AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
903

info, om oljor

ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
Att säga att syntetolja är mer blaskigän mineralolja är en sanning med kraftig modifiering!

För det första bestäms en oljas "blaskighet" (viskositet) inte av vilken typ av olja det är! Viskositeten som anger oljans trögflutenhet vid två temperaturer (40 och 100 grader C), är helt oberoende av vilken typ av olja det är!

För det andra är den mest intressanta viskositeten, varmviskositeten (det andra SAE-värdet).
Då är nämligen oljan mycket tunnare än när den är kall.
Den "tjockaste" motoroljan är mycket tunnare när den är VARM, än vad den "tunnaste" motoroljan är när den är KALL!
Detta innebär att om en motor klarar en tjock olja när den är varm utan att läcka, klarar den med bred marginal en tunn olja när den är kall.

Att titta på hur lättflytande en olja är i flaskan i rumstemperatur, säger INGENTING om hur den är när den är varm i motorn!

För det tredje är några av de absolut "tjockaste" (högsta varmviskositetsvärdet) oljorna syntetiska!
Däremot finns det en del "tunna" syntetoljor på marknaden, men det avgörs enbart av viskositetsvärdet!

Sammanfattningsvis är det så här:
En olja bör vara tunnflytande vid låg temperatur för att gå igång oljecirkulationen snabbt. Detta anges av ett lågt kallviskositetsvärde (ex 5W)

En olja som skall användas i en äldre/sliten/hårt arbetande motor bör vara lite tjockare än de allra tunnaste oljorna är (oavsett mineral- delsyntet eller helsyntet). Detta anges av ett högt varmviskositetsvärde (ex 50).

På grund av olika oljors grundegenskaper, är det enbart syntetoljor som klarar riktigt breda viskositetsindex, dvs vara riktigt tunna när de är kalla samtidigt som de är riktigt "tjockflytande" när de är varma.
Väljer man en mineralolja, måste man bestämma sig för i vilket värmeområde som den skall fungera bra. Den klarar inte att fungera optimalt både när den är varm och kall!

En bra olja för de allra flesta motorer/förhållanden skulle kunna ha viskositetsvärde 5W40 eller 5W50.
För extremt hårt trimmade och hårt arbetande motorer eller slitna dito, skulle kunna ha ett viskositetsvärde på 10W60.

Observera att en mineralolja som har viskositetsvärde 15W30 är mycket tunnare än en syntetisk olja som har viskositetsvärde 0W40, när oljorna är varma (som de är minst 95% av tiden i en normal motor under normala förhållanden).
Detta trots att mineraloljan har konsistens "koskit" i flaskan i jämförelse med syntetoljan som har konsistens "vatten", när man står och jämför dem i butiken!

Faktum är att det inte finns några rationella och hållbara argument för mineralolja framför en modern syntetolja om man bortser från literpriset!

Däremot måste man välja rätt viskositetsvärde (oavsett vilken typ av olja det handlar om) på oljan när man köper den!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München! mvh johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför har du klippt ut MIN text i ett tidigare inlägg?
(och varför citerar du mig inte?)

Mvh
ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
Som jag skrev i mailet til dej, så tyckte jag det DU skrev var så bra .Att Andra kunde få en bra info om olja

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förvisso kul att någon tycker att det är en informativ text, men om man citerar någon bör man ange vem som är upphovsmakaren till texten! ;o)

Mvh
ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
DET STÅ LÄNGST NER,, BMW – Weltmarke aus München! mvh johan
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Johan// Var lugn. Vi vet alla att du är vår oljeexpert!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Syftet är i allafall uppfyllt! Jag missade det tidigare inlägget men nu fick jag mig en informativ genomgång.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
"Faktum är att det inte finns några rationella och hållbara argument för mineralolja framför en modern syntetolja om man bortser från literpriset!"

En sak som det tvistas om är om syntetoljor är sämre på att leda bort värme jämfört med mineraloljor. Detta är väldigt viktigt för luftkylda motorer där oljan i högre grad bidrar till motorns kylning.
Någon som vet hur det ligger till?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ganska klara mätningar som visar på att syntetolja leder bort värme mycket bättre än mineralolja!

Enligt Amzoil i USA, leder syntetolja bort värmen 10% bättre än mineralolja.

Det beror till stor del på att syntetolja cirkulerar mer turbulent än mineralolja som tenderer till att cirkulera skiktvis i motorn.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om man söker info så finns "sök inlägg"...

Sen tycker jag absolut att man anger källa om man använder sig av någon annans text. Gärna TYDLIGT :)

ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
hadde du hittat den här????
/www.bmwpower.nu/forum/topic.asp?id=30763
mycke gnäll tycker jag, när det är i samma forum
mvh uffe

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, men vill man ha reda på en del om oljor så kan man, förutom att söka på nätet. Även kolla de inläggen som finns här på BMWP.
Börja med dom längsta vet ja..

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

De här är några av de hundratalet jag hittade ;)

Anders S.

den som söker ska.....:))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.