AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.066

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 5 av 8
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Andreas P: Men lille vän (besserwisser), häng nu inte upp dig på hekton och kilon, poängen med mina 2.000 kg i tidigare inlägg var att M5 är en relativt tung bil och ingen lätt sportbil. Är vi överens där då?! Pust...

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DanneZeta: Ah det blev en Mazda6 tillslut. Sport Kombi börjar dock kännas som ett uttjatat uttryck! :)

M5an är en mycket potent "sportbil" och trots vikten gör det ju "ganska" respektabla tider runt ringen...
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Håller med om att "Sport Kombi" är en aning uttjatat uttryck. M6'an (coolt namn va?) är en rätt kul bil annars...

Har aldrig kört en M5 E39 men ägt en 540 E39 med V8 på 286 kusar, bara tanken att addera ytterligare 114 ger mig ha-begär! =)

roadZter
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Tänk på vad chefen för PORSCHE svarade på frågan:

Vilken är världens bästa bil?

Han svarade utan tvekan: BMW M5

MVH ATG
ATG: Var det inte W. Rietzle som svarade att M5 var världens bästa bil? Jobbade på Volvo PV då uttalandet skedde.
Bjoerck: Det stämmer.
Bjoerck,

Ingen av konkurrenterna till M5 erbjuds med manuell växellåda så där har ju M5 en egen nisch vilket isåfall tar kunder från Mercedes och Audi och därmed kanske det då går jämt ut, om du förstår vad jag menar. Jag tror faktiskt inte att försäljningen skulle ökat så mycket om automatlåda fanns som tillval. Speciellt inte med tanke på att BMW:s kapacitet att tillverka fler M5-motorer var ganska liten.
Janne2: Jag förstår vad Du menar. Problemet med M5 är att den hamnar i en gråzon mellan utpräglat sportiga bilar som M3, Porsche 911 mfl och de mer praktiska och tillika mer komfortinriktade Audi RS6 Avant och Mercedes AMG E55 T. M5 är varken supersportig, komfortabel eller praktisk. Snarare en kompromiss däremellan. Hade den funnits i touringvariant och med automat hade den utan vidare varit en mycket kompetent familjebil med hårresande prestanda.

Askens 540 kompressor är nog så nära det koncept jag strävar efter som möjligt.
Lite förundrande är det också att BMW har en hel avdelning kallad Individual som kan fixa de mest otroliga lösningar men att få automatlåda till en M5 är omöjligt. Verkar som BMW (och många andra tillverkare) har långt kvar tills de erhåller den Mass Customization de så gärna vill göra sken av att de har...
19 man
bjoerck; tror du verkligen att det är omöjligt...jag undrar jag.
Såg en SL55 AMG (annat märke, men..) till salu på mobile.de, "begagnad" 55 km, tror jag. Allt krom interiört var bytt mot bladguld, skinnet hade präglats för att likna elefanthud och panelerna var såklart av elfenbensimitation...På detta hade bilen, mha bla ett lustgassystem, 920 hk! Jag tror de begärde c 4,5 MKr för bilen. Så jag tänker: Kan M-B, så kan säkert BMW också?

För övrigt anser jag, havandes följt detta fora under olika alias under det senaste året, dig vara ytterst vettig o balanserad i dina åsikter - det hedrar dig.
19 man
..och nej, jag tror inte att det var M-B som stoppade dit NOS-systemet...
Audi TT

"Men när man hör vad alla bara lovordar M5:an i flera månader och sen när man får prova den så är det bara skit enligt mig, ja då blir man lite ledsen. "

Jag delar ej din uppfattning, ok att man kan skruva upp
förväntningarna en aning när andra pratar positivt om M5
men att avfärda det som "bara skit" som du säger tycker
i alla fall den inställning bara kommer leda till att inget
duger i slutändan...

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Buspelle
bjoerck mfl; En M5a ska inte ha automatlåda, den ska ha manuell låda. Det är en maskin man kör, inte åker i. Vill man "åka" bil finns det massor av alternativ.

19" man: Lyckades verkligen MB tillverka den bil Du nämnde på den ordinarie tillverkningslinan till en rimlig merkostnad för kunden? Om så var fallet är jag mäkta imponerad. Misstänker dock att MB, precis som BMW har en separat anläggning för att bygga uddabilar. Detta blir i regel mycket dyrt för beställaren.
Buspelle>> Håller fullstädigt med!
Automat är för lönnfeta slipsgubbar :)
Folk som verkligen GILLAR bilar och att KÖRA de väljer inte kärringlåda oavsett om man "bara" tappar 2 tiondelar....
M.V.H.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Många som vill ha M5 med automat köper en Alpina B10 istället 0-100 på 5,5 med automat är inte dåligt mot M5 5,2.

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Många som vill ha M5 med automat köper en Alpina B10 istället 0-100 på 5,5 med automat är inte dåligt mot M5 5,2.

Mip
larsaxel
Köp en M-Roadster om du vill ha roligt!!!!
Hade en M3 3,2 innan men måste säga att en M-Roadster är jävligt mycket roligare! Okej bankörning vinner M3 men annars är det M-Roadster för hela slanten............
mip:

Bmw M5 gör 0-100km/h på 5,3 om man ska vara exakt:))
mip:
Eller så köper man en 540 med automat och åker till ESS i Norge med den. Över 400hk och nästan 600Nm. Då får man garanterat en bil som flyttar på sig.

/Wille
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.