AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
500

Kolven i oket skärvar

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vet någon vad man kan göra för att koven i oket ska kunna följa med lättare när man böjer tillbaka den? 1 av 4 skärvar, man kanske måste få tag på något spray för att lösa upp den så den följer med lättare. Eller måste man kanske laga den kolven på något sett? Har någon annan haft detta problemet och hur har ni/dem löst det? Om den kommer loss efter ett tag är det då inte stor chans att den fastnar igen senare efter att man har kört ett tag?

Tacksam för snabba svar!!!

//Schnitzer
Smörj med 5-56 eller liknande, ordentligt. Du kan prova att lossa/flytta på gummibälgen försiktigt för att komma åt att slipa rent med sandpapper och smörja. Ett av mina ok hade kärvat ihop, det fungerar helt ok efter att jag gjorde på detta sätt.
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag hade en liten tunn rand me smuts, rost osv på en kolven, var helt omöjligt att klämma ihop...
Hade säkert över ett tons tryck på... tog lite sandpapper å putsa, kunde klämma ihop den med fingrarna då...
Så kolla runt kolven du... inte alls svårt när du har oket löst, se till att du inte skadar gummi bara, det är så vatten å annat fanskap kommer in...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om du ändå har bort oket så kan du ju köpa en renoveringssats och renovera det. Kostar inte mycket och är enkelt att göra.

Min bil: Länk
även ja har samma problem som du,pressar hur mkt som helst men kolven rör sig knappt...kanske ska slipa lite + 5-56

Länk E30 körmaskinen nr.1
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tack för era snabba svar. Ska prova senare idag allt detta och så får jag hoppas på att det löser sig. Vore ju kul att kunna köra med bra bromsar.

//Schnitzer
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Sandpapper är väl i grövsta laget för slipade kolvar!!
Demontera kolven, torka bort smutsen som finns, ta bort ev rost med stålull och montera sedan med nya packningar. Smörj packningarna med fett avsett för just detta ändamål. (Fett som ej påverkar gummit, brukar följa med renoveringssatsen)
/Mats
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag glömde en sak, byt bromsvätska enligt instruktionsboken så slipper man problem med rost på kolvarna. Åtminstonde så länge gummidamaskerna är hela. Rosten kommer från kondensen som absorberas i bromsvätskan.
/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.