AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.065

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 8 av 8
Visa användare
55
daniello
528i -96
"Så här skulle jag vilja uttrycka mig:
Alla som blir besvikna efter att ha provkört en frisk M5 ska inte vara besvikna på bilen, utan på sig själv för att helt ha missförstått konceptet med bilen"

där slog du spiken i kistan wolv ;) 10++

D
biltok med klockintresse
BRA talat, mip & Wolv!

Kommer man från tex. en MINI Cooper S känns tom en M3'a klossig o trög i kurvorna. Kalla det "trist" om ni vill ha rappa reaktioner.

Har inte provat någon Lotus Elise än, men då är säkert Cooper S klossig o "trist"...

M5. M3, Cooper S samt Elise är helt OLIKA bilar o kan svårligen jämföras!!!

För många är en M5'a en perfekt kompromiss mellan komfort&sport.
För andra är det en Elise....

Jag prioriterar sport före utrymme o komfort! Dock ska man kunna köra bilen året runt varje dag.

Hade jag INTE behövt 4 säten, hade jag köpt en Boxster S eller Z3 M Coupé (fantaskiska bilar)

Nu lutar det åt en 911 eller en "250hk" Cooper S.

Problemet, som många andra också tycker, är att M3-E46 (o även delvis E36) har blivit lite tunga...

M3-E30 var en RIKTIG sportbil det!!! Lätt o med fin ballans.

Jag får hoppas på en kommanade 1-serie i M utförande..

Jag har ägt följande bilar dom senaste 2 åren.

M3
Audi TT 225hk
Honda S2000
Mini Cooper S -03

Jag anser mig själv väldigt kvalificerad när det gäller provkörningar och därför uttalade jag mig som jag gjorde.
M5:an va inte så rolig som jag hade trott och den kändes liksom inte alls :)
Alla ni som bara älskar BMW åk och prova en S2000 för i den har man en fartkänsla ut över det vanliga.

MVH Patrik

Visa användare
55
daniello
528i -96
men nu är det ju så att en M5 skall just vara ett långfärdslok...
då ska man kunna köra i 200 i ett par timmar utan att det ska kännas att man spräcker ljudvallen, vilket du verkar vilja att det ska kännas som... M5 är ju en rå bil, men det betyder absolut inte (spec. med tanke på vikten) att den har samma vägegenskaper som en formel 1 bil, även ifall ja kan tänka mig att det går undan även när man svänger lite då o då :)

D
biltok med klockintresse
En del bilar måste man köra fort för att det ska bli kul, M5 o senare modeller av M3.
Det är ju så "fantastikt" kompletta.

En del andra är kul i lägre farter. Det KAN bero på att de har vissa "brister" (buller/stötighet) mm.
Enligt mig är VIKTEN den största boven. Ökad vikt dödar sportbils känslan!

Jag som är ute efter fartkänsla o sportighet föredrar att sitta lågt samt att chassit är styvt. Dessutom ska bilen ha SNABB styrning o INTE kränga i kurvorna.
En sådan bil blir inte direkt förlåtande då den reagerar DIREKT på förarimpulser samt ojamnheter i vägen.
Man får "passa" bilen hela tiden.
Då känns det som det går utav he***e i moderata farter.

Audi TT - S2000 är en helkul bil. Antar att du tycker som mig i frågan om sportighet.

Med kriterierna ovan;
Är det någon här på forumet som kan rekomendera en sportig lätt bil som har 4 säten: Jag har 911/trimmad Cooper S på listan.
M3-30 är för gammal tyvärr.

boxstern är jättefin med turbo 18", vita blinkers, i gråmetallic...mmm

4 säten finns i 911 men är inget roligt att ha. Coopern är rolig och känns modern och riktigt.

MVH Patrik
Ska inte M5 vara det sportigare alternativet i femserien???
Är man ute efter komfort ovh låg ljudnivå kombinerat med hyffsade fartresurser så kanske 540 är ett bättre alternativ!
Måste man behöva köpa en liten bil för att få något aggresivt och sportigt idag??
M5 E34 känns både RÅ, brutal och sportig, om än inte LIKA kvick i svängarna som M3.
Tycker de kunde ha sneglat lite mera på E34:ans M5 när de gjorde E39-versionen.
M.V.H.
biltok med klockintresse
Nej, M5 är M5. Bara ljudet från V8'an är obetalbart.
540 är "bara" en vanlig bil...

I en tyst bil känns inte farten lika bra. Så är det bara!
Dessutom att M5-E39 är så mycket tyngre än E34 gör sitt till.
Lättare bilar ÄR "sportigare", generellt sett

M5-E39 är en sjutusan till bil, men inte för alla!

biltok med klockintresse
Audi TT, jag har en ny VAN som hela familjen åker i, så baksätena i blivande sportbilen är bara för kortare sträckor. En Porsche 911 räcker. Den är faktiskt större än en Jaguar XKR i kupén...

Hade tidigare en V70 + SAAB 9-5 med barnstolar o vagnar överallt.
Nu när barnen är lite större är målsättningen en rymlig FAMILJEBIL (uppfyllt) + SPORTBIL. (på G)

Om jag endast skulle ha en bil hade det blivit en M3-E46. Men nu kan jag ta ut svängarna lite, dock ska bilen ha 4 säten.
Ungarna vill ju ha skoj de med!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.