|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kopte ett par M3 18" till min 328Ci E46 Har svarvat falgarna och valsat skarmarna, men ej bytt dackdimension (har alltsa 255/40 bak) Problemet ar att det skrapar i ganska latt. Maste man byta dackdimension? Hjalper det? Killen som valsade skarmarna sa att det skrapar i ett par gummikuddar pa insidan av bakskarmen och att det forsvinner nar de slitits ner. Vet ej om jag vagar, dacken var dyra... Tacksam for svar Mvh Georgio | |
|
Va jag vet skall man ha 255/35 och 225/40. Däckens omkrets får inte vara större än orginal. Jag har inga såna problem med 225/40. Däcken är ändå lika stora som 255/35 och 255/40 gör så att däcken blir ännu större. Du kan läsa på din manual. Där står det vilken dim du skall ha. |
|
|
255/40 R18 låter för stort för din bil. 255/35 är nog att rekommendera. 235/40 R17 har jag, iof på en E36. Vad är original dimension? Är du medveten om att hastighetsmätaren kommer visa för lite, att du får sämre acceleration men högre toppfart? |
|
|
Pa M3 e46 sitter det 225/45-18 fram och 255/40-18 bak original. Vet att det skall vara 225/40 fram och 255/35 bak pa en vanlig e46, men jag hade hoppats att det skulle racka med svarvning o valsning. Undrar om nagon annan har fatt det att fungera. |
|
|
Visste inte det dar med acc o toppfart. Tack! Skall nog salja dacken, o kopa nya (: |
|
| Hur mycket svarvade du fälgarna? Jag svarvade mina 5mm. De tar bara i om det sitter folk i baksätet eller om jag kör väldigt fort i kurvorna. Vet inte om man kan sätta på andra däck på M3-fälgarna, typ 245 istället för 255? eller byta till 255/35. Rent logiskt borde ju ett smalare däck med lägre profil få bättre plats i hjulhusen bak. Vet dock inte om det går att sätta på däck med annan bredd eftersom bakfälgen är 9" bred. Kolla med en däckfirma. | |
|
Georgio, Ju större omkrets på hjulen desto längre rullar hjulen i förhållande till varvtalet på motorn (utgående axel) = högre hastighet i förhållande till varvtalet.. Se under Diverse/omräkningstabeller till vänster. Vad gäller storleken på hjul kontra trafiklagarna så får du ändra omkretsen +-5%. Alltså är det ingen "olaglig" dimension du har, däremot är det rekommenderat att följa bmw:s föreskrifter som i det här fallet är 255/35 och 225/40 (18). Har du förresten svarvat av fälgarna till "rätt" ET-mått? För mycket gör ju att hjulen kommer längre in hjulhuset än normalt... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Ok. Om 255/35 R18 har samma omkrets som originaldimensionen (är väl 16" original) så får du 4,2% större omkrets med 40 profil. Dvs vid 100km/h på mätaren färdas du i 104,2km/h, i 200km/ mätarfart så går det i 208,4km/h. Således inom felmarginalen på hastighetsmätaren. DVS den kommer nog visa mer rätt än innan. Men du kommer att märka skillnad framför allt i acceleration. |
|
| Har du köpt dem av Per som äger BMWfynd i Landala? Jag vet inte, men det var en som frågade mig när jag stod på tappen i Landala som höll på med import som frågade mig hur jag hade fått in fälgarna på min bil för ett par veckor sen.... | |
|
Med original 205/55-16 - 3500rpm - 120,8 km/h Med rekom. 255/35-18 - 3500rpm - 121,5 km/h Med "fel" 255/40-18 - 3500rpm - 126,4 km/h "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Det tar i om jag kor fort over en grop eller ett gupp (ensam i bilen). Grigertz, har du samma dackdimension som jag? Isafall maste det vara nagot fel med svarvningen!? De ar svarvade 4 mm. Pa firman som valsade skarmarna sager dem att det inte tar i skarmarna utan i gummikuddar som sitter pa insidan av skarmen, och att det bara ar att kora tills dessa slits ner. Har nagon annan haft samma erfarenhet? |
|
| Nej, jag har inte kopt dem i Landala. | |
| Georgio: jag har samma dimension som du. Jag svarvade dem hos Däckman på mölndalsvägen som sa att 5-6mm var maximalt de kunde svarva. MH-styling gjorde valsningen. Mina tar i skärmarna vid tung belastning så jag vet inte vad de snackar om för gummikuddar....Jag skall ringa och kolla med en däckfirma ifall de kan sätta på andra däck på fälgarna. | |
|
Griegertz: MH-styling valsade mina ocksa. Gummikuddarna sitter precis dar bakskarmen moter bakspoilern pa insidan av hjulhuset. Pa MH-styling sager dem att det inte ar nagon fara, men Michelin P Sport ar inte billiga direkt... Ett par 225/40 resp 255/35 borde passa. Men om du fatt det o funka sa borde jag ocksa kunna fa det o funka. |
|
|
Tycker faktiskt att bilen accar samre nu, trodde det var inbillning... Men vilken vaghallning! |
|
| Georgio: Man skulle ju kunna byta till hårdare dämpare för att undvika att de tar emot, eller sätta block i fjädrarna. | |
|
jag har 245/35 bredd på 9,5" bred fälg så häng på 245/35-18" du. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Griegertz: Jag har funderat pa det faktiskt. Har redan M-chassi, men block kanske man kan klamma dit. Fragan ar hur vaghallningen paverkas. Skall gora ett test med full last o kolla exakt var det tar i. Ar det i gummikuddarna sa slipar jag bort dem. Om inte det funkar sa far jag byta till 225/40 och 255/35. :( Tack for hjalpen. |
|
|
Georgio: det finns ju dämpare som är betydligt hårdare än de som ingår i M-chassit, det måste ju bli billigare än att byta däck redan.....eller? Kan man svarva även på blocket där hjulen fäster på bilen månne? På så sätt få in fälgarna ännu mer? Har du någon bild på din som du kan maila? Jag har inte satt på M-paketet ännu, men skall beställa detta snart. |
|
|
Nej, jag har inte M-Aerodynamikpaket utan endast M-chassi (hardare fjadrar, sankt) Funderar pa att kopa M-front, men det far vanta lite. Funderar pa att salja dacken (Michelin P S som gatt 30 mil) och kopa andra (fast billigare da) Vagar inte ga pa sjalva blocket pa bilen. |
|
|
Snackade med Däckman som ordnade med svarvningen. Han sa att det inte var att rekommendera att svarva blocket. Man kanske skulle kunna ta ett par mm i godset om han fick kolla på fälgen igen. Gummiblock tyckte han att det var en dålig lösning. Hårdare dämpare skulle göra att däcken kom närmare. Han föreslog en hårdare valsning+kolla svarvningen. Alternativet är att byta alla däcken till billigare som du säger.... samtidigt vet man inte om det blir bättre... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.