motorn är i. Du bör inte överskrida rekommenderade serviceintervall! 1000mil är ett rätt vanligt serviceintervall på lite äldre bilar. Mvh |
|
|
Hej! Köper du olja från Biltema så får du två byten, mot vad ett byte skulle kosta om du köppte en dyrare olja. Mitt tips köp Biltemas 5W40 Syntet med ett orginal filter för totalt ca:500 skulle jag gisa, och byt var 500 mil eller liknande istället, för att köpa dyrt och köra länge på oljan. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
| jag tycker 10w-50 | |
|
Värt och kolla in tråden: Vad använder du för motorolja? Länk -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.