AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
846

ombyggnad utav dörrsidor E36

Ba
23
Bamse78
316i -92
Hej

Undrar om det e någon som har gjort eller har funderingar på att modifiera om dörrsidorna så att man kan ha 6.5" i dom..

Om i så fall kanske det finns bilder på det....???
jeppe_L
e också mycket intresserad av hur man kan till få till ett snyggt bygge där...

ingen med bilder o info???
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!
Har precis monterat ett DLS magnesiumkit i min E36 med riktigt bra resultat.
På DLS hemsida kan du gå in under länkar och där hitta en kille med en silverfärgad golf och hans bygge. Kolla in hur han gjorde dískant fästena där. Har gjort likadana.

Till 6.5":an svarvade jag en baffel i mdf som jag sedan skruvade fast i dörrsidan. Hela det främre dörrfacket har jag satt igen med en lackad 5mm plexiskiva och sedan förstärkt ordentligt på insidan med glasfiberspackel. Dörren dämpade jag med ull och dubbelhäftande tejp. Ser riktigt snyggt ut.
Enda sättet jag kan tänka mig att göra det bättre är att
Skruva baffel, spackla o slipa och sedan klä om hela dörrsidan...
Det var kort om hur jag gjort. Finns tyvärr inga bilder ännu men jag kan säga att ett bra framsystem är helt klart 1000 ggr viktigare att börja med än den obligatoriska baslådan alla pratar och frågar om.

Mvh. BlueBeemerBoy
Ba
23
Bamse78
316i -92
har du satt högtalaren i själva kartfacket eller i bakre delen utav dörrsidan...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag har skruvat baffeln som jag gjort på själva kartfacket kan man säga. Jag lade ner ganska mycket jobb på att göra en snygg baffel. Denna skruvade jag fast inifrån, genom dörren.

Mvh. BlueBeemerBoy
Ba
23
Bamse78
316i -92
Skulle vara kul om du kunde fixa lite bilder....Mycket intresserad
I ett tidigare bygge kapade jag dörrsidorna vid vecket ovanför facket och byggde slutna lådor där istället, lådorna byggdes efter dörrsidans form och baffeln vinklades lite uppåt.
I dom satt det 2st 6,5"are på varje sida och dom spelade förbaskat hårt, totala volymen var ca 5,5l/låda. Med så liten volym blir det ingen djup-djupbas men det lät absolut inte illa utan baslåda. Bäst blev det såklart kombinerat med en tight baslåda delad brant nånstans vid 60Hz..

Tyvär var det nån som hade svårt att skilja på mitt och ditt som krossade en ruta och sparkade lös lådorna, resten av framsystemet fick jag behålla. Dörrarna och det som var kvar av dörrsidorna var inte så vackra efter det.

Hann inte ens fota bygget, så de är ingen mening att fråga efter bilder.. Har kvar ett par plastade tweeterpods om nån är intresserad..

Byggde även distanser för att montera 6,5"are i kickpanel men det var inget lyckat bygge med dom DLS basar jag använde, det är aldeles för lite volym bakom kickpanelen och utrymmet är inte tätt. Kanske med andra 6,5"are som är anpassade för riktigt små volymer..

Nu sitter det 6,5"are direkt i dörren bakom facket och det fungerar ganska skapligt, det går inte att spela lika högt, och placeringen gör att ljudbilden blir fel men basarna trivs bättre med att få spela i hela dörren så frekvensgången är ganska jämn. Sen ger det ganska bra vibrationer i stolarna :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.