AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.072

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 6 av 8
Johann: "jag tycker det faktum att Audi TT inte kände ngn skillnad på om sportläget var i eller inte säger allt för känner man inte det saknar man totalt känsla för bilar. ;)

Allvarligt, hur kan man missa att gasresponsen blir dubbelt så snabb och att styrningen blir betydligt tyngre?"

Ja du Johann hur kan man göra det?
Bilen var tråkig men snabb och den passade inte mig alls...
Jag tar hellre en rolig och slö bil än en snabb och tråkig.

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Att du tyckte den var tråkig är en sak men att du inte känner av sportläget är minst sagt mkt underligt.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Kan ju vatt fel på sportläget ju.

Mip
Det tycker jag med men jag pressad väl inte bilen tillräckligt då...

Jag körde 5 mil och det kanske inte räcker men hastigheten varierade emellan 0-270 km/h. Allt ifrån små vägar till motorvägar, påfarter och avfarter.
Jag körde alltså inte på ringen men Jönköping duger nog hoppas jag.

Saken är den att jag tycker att E36:an känns mer brutal men jag kan ju ha fel som fan som vanligt här på BMWpower… Bilen kanske inte är bättre på några punkter men den känns mycket roligare enligt mig. E46 är en jävligt grym bil men som det ser ut nu så är den lite väl dyr för mig och när priset är rätt på den så hägrar en begagnad RX-8:a så E46 ägare bli jag inte snart i alla fall så det får bli en E36:a istället.

Jag förstår att alla här hatar en kille som mig. Men se det ifrån mitt håll istället för att använda Sveriges mest använda forum-kommentar ”svenska avundsjukan strikes again…” Jag kanske inte äger en M3:a eller M5:a men jag hatar inte folk som äger dom. Kompisen äger nog toppskicket av Europas trevligaste bil märken och han hatar jag inte.

MVH Patrik

PS: Bilen jag körde var en -01:a eller -02:a...
Den hade Widescreen, angeleyes och kristallglas.

MVH Patrik

Audi TT:

Det är ingen som hatar dig, dom har bara en annan uppfattning om M5an som du testade.

Att den nya är tråkigare än den gammla E34 340Hk då LR?
För så är det ju! :)
M.V.H.
starre: Men man har inte rätt till en uppfattning som inte smeker medhårs här på BMWpower...

MVH Patrik

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Man SKALL känna av om bilen är i sportläge eller ej. Det är en MARKANT skillnad, kanske främst på styrresponsen.

Audi TT,

Jag förstår inte varför du bemödar dig med att besöka/skriva i detta forum om du tycker att det är så hemskt, enkelspårigt och att "alla hatar dig".

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Låt killen vara (Audi TT), det kan vara nyttigt att få höra lite andra åsikter ibland. Alla vi som äger eller har ägt BMW har ju just BMW som samma intresse, jag kan dock garantera att det är mycket annat som skiljer oss åt i tycke och smak. Kontentan är att det är omotiverat grinigt från olika håll så fort någon kritiserar alternativt ifrågasätter BMW. De flesta av oss här inne är ju faktiskt vuxna människor...

roadZter
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Kan bara inte låta bli att undra..??
Många här på detta forumet kommer med tips och råd om hur olika bilar uppför sig och hur de känns.... När man tittar på deras profil så är de 18-22 år gamla, har ni verkligen testat själva eller sitter ni och refererar till tester i tidningar mm...???

När man sedan läser på trim forumet så kommer det ofta "råd" från 18-åringar i stil med "häng på en lastbilssnurra så har du minst 600hk...", för f-n väx upp!!!!!!
Har ni inte själva provat så var lite mer ödmjuk......

nofx16:

Har du kört en M5:a och testat skillnaderna mellan de olika lägena...??

// Rocco
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ursäkta men vad fan har åldern med något att göra? Ja Nofx16 har kört en M5a, jag har kört betydligt sportigare bilar än bmws M serie. Vad har ålder med saken att göra? Det måste vara den näst mest uttjatade diskussionen strax efter hur folk finansierar sina bilar.

Fernando Alonso är 21, han har hyffsad koll hur bilar känns? Eller varför inte VM ledande Kimi Raikkonen ett par dagar äldre? Kanske är jobbigt för den äldre generationen att förstå att tiderna förändras och att även unga kan äga/köra/köpa dyrare prestandabilar om dom vill.
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
acey:

Med ett aktivt liv så kommer erfarenheten med åldern...

Kom du på jämförelsen med Kimi Raikkonen och Fernando Alonso själv...??

Sweat dreams....

// Rocco
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
M3-Rocco,

Hade jag inte provat M5 E39 själv så hade jag inte haft så mycket att komma med i denna diskussion, eller hur?

Vad diskussionerna i trimforumet ang lastbilsturbos etcetera har med denna tråd att göra kan man ju bara fråga sig. In i det forumet och klaga istället, så lär du ju nå de personer du tycker ska växa upp...

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Att även de yngre förmågorna kört M3:or och M5:or är knappast häpnandsväckande! Dessa bilar är inte några upphöjda väsen eller på annat sätt oåtkomliga. Bara vanliga bilar. Om än snabba.

Kan Du, M3-Rocco, förklara på vilket sätt det är exklusivt att ha kört en M5:a?!? Jag tror de flesta med brinnande bilintresse har kört värre bilar än så. Jag tror till och med att det finns många ungdomar som har dyrare och mer exklusiva bilar än vad Du har, M3-Rocco. Det är inte bara ålder som påverkar köpkraften.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag kan i alla fall intyga att det är stor skillnad mellan sportläge och normal. styrningen blir trögare för mer känsla och gasresponsen blir reptilsnabb. vid jämn gas så drar bilen iväg direkt man petar in sportläget.//Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjoerck: Säg inte så, nu krossar du M3-Roccos dröm om den exklusiva M3 klubben, klubben där alla har ett hemligt M handslag och alla känner alla.

M3-Rocco: Ja faktiskt, och liknelsen är symbolisk för tiden idag. Fler unga chefer, fler unga egenföretagare fler unga idrottstjärnor på toppnivå. Du, och många andra, verkar tycka att det är hotande. Tycker du även att kvinnor inte ska köra M bilar? Bra argument föresten, du verkar ganska omogen för din ålder dömt på dina övriga inlägg här på bmwpower, äger du ens en M3a eller drömmer du bara?

Innan detta spårar ur mer kanske vi ska hålla oss till ämnet. Vill du veta skillnaden mellan en m3/m5 och 996 turbo så kan du maila.
Hemskt vad alla har åsikter emot varandra även när ni håller med varandra... Lite konstigt tycker jag.

Jag gillade inte M5:an och så är det!
Jag fick faktiskt en chans till igår kväll och då kände jag att sportläget var lite speciellt men man fick fan koncentrera sig på att känna skillnaden.
Kopplingen på bilen var byt och den hade bara gått 240 mil men även den kändes töntig och klen.

MVH Patrik

Håller med Audi TT om att kopplingen inte är särskilt trögtrampad. Den känns ungefär som vilken bil som helst, tycker jag. På E28:an är det lite annorlunda:)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gammalt är bäst Janne2? ;) Som dom "riktiga" 911orna med turbolag och utan några elektroniska hjälpmedel.

Audi TT: Tänk om alla 22.000 unika besökare som besöker bmwpower dagligen hade exakt samma åsikter :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.