AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
450

Lambda - M 70

Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!

Behöver litet råd å dåd.

Trodde att min ena lambda var kass men så är tydligen ej fallet.
Har bytt den nu tre ggr. Inte till nya men (troligen) fungerande. Kan inte vara så att alla tre är kass.

Har även flyttat över vä till hö och det fungerar fortfarande inte helt OK.

Vä visar 0,70-0,80.
Hö visar 0,19 konstant???

Jag kör bilen genom att helt sonika koppla ihop lambdorna mellan boxarna. (Gjorde 230 lätt som en plätt)

Om hö byxrörspackning läcker ...... vad kommer lambdan att visa då??

M VH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tjena Paap!
Höger visar 0,19 konstant!Konstigt eftersom jag vet att du har testat med flera stycken.
Kan det vara så att fortsättningen på lambdaanslutningen och uppåt är inkorrekt.Det känns lite som om du har två olika felkällor,har för mig att det ska sitta en till liten givare efter lambda till datorn,tror att Rico har en sprängskiss på det hela.Kan det va så enkelt att byxpack tjyvar lite men jämnt flöde därav siffrorna.Har givetvis inga belägg för detta men teoretiskt så bör det va ett steg framåt.
Mvh Dic.

Tjenare Paap Reeder!
Om du har överskott på syre så får du ett lågt volttal på lambdan
precis som du beskriver.Vid syreöverskott brukar det ligga vid 0,1 volt,så prova att täta läckaget så löser det sig nog.
MVH HAPPY.
Paap Reeder
Hej!
Tack för stöttning (- med min Bison som några klubbkamrater kallade den).
Har fått hem nya packningar till "byxisarna". Skall byta i kväll.

Hade igår tillfälle att få en instruktörsledd DIS- körning på hela altet.
Mycket intelligent system. Kopplar Du loss exvis några kontakter till larmet läggs en felkod upp i ZKE om att ngn "pillat på larmet".

Dock har datorn ännu inte upptäckt att jag kopplat mig förbi nödprogrammet.
Detta faktum indikerar i sin tur info om att boxarna "är rätt" men att instrumenthuset är fel ty vid läge 2 på tändlingen tänds mina EML fortfarande ej.
Dessutom nollar sig trippmätaren varje gång jag vrider av nyckeln- den saknar således minne.
Skall byta de omtalade kondingarna.
Märkligt är dock att DIS "inte ser" att kondingarna är slut???

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.