|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen bytt hjullagret och passade även då på att byta den stora bussningen till den armen som kommer framifrån mot bakhjulet. Jag har även bytt bussningen över stötdämparen men utan resultat. Har hört att det kan vara det s.k. silentblocket som är utslitet... Ljudet låter ungeför som om man glömt en liten ringnyckel som ligger och hoppar när man kör på kullerstensgator typ. Hörs endast när det guppar också. Vet någon vad det kan vara? Var ngnstans sitter silentblocksbussningen? Är det den som sitter innerst om man ser rakt in i hjulhuset? Skulle även vara tacksam för tips om smidigaste sättet att byta den själv... Mvh. BlueBeemerBoy | |
| Har du bytt svingarmsbussningarna? | |
|
Som även kallas för silentblocken lr menar du ngn annan? Lyssnade idag igen. Ljudet verkar komma mer från mitten men lite åt bilens västersida där bak. Vilken bussning tänker du på? Funderar på om diffen sitter i ngn forma av bussning som börjar bli dålig för jag tycker att det finns ett glapp i drivlinan som är lite för stort... Några funderingar? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
du kanske HAR glömt en liten ringnyckel i skuffen när du meckade sist :) /björn |
|
|
Det som kallades silentblock finns inte på e36 tror jag...men de som man ibland refererar till när man säger det är precis den som du har bytt om jag förstod dig rätt. Det är väl nr4 du bytt va? Länk Testa byt 3:an kan ju vara den. Finns inte så mkt annat som kan låta som du beskriver tycker jag... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Annars kanske det är nr5 här Länk En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
*Spookshow* Schysst länk! Nej det är den stora bussningen som sitter i "17" som är bytt på ena sidan men inte på denna. Verkar inte vara den. Ljudet kommer bakifrån/mitten på bilen precis där diffen sitter. Låg på gatan i går när polaren körde och ryckte lite med kopplingen. Låter nästan som om drivaxeln hoppar över en spline ibland. Har dock ett glapp i drivlinan så jag misstänker att det är diffen bak som inte är frisk, hur nu den kan bli glapp!? Bilen är ett projekt så lådan och kardanen är bytta mot nyare och fräscha grejor (5vxl ZF). Återstår bara bakvagnen men jag har inte råd nu och tänkte köra över sommaren, sedan blir det en M3 3,0 diff alt. hela bakvagnen. När man kör sakta på ettan och drar och släpper lite på gasen så låter det typ klick, klick... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Nr 4 sitter i 17 :-) Ok..lät ju som att det är från drivlinan ändå då...trist. Hoppas du får ordning på det sen då! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Tack det löser sig. Bilen är som sagt förvandlad till ett projekt så M3 diffen ska ändå i... Ska kolla upp 4:an och 5:an ändå bara för skoj skull =) Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Tycker det låter som om det skulle kunna vara övre stötdämparfästet som är dåligt i vulkningen! Det är ett vanligt fel på E36. Det är lätt att byta och fästet kostar inte så många kronor, men man behöver demontera inredningen i bagagerummet över hjulhuset för att komma åt de två muttrar som håller fast fästet. Artikel nr. 8 på bilden: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra tanke! Bytte den för bara två veckor sedan pga att den verkligen var trasig. Detta dök upp efter =/ Diffen har iofs blivt stegvis sämre men det har aldrig låtit förrän nu. Tack ändå! Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hade precis samma symptom som du beskriver! Men i mitt fall va det så enkelt att ena fjädern hade brustit så det låg en liten "kringla" och klinkade omkring i mitten av fjädern när jag körde i hålor eller på kullersten! -= B e e m e r =- |
|
|
Om det klickar när man gasar/motorbromsar så är det mest troligt att det är bulten som håller diffklumpen i framkant. Smäller det till när man byter växel under kraftig acc? _______ //Niklas |
|
|
Det där "kvarglömd ringnyckel"-ljudet tycker jag låter som brusten fjäder. Så lät det precis för mig. Klick-ljudet vid gas och uppsläpp låter farligare tycker jag. För mig berodde det på att bakbalkens fästen släppt från karossen! Det har diskuterats i andra trådar här på forumet ... |
|
|
Hej igen! Tack för svaren, idag ska jag ut och skruva lite. Klicket komemr enbart om man trycker till på gasen och specielllt på ettan och tvåan. Inte vid motorbroms. Det låter som om ljudet kommer mer ifrån häger bak. Värt att nämna är att ljudet dök upp efter att jag bytt hjul på bilen!!! Alltså efter att den varit upphissad i den sidan... Funderar på om det är svingarms bussningen ändå. Alltså den som sitter i framkant. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.